• دوشنبه / ۱۴ دی ۱۳۸۸ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8810-06632
  • خبرنگار : 71021

آيت‌الله ري‌شهري در مراسم توديع و معارفه‌ي رؤساي سازمان حج و زيارت: حضورم در اين مسؤوليت طول كشيده است اميدوارم مقام معظم رهبري بپذيرند فرد ديگري بيايد

آيت‌الله ري‌شهري در مراسم توديع و معارفه‌ي رؤساي سازمان حج و زيارت:
حضورم در اين مسؤوليت طول كشيده است
اميدوارم مقام معظم رهبري بپذيرند فرد ديگري بيايد

آيت‌الله محمد محمدي ري‌شهري گفت: در نامه‌ي پنجم نهج‌البلاغه آمده است، كاري كه به تو سپرده شده، مسؤوليت و مديريتي كه واگذار شده است، طعمه‌ي سياسي نيست تا اين‌كه هر كسي از نظر حزبي با تو همراه است، او را هم شريك كنيد، طعمه‌ي اقتصادي هم نيست تا هر كسي را كه دوست داريد، او را هم شريك كنيد، اين بر گردن تو يك امانت است.

به گزارش خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نماينده‌ي ولي فقيه در امور حج و زيارت امروز (دوشنبه، 14 دي‌ماه) در مراسم توديع و معارفه‌ي رؤساي سازمان حج و زيارت درحالي‌كه سخنانش بوي خداحافظي مي‌داد، درباره‌ي واگذاري مسؤوليت‌ها، بيان كرد: در فرهنگ اسلام، قدرت و در رأس‌ آن، امامت و رهبري سياسي امانت است، نه امتياز و مديران در تمام سطوح نظام اسلامي در واقع امانت‌داران الهي و امانت‌داران مردم هستند.

او با اشاره به نامه‌ي چهل‌ويكم نهج‌البلاغه از اميرالمؤمنين به يكي از كارگزاران خود، اظهار داشت: در اين نامه آمده است، من كه امام و رهبر جامعه هستم، در واقع امانت‌دار مردم هستم و كساني كه با من كار مي‌كنند، در اين امانت‌داري شريك‌اند.

وي تأكيد كرد: اين درسي براي ما و معياري براي حكومتي است كه خود را مي‌خواهد، به حكومت علوي نزديك كند و افتخار دارد، بر نظام مبتني بر آرمان‌هاي اميرالمؤمنين (ع) شكل گرفته است. اين دستورالعمل بايد ملاك بر مبناي سطوح مديريتي كشور از دولتي، قضايي و قانون‌گذار باشد و همه‌ي ما بايد خود را امانت‌دار و خدمت‌گزار خدا و مردم بدانيم.

او ادامه داد: قرآن درباره‌ي اين‌كه چه كسي اهل امانت‌داري است و مي‌تواند خدمت‌گزار به مردم باشد، بياناتي دارد، اين موضوع دو ويژگي دارد كه تخصص و تعهد است.

نماينده‌ي ولي فقيه در امور حج و زيارت افزود: اگر فردي قوي و متخصص بود، اما امين مردم نبود، حتما در كارش با مشكل مواجه مي‌شود. اين دو خصوصيت در هر مسؤوليتي كه مقام بالاتر مي‌خواهد، مسؤول پايين‌تر خود را انتخاب كند، بايد احراز شود.

ري‌شهري در ادامه‌ي سخنان خود، به روايتي از رسول‌الله (ص) اشاره كرد و گفت: كسي كه يك همكار و مسؤولي را از ميان جمعي انتخاب مي‌كند كه احتمال دارد، در آن جمع كسي بهتر و امانت‌دار از آن فرد وجود داشته باشد و فرد ديگري به جاي او انتخاب شود، در واقع به خدا و رسول او خيانت كرده است.

او اظهار كرد: كسي مي‌تواند امانت‌دار خوبي باشد كه انگيزه‌ي او خدا باشد، در اين مدتي كه در سازمان (حج و زيارت) بودم كه زمان آن هم كم نيست، پاك‌ترين و بهترين نيروها به‌طور نسبي در اين مجموعه، خدمت‌گزاران زائران خانه‌ي خدا و عتبات عاليات بودند.

