• چهارشنبه / ۱۶ دی ۱۳۸۸ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8810-07721
  • خبرنگار : 71191

درپي طرح ترديدهايي درباره‌ي انتقال منشور كوروش به ايران اعلام شد: سازمان ميراث فرهنگي در حال رايزني براي مشخص كردن قطعيت و زمان اين انتقال است

درپي طرح ترديدهايي درباره‌ي انتقال منشور كوروش به ايران اعلام شد:
سازمان ميراث فرهنگي در حال رايزني براي مشخص كردن قطعيت و زمان اين انتقال است

رييس كميته‌ي تبليغات و اطلاع‌رساني ستاد اجرايي نمايشگاه منشور كوروش با اشاره به برخي خبرهاي منتشر‌شده مبني بر اين‌كه منشور كوروش از سوي موزه‌ي بريتانيا به ايران امانت داده نمي‌شود، گفت: تاكنون موردي در اين زمينه و نكته‌اي كه مشكل رسمي ديپلماتيك داشته باشد، به‌شكل رسمي به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ابلاغ نشده است.

حسن‌ محسني در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ادامه داد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در برابر بحث‌هايي كه اكنون در اين زمينه و از سوي برخي رسانه‌ها مطرح مي‌شوند تا زماني كه چيزي به‌شكل رسمي به اين سازمان اعلام نشده است، موضع رسمي نمي‌گيرد و اگر از مرجعي رسمي نكته‌اي در اين زمينه به ما اعلام شد، اين سازمان موضع خود را اعلام مي‌كند.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي اين‌كه چرا نام منشور كوروش در فهرست مهم‌ترين آثاري كه قرار است، موزه‌ي بريتانيا به ديگر كشورها امانت دهد، قرار نگرفته است، بيان كرد: از ابتدا سياست كلان مسؤولان موزه‌ي بريتانيا به همين شكل بوده است كه بحث اطلاع‌رساني را به اين شكل دنبال كنند. همان‌گونه كه اين خبر خاص را روي سايت خود نگذاشته‌اند، خبر امانت‌ ندادن منشور كوروش به ايران هم روي اين سايت نيست. اكنون در حال مذاكره هستيم تا اصل و جزييات اين قضيه مشخص شود.

سخنگوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي زمان دقيق امانت دادن منشور كوروش به ايران، توضيح داد: اكنون مبنا بر همان تاريخي است كه قبلا اعلام شده، ولي تاريخ دقيق آن از زمان اعلام امانت دادن منشور كوروش به ايران هنوز بيان نشده است. با اين حال، در همان محدوده‌ي زماني پيشنهادي است كه از سوي موزه‌ي بريتانيا داده شده و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در حال رايزني براي مشخص كردن زمان قطعي و قطعيت اين قضيه است.

محسني با اشاره به نصب ويترين و تعبيه‌ي مكاني براي قرار ‌گرفتن منشور كوروش توسط موزه‌ي بريتانيا در موزه‌ي ملي ايران، گفت: بعد از بحث بيمه‌ي مصونيت دولتي، همه‌ي امكانات حفاظتي و اقدامات امنيتي كاملا با هماهنگي موزه‌ي بريتانيا در حال انجام‌اند.

وي در توضيح اقدامات انجام‌شده براي نمايش دادن منشور كوروش در ايران از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، يادآوري كرد: در قالب يك ستاد اجرايي، نمايشگاه منشور كوروش اقدام به ايجاد كميته‌هايي مانند كميته‌ي امور حقوقي و بين‌الملل، كميته‌ي اطلاع‌رساني و روابط عمومي، كميته‌ي تبليغات و انتشارات با توليد محصولات فرهنگي و كميته‌ي حفاظت و امنيت كرده است.

او با اشاره به انجام اقدامات حفاظتي و امنيتي در محل درنظر گرفته‌شده براي نمايش منشور كوروش در موزه‌ي ملي، اضافه كرد: دفتر حقوقي ما كاملا با موزه‌ي بريتانيا هماهنگ است و در اين مدت، كار خبري موزه به قطعيت حضور نمايندگان موزه‌ي بريتانيا بعد از نمايش منشور كوروش محول شده است، اما همه‌ي اقدامات كميته در اين زمينه در جريان‌اند.

محسني 20 آبان‌ماه امسال نيز به خبرنگار ايسنا گفته بود: روز گذشته جان كرتيس ـ رييس بخش خاورميانه‌ي موزه‌ي بريتانيا ـ همراه هيأتي به دفتر رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آمد و طبق مذاكره‌هاي انجام‌شده مقرر شد، منشور كوروش از 16 ژانويه‌ي سال 2010 ميلادي (26 دي‌ماه) به‌مدت چهارماه در موزه‌ي ملي ايران به‌نمايش درآيد. هم‌چنين درباره‌ي ترتيب بسته‌بندي، حفاظت و بيمه نيز توافق‌هاي لازم انجام شدند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha