• سه‌شنبه / ۸ دی ۱۳۸۸ / ۱۴:۵۱
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 8810-03246

وزير راه: *شاه‌بيت كارم را راه‌آهن گذاشته‌ام *26 پيمانكار مثل مورچه در هراز كار مي‌كنند *راهكار كاهش ميزان تلفات، تغيير مدل حمل و نقل است

وزير راه و ترابري با بيان اينكه كاهش تلفات يك معادله خطي كاهنده است، تصريح كرد: زماني مي‌توانيم ميزان تلفات را كاهش دهيم كه مدل حمل و نقل را تغيير و از حمل و نقل جاده‌اي به سمت راه‌آهن حركت كنيم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر حميد بهبهاني ـ وزير راه و ترابري در كميسيون ايمني راه‌ها كه صبح امروز با حضور رييس پليس راهنمايي و رانندگي كشور، فرمانده پليس راه كشور، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و جمعي ديگر از مسوولان برگزار شد، اظهار كرد: يك كشته كمتر بر اثر تصادفات باعث مي‌شود خانواده‌اي را نجات داده و مصيبتي را از سر خانواده برداريم و از هزينه‌ها بكاهيم.

وي با بيان اينكه ان‌شاءالله روز به روز تعداد تصادفات كاهش يابد، تصريح كرد: بشيري نماينده پاكدشت در مجلس شوراي اسلامي سوال كرده بود كه چرا تعداد تلفات به صفر نمي‌رسد، جواب اين است كه كشورهايي هم كه ميلياردها تومان خرج مي‌كنند نمي‌توانند ادعا كنند كه ميزان كشته‌ها بر اثر سوانح را به صفر رساندند.

وي به زحمات كميسيون عمران مجلس در جهت كاهش تلفات ناشي از تصادفات اشاره و اظهار كرد: از نمايندگان اين كميسيون نيز براي حضور در اين جلسه دعوت به عمل آمده بود.

بهبهاني با اشاره به اينكه طي يكسال گذشته تلفات راه‌آهن دو نفر بوده است، خاطرنشان كرد: در مسير تهران ـ پاكدشت دو نفر كارگر كه مشغول ريل‌گذاري بودند به دليل سهل‌انگاري با قطار برخورد كرده و كشته شدند.

وزير راه و ترابري اضافه كرد: طي شش ماه گذشته نيز بر اثر برخورد يك قطار باري با يك چهارپا چندين واگن يك قطار جدا شده و در تونل باقي ماند و بر اثر برخورد با لكوموتيو ديگري كه وارد تونل شده بود چندين نفر مجروح شدند.

وي تصريح كرد: همچنين حدود يك ماه گذشته در مسير قم ـ گرمسار ريلي در دست تعمير بود و به‌رغم وجود علائم مورد نياز، عدم توجه يك قطار مسافري باعث خروج قطار از ريل و مجروح شدن چندين مسافر شد.

بهبهاني با اشاره به تلفات كم در حمل و نقل ريلي اظهار كرد: اين ميزان تلفات در شرايطي است كه هنوز سيستم ريلي ما به آن حدي كه بايد نرسيده و كنترل الكترونيكي و كامپيوتري نيست.

از نمايندگان دعوت مي‌كنم سفير ما در مجلس باشند

بهبهاني افزود: طي يكسال و نيم گذشته كه من در اين مسووليت مشغول به‌كار هستم اولين بار است كه از نمايندگان مجلس براي حضور در اين جلسه دعوت مي‌شود و اين نقص ما است بنابراين از اين پس يك نفر از نمايندگان مجلس را براي حضور در اين كميسيون دعوت مي‌كنيم.

وزير راه و ترابري گفت: از نمايندگان مجلس دعوت مي‌كنم تا در اين جلسات شركت كنند و سفير ما در مجلس و همچنين سفير مجلس در اين جلسات باشد.

وي با بيان اينكه نمايندگان مسائل را به خوبي متوجه شدند، گفت: كاهش يك كشته بر اثر تصادفات نياز به 50 ميليون تومان بودجه دارد.

وزير راه و ترابري ادامه داد: كشور ما كشور پهناور است و اگر بخواهيم تنها با نيروي پليس كشور را كنترل كنيم به هزار برابر نيروي فعلي پليس نياز خواهيم داشت بنابراين بايد از سيستم‌هاي جديد كنترل استفاده كنيم.

بهبهاني در ادامه با بيان اينكه استفاده از سيستم‌هاي جديد كنترل نياز به كابل نوري دارد كه بايد در مقر پليس مستقر شود، خاطرنشان كرد: قوانين و مقررات موجود بايد تغيير و ميزان بودجه بايد افزايش يابد.

وي با اشاره به اينكه راهكار كاهش ميزان تلفات، تغيير مدل حمل و نقل است گفت: بايد سيستم حمل و نقل را از جاده به راه‌آهن تغيير دهيم.

وي با بيان اينكه مقام معظم رهبري نيز بر اين مهم تاكيد كردند، اظهار كرد: شاه‌بيت كارم را راه‌آهن گذاشته‌ام و ان‌شاءالله در سه سال و نيم باقيمانده شش هزار كيلومتر راه‌آهن را پايه‌ريزي مي‌كنم.

اگر همه‌ي بودجه وزارت راه را به راه‌آهن اختصاص دهيم بازهم كمبود داريم

بهبهاني ادامه داد: ساخت شش هزار كيلومتر حداقل نياز به 12 هزار ميليارد تومان بودجه دارد كه اگر همه‌ي بودجه وزارت راه را به راه‌آهن اختصاص دهيم بازهم كمبود داريم بنابراين مي‌خواهيم ازمنابع خارجي استفاده و به صورت فاينانس و قسطي راه‌آهن احداث كنيم.

وزير راه و ترابري در ادامه خاطرنشان كرد: توان فني بيشتر از اين ميزان است و توان مالي وجود ندارد اما سعي داريم سالانه هزار و 500 تا دو هزار كيلومتر راه‌آهن احداث كنيم.

وي با بيان اينكه قيمت حمل بار در راه‌آهن نسبت به جاده گران‌تر است به حمل 90 درصد بار توسط جاده اشاره و اظهار كرد: بايد كاري كنيم كه 90درصد حمل بار توسط راه‌آهن انجام گيرد چرا كه بر اثر حمل اين ميزان بار با استفاده از جاده راه‌ها زود از بين مي‌روند.

وزير راه و ترابري با بيان اينكه اعضاي كميسيون دكتر يا مهندس هستند تصريح كرد: كار اجرايي با پژوهش يا كارهاي دانشگاهي تفاوت دارد.

مردم محق اين همه تلفات نيستند

بهبهاني در ادامه با اشاره به رشد منفي 4.5 درصد تلفات خاطرنشان كرد: اين كاهش در شرايطي انجام شده كه ميزان وسايل نقليه و همچنين جمعيت افزايش يافته است و اين كاهش 4.5 درصدي را در هيچ كشوري نمي‌توان پيدا كرد.

وي با بيان اينكه مردم محق اين همه تلفات نيستند، گفت: عدم رعايت مقررات يكي از عواملي است كه منجر به تلفات مي‌شود.

بهبهاني با اشاره به اينكه در هر جاده بايد 20 موتورسوار داشته باشيم خاطرنشان كرد: در 15 سال گذشته بنزهايي وارد كرده‌اند كه پس از طي دو كيلومتر مسير خاموش مي‌شود.

وزير راه و ترابري با اشاره به اينكه 26 پيمانكار مثل مورچه در هرازكار مي‌