• جمعه / ۲۵ دی ۱۳۸۸ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8810-12989
  • منبع : فضای مجازی

غضنفري: *درباره واردات آدرس غلط مي‌دهند *برنامه‌ريزي براي وفور کالاها در بازار بعد از هدفمندي يارانه‌ها

وزير بازرگاني در پاسخ به اينکه چرا وزارت بازرگاني هميشه درباره تعرفه‌گذاري و جلوگيري از واردات بي‌رويه مورد اتهام بي‌تدبيري قرار مي‌گيرد، عامل اين تلقي نادرست را در آدرس‌دهي غلط برخي‌ها دانست.

به گزارش ايسنا، مهدي غضنفري در گفت‌وگو با پايگاه اطلاع‌رساني دولت در حاشيه سفر استاني خوزستان، اظهار كرد: دو آدرس اشتباه را نبايد رسانه‌ها و اشخاص در مورد تعرفه‌گذاري به مردم بدهند؛ آدرس غلط اول اين است که ناکارآمدي‌ها در حوزه توليد يا عدم توانمندسازي کالاهاي داخلي را فقط ناشي از تعرفه‌ها جلوه دهيم، که نادرست است چون نرخ متوسط تعرفه‌هاي واردات در ايران نسبت به ساير کشورها حدودا بالاست. کاستي‌ها و ناکارآمدي‌ها در ساير حوزه‌ها که در توليد داخلي بروز مي‌کند باعث مي‌شود توليدات داخلي غيررقابتي شود.

وزير بازرگاني آدرس غلط دوم درباره تعرفه‌هاي واردات را اينگونه عنوان کرد که وزارت بازرگاني به تنهايي درباره تعرفه‌هاي تصميم‌گير و تعرفه‌گذار معرفي شود؛ در حالي که واقعيت اين است که 7دستگاه دولتي و نمايندگان بخش خصوصي و تعاوني درمورد تعرفه‌ها تصميم‌گيري مي‌کنند و با امضاي 4 وزير به معاون اول رييس‌جمهور براي ابلاغ تقديم مي‌شود و ممکن است اين دستگاه‌ها با تعرفه‌اي مخالفت کنند و يا اينکه وزرا نظر ديگري داشته باشند اما در هر صورت نظر اکثريت، تصويب مي‌شود.

وي ادامه داد: وزارت بازرگاني تنها به اندازه يک نهم در تعرفه‌گذاري تاثير دارد.

غضنفري درباره تمهيدات وزارت بازرگاني براي هدفمند کردن يارانه‌ها هم گفت: تمام برنامه‌ها و تدابير ما بر اين پايه استوار است که با هدفمند کردن يارانه‌ها، کالا به وفور در دسترس مردم باشد، زيرا اگر تصميماتي گرفته شود که کالا در بازار کم شود ، دچار مشکل خواهيم شد لذا بايد اين مطلب را هميشه مدنظر قرار دهيم که مردم پس از هدفمند کردن يارانه‌ها بتوانند براحتي خريد کنند.

وزير بازرگاني خاطرنشان کرد: اگر يک تصميم اشتباه گرفته شود، مسبب آن کساني هستند که آدرس غلط مي‌دهند.

غضنفري درباره اطلاع‌رساني هدفمند کردن يارانه‌ها و دغدغه‌هاي در زمينه آن گفت: با قانوني شدن لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها، جزئيات بيشتري از اين موضوع که قبلا به خوبي مطالعه و کارشناسي شده است،‌ در اختيار نخبگان و مردم قرار مي‌گيرد.

وزير بازرگاني درباره روند هدفمندي يارانه کالاهاي اساسي نيز اظهار كرد: اينکه کالاهاي اساسي را هدفمند کنيم يا نه، بستگي به تصميم دولت دارد و اگر تصميم به هدفمند کردن يارانه‌ها در خصوص کالايي گرفته شود درباره آن اطلاع رساني مناسب نيز خواهد شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha