سيامين نمايشگاه گردشگري اسپانيا در شرايطي كه صنعت گردشگري بيشتر كشورها در دوسال گذشته، متأثر از بحران اقتصادي با ركود مواجه شده است، خلوتتر از سالهاي پيش برگزار شد.
به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خلوتي نمايشگاه امسال طوري بود كه بسياري از شركتكنندگان به آن اذعان داشتند و خيليها تلاش كرده بودند، با كمتر هزينه كردن براي اين نمايشگاه، ريسك كمتري را بپذيرند. اگرچه بسياري از كشورهاي دنيا با انجام اقداماتي مانند ارزانسازي خدمات گردشگري تلاش دارند، همچنان اميد خود را براي بازگشت اوضاع و جايگاه پيشين خود در اين صنعت، حفظ كنند.
مادريد اسپانيا از 30 دي تا چهارم بهمنماه (بيستم تا بيستوچهارم ژانويه) امسال، ميزبان 12هزار و 312 شركت و فعال گردشگري از 170 كشور دنيا در نمايشگاه فيتور بود.
اسپانيا جزو 10 مقصد نخست گردشگران دنيا بهشمار ميآيد و هر سال، تعداد زيادي از فعالان گردشگري تلاش ميكنند، با حضور در نمايشگاه فيتور اسپانيا از اين رقابت، سهمي داشته باشند و از گردشگري اسپانيا بهرهاي ببرند.
صنعت گردشگري اين كشور با وجود اينكه همچنان جزو مقاصد نخست گردشگران جهان بهشمار ميآيد، اما سال گذشته، 9 درصد ركود داشت. با اين حال، اسپانيا در سال 2009 ميلادي، بيش از 52ميليون گردشگر جذب كرد كه البته اين تعداد در سال 2008، بيش از 57ميليون نفر بود و در سال 2007 ميلادي نيز 59ميليون گردشگر از اين كشور ديدن كردند.
اسپانيا همچنين بيشترين شاغلان صنعت گردشگري را در ميان اعضاي اتحاديهي اروپا دارد كه حدود هفت درصد از نيروي كار اين كشور را شامل ميشوند. البته بحران اقتصادي، آنها را هم در معرض بيكاري قرار داده است.
اسپانيا و نمايشگاه گردشگري اين كشور براي ايران يك بازار قديمي بهشمار ميآيد و ايران همواره و در هر شرايطي تلاش كرده است، اين بازار قديمي را حفظ كند؛ چه پس از واقعهي 11 سپتامبر 2001 ميلادي كه اسپانياييهاي زيادي تصميم گرفتند به ايران نيايند و چه امسال كه بودجهي اندك بخش نمايشگاهها و تبليغات، دست را براي برنامهريزي بلندمدت بسته است.
آژانسهاي ايراني زيادي پيشينهي طولاني فعاليت در اين بازار را دارند؛ اما انحصاري عمل كردن برخي از آنها در اين بازار و نبود خط مستقيم پروازي بين دو كشور، مانع فعاليت گستردهي گردشگري ايران و اسپانيا شده و اين مسأله موجب شده است، آژانسهاي ديگر چندان به اين بازار تمايل نشان ندهند يا ورود به اين كشور كه هدف مناسبي براي جذب گردشگران شكار و طبيعت است، سخت شود.
اگرچه پيش از حضور در نمايشگاه فيتور، برخي شركتكنندگان هميشگي در اين نمايشگاه از اقدام ديرهنگام شركت تبليغات و نمايشگاههاي گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و تكرار بيبرنامگي نمايشگاه گردشگري لندن (WTM) در اسپانيا نگران بودند، اما اين شركت در نهايت توانست با گرفتن بهموقع رواديد اسپانيا، امكان حضور در فيتور را براي متقاضيان فراهم كند.
ايران امسال با 11 شركتكننده در غرفهاي به مساحت 100 مترمربع در فيتور حضور داشت. البته به نظر اين شركتكنندگان، فضاي غرفه بسيار محدود بود و اجازهي فعاليت بيشتر را نميداد. اين مسأله موجب شد تا معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي در اختيار گرفتن فضاي بيشتر در نمايشگاه سال آينده، به بخش خصوصي قولهايي بدهد و از شركت نمايشگاهها نيز بخواهد، پس از بازگشت در اينباره اقدام و 200 مترمربع زمين را با پرداخت پول پيش ذخيره كند.
محمدعلي واقفي ـ عضو هيأت مديرهي جامعهي تورگردانان و يكي از شركتكنندگان در نمايشگاه فيتور امسال ـ حضور معاون گردشگري را در غرفهي ايران كه در سالهاي پيشتر معمولا اتفاق نميافتاد، اقدام مثبتي دانست و به خبرنگار ايسنا گفت: حضور مسؤول رسمي مرتبط با صنعت گردشگري كشور در اسپانيا، براي ما بسيار مهم بود، چون از نزديك در جريان كمبودها و نيازهاي شركتكنندگان يك نمايشگاه بينالمللي قرار ميگرفت. بنابراين از اين موقعيت براي بيان نگرانيها و مشكلات بخش خصوصي و نمايشگاههاي بينالمللي استفاده كرديم. موسوي هم قولهايي را براي بهبود اوضاع داد كه البته ما به تحقق آنها اميدواريم و انتظار يك رويكرد مثبتتر را در نمايشگاههاي بينالمللي آينده داريم.
اما او دربارهي نمايشگاه گردشگري امسال اسپانيا بيان كرد: اين نمايشگاه بهدليل بحران اقتصادي، نسبت به سالهاي گذشته كمرنگتر بود، بهگونهاي كه يكهزار غرفه كمتر از سال پيش برپا شده بودند.
وي توضيح داد: سال پيش حدود 2500 آژانس مسافرتي در اسپانيا تعطيل شدند و حجم سفرهاي خارجي اسپانياييها نيز كاهش يافت. آژانسهاي اسپانيايي فعال كه معمولا با ايران و خاورميانه ارتباط دارند نيز گفتند كه در سال 2009 ميلادي حجم سفر اسپانياييها به مصر (بهعنوان بازاري شاخص) 37 درصد كاهش داشته است.
واقفي ادامه داد: ما در چنين شرايطي از گردشگري جهاني ميخواهيم گردشگر جذب كنيم. بنابراين وظيفهي سنگينتري داريم و به سرمايهگذاري بيشتري نيازمنديم.
اين تورگردان دربارهي ميزان استقبال براي سفر به ايران در اين نمايشگاه و تمايل آژانسهاي ديگر براي همكاري با ايران، اضافه كرد: بهعنوان مدير آژانسي كه حدود 15سال در بازار اسپانيا فعاليت كرده و در اين مدت همواره در نمايشگاه فيتور شركت كردهام، قطعا انتظار تأثير شرايط اقتصادي حاكم بر دنيا و مسايل داخلي ايران بر مذاكرهها و تصميمها را داشتم؛ اما با اين حال، مجموع مذاكرهها با دفاتر خدمات مسافرتي براي برپايي تور ايران، بيش از حد انتظارم بود كه اين مسأله براي سال آينده، اميد بيشتري را حاصل ميكند.
اكبر غمخوار ـ رييس كانون انجمنهاي صنفي كارفرمايي دفاتر خدمات مسافرتي و از شركتكنندگان در نمايشگاه فيتور ـ نيز در گفتوگو با خبرنگار ايسنا، شرايط غرفهي ايران را در نمايشگاه امسال با وجود فضاي محدود آن، خوب دانست و گفت: از نمايشگاه و غرفهي ايران خوب استقبال شد؛ ولي در هر صورت، مردم بسياري از كشورها تحت تأثير تبليغات عليه ايران، همچنان از سفر به كشور ما و نبود امنيت نگراناند، اگرچه بحران اقتصادي حاكم بر بيشتر كشورها، شرايط تصميمگيري را هم سخت كرده است.
مسعود منتظري شاهتوري ـ از ديگر شركتكنندگان در نمايشگاه امسال ـ به خبرنگار ايسنا گفت: فيتور امسال خلوتتر بود و كشورهايي مانند ژاپن مثل هر سال غرفههاي بزرگي نداشتند، چون بحران اقتصادي و بيماريها، قدرت ريسكپذيري را براي آنها كمتر كرده بود. كشورهاي ديگر هم وضع اقتصادي جهاني را در نظر گرفته و فضاي كمي را در اختيار گرفته بودند. بنابراين فضاي خالي در نمايشگاه زياد ديده ميشد.
او دربارهي مذاكرهها و رايزنيهاي انجامشده در اين نمايشگاه براي جذب گردشگر، اظهار داشت: ما با طرفهاي خود مذاكرههاي لازم را انجام داديم؛ اما اسپانياييها از بحران اقتصادي خيلي ضربه خوردهاند و بايد اين مسأله را در نظر گرفت. سال گذشته، تعداد بازديدكنندگان اين نمايشگاه بسيار زياد بود؛ اما امسال در روز بازديد عمومي، بازديدكنندگان كمتري آمده بودند.
اين تورگردان دربارهي غرفهي ايران نيز بيان كرد: ايران، حضور خوبي در فيتور اسپانيا داشت. غرفه مشكلي نداشت و اقلام تبليغاتي نيز مناسب بودند، فقط فضاي غرفه كوچك بود.
وي همچنين به نبود خط پروازي مستقيم بين دو كشور اشاره كرد و افزود: دوسال پيش، اسفنديار رحيممشايي ـ رييس پيشين سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ قول داد كه اين خط پروازي برقرار شود؛ اما هنوز اين اتفاق نيفتاده است. شايد براي شركتهاي هواپيمايي، برقراري پرواز مستقيم، صرفهي اقتصادي ندارد.
اما افشين عزيزي ـ عضو جامعهي تورگردانان ـ كه امسال در غرفهاي جدا از ايران در نمايشگاه فيتور اسپانيا حضور داشت، به خبرنگار ايسنا گفت: بهعنوان فردي كه خارج از غرفهي ايران بودم، طراحي غرفهي ايران را خوب ارزيابي ميكنم. ما هم اگر مطمئن بوديم، شركت نمايشگاهها بهموقع براي فيتور اسپانيا اقدام ميكند، حتما همراه ديگران در اين نمايشگاه حضور مييافتيم و مشكلي براي اين موضوع نداشتيم.
او ادامه داد: نمايشگاه امسال اسپانيا مانند سالهاي پيش نبود و استقبال كمتري از آن شد، طوري كه برخي كشورها در روز چهارم و پنجم، غرفهي خود را جمع كردند و حتا منتظر روز عمومي نمايشگاه نشدند.
عزيزي دربارهي تمايل آژانسهاي خارجي براي برپايي تور ايران، بيان كرد: آژانسهاي خارجي كه با آنها همكاري داريم، خيلي نگران شرايط داخلي ايران نيستند و ما اين اطمينان را در آنها ايجاد كرديم كه وضع ايران آنطور كه رسانههاي غربي نشان ميدهند، نيست. با توجه به مذاكرههاي انجامشده، براي بهار آينده اميدواريم.
محمدرضا قاسمينژاد ـ مدير سياحتي سازمان منطقهي آزاد قشم ـ نيز كه سازمان متبوع او بهنوعي حامي مالي غرفهي ايران در نمايشگاه گردشگري اسپانيا بهشمار ميرفت، به خبرنگار ايسنا گفت: اين سازمان يكي از حاميان مالي غرفهي ايران در اين نمايشگاه بود، چون مناطق آزاد بهواسطهي امكانات ويژهي گردشگري كه دارند، به حضور متفاوتتر در نمايشگاههاي بينالمللي گردشگري ميتوانند كمك كنند.
او دربارهي غرفهي ايران در نمايشگاه گردشگري فيتور اسپانيا، اظهار داشت: غرفهي ايران بهدليل استفاده از معماري تخت جمشيد (پارسه)، مخاطبان زيادي را جذب كرد؛ اما براي اينكه حضور ايران قوي و با ثباتتر نشان داده شود، بايد فضاي اين غرفه را افزايش داد تا فعالان بخش خصوصي در حوزهي گردشگري در اين نمايشگاه بتوانند بيشتر حضور يابند. البته فضاي نمايشگاهي ايران در فيتور اسپانيا با هدف معرفي بيشتر جاذبههاي گردشگري كشور، تا يكهزار مترمربع نيز ميتواند افزايش يابد.
وي ادامه داد: حضور هنرمندان صنايع دستي و گروههاي موسيقي محلي نيز ميتواند بر جذابيت غرفهي ايران بيفزايد. البته امسال از وجود اين امكانات بيبهره بوديم.
قاسمينژاد اضافه كرد: غرفهآرايي ديگر كشورها بسيار قوي بود. آنها در تهيهي بروشورها و دكوراسيون غرفههاي خود، نوآوريهاي خوبي را انجام داده بودند كه انجام اين اقدامات توسط ايران قطعا به شفافسازي گردشگري كشور در جهان و تسريع در اطلاعرساني منجر ميشود. البته سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بروشورهايي را از جاذبههاي گردشگري ايران به زبان اسپانيايي و انگليسي تهيه كرده بود كه به اطلاعرساني كمك ميكردند.
انتهاي پيام
نظرات