وي با بيان اين‌كه يك‌بار ديدن خانه‌ي خدا را با هيچ مسؤوليتي عوض نمي‌كنم و اين ارزشي بزرگ است، با يادي از رؤساي پيشين اين سازمان، گفت: انصافا قهرودي جهشي را در حج و زيارت ايجاد كرد و ما كه از نزديك شاهد كار او بوديم، ديديم انصافا خوب كار كرد. او تجربه‌هاي اجرايي داشت كه به كار گرفت و من شهادت مي‌دهم، تلاش كرد تا كار را به اينجا برساند. البته اين كار خيلي بزرگ است و ليالي هم تجربه و سابقه‌ي كار دارد.

او درحالي‌كه بغض كرده بود، سخنان خود را اين‌گونه ادامه داد: حضورم در اين مسؤوليت با لطفي كه مقام معظم رهبري داشته‌اند، طول كشيده است. 20سالي مي‌شود كه من در اين مسؤوليت هستم و بارها به ايشان گفته‌ام، اگر افراد ديگري هستند، بيايند. اين‌بار هم موضوع را مطرح كردم و اميدوارم ايشان بپذيرند و مسؤول فرهنگي جديدي با رييس اجرايي جديد همكار شود.

ري‌شهري تأكيد كرد: اين كار بسيار عظيم است و من با اشتغال‌هايي كه در بخش پژوهش دارم، بيش‌تر از يك‌روز را نمي‌توانم به اين موضوع اختصاص دهم و ان‌شاء‌الله كسي باشد كه در طول حج، خدمت‌گزار مردم بتواند باشد.

به گزارش ايسنا، در اين مراسم، سيدمحمد حسيني ـ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ـ خطاب به قهرودي ـ رييس پيشين سازمان حج و زيارت ـ گفت: ما هم به شما مانند كسي كه حج خود را تمام كرده است و به او مي‌گويند، سعيكم مشكور و حجكم مقبول مي‌گوييم، اعمالكم مقبول عند‌الله.

او بار ديگر به هفت‌بند وظايف ذكرشده در حكم رييس جديد سازمان حج ‌و زيارت اشاره كرد و ادامه داد: اين سازمان بايد با سازمان‌هاي مختلفي ارتباط داشته باشد و مي‌طلبد، رييس جديد با اين سازمان‌ها تعامل برقرار كند و با روحيه‌اي كه او دارد، اميدوارم در اين وظيفه موفق باشد.

حسيني به سفر اخير خود به عتبات عاليات عراق اشاره كرد و افزود: در اين سفر متوجه شدم، جاي كار زيادي وجود دارد و نبايد تمام توجه ما به مكه و مدينه باشد.

وي هم‌چنين به موضوع تحريم عمره اشاره و بيان كرد: اميدوارم دوستان سعودي همكاري خوبي در اين زمينه با ايران داشته باشند تا عمره را برگزار كنيم. البته انتظارهايي درباره‌ي برخورد‌ها با زائران ايراني وجود داشته كه تاكنون به‌خوبي اجرا نشده است. اكنون زائران زيادي منتظر اعزام هستند، اما وقتي موضوع حيثيت آن‌ها مطرح است، ضرورتي در انجام اين كار وجود ندارد.

حسيني ادامه داد: زائران ايراني در مسيرهاي زميني سوريه، تركيه و عراق مشكلاتي دارند كه بايد به رفع آن‌ها توجه كرد.

وي تأكيد كرد: انتظار داريم، ارتباط‌هاي سازمان حج و زيارت با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بيش‌تر شود. البته ارتباط‌هايي در گذشته وجود داشته است، اما بايد توجه كرد، اكنون چند فيلم درباره‌ي حج وجود دارند، درحالي‌كه ما اين ظرفيت را داريم.

در پايان مراسم توديع و معارفه‌ي رؤساي سازمان حج و زيارت، هدايايي از جمله تابلوفرشي مزين به تصوير حرم رسول‌الله (ص) و 14 جلد از تأليفات آيت‌الله ري‌شهري از سوي نماينده‌ي ولي فقيه در امور حج و زيارت و كاركنان اين سازمان به مصطفي خاكسار قهرودي ـ رييس پيشين سازمان حج و زيارت ـ اهدا شدند.

پس از پايان اين مراسم، درحالي‌كه جمع زيادي از كارگزاران حج و مديران دفاتر خدمات زيارتي در آن حضور داشتند، برخي از اين افراد در گفت‌وگوهايي كه تلاش مي‌كردند، با رسانه‌ها داشته باشند، به مشكلات حج و زيارت، محدوديت فعاليت بخش خصوصي، معطلي‌هاي طولاني متقاضيان حج تمتع و عمره اشاره كردند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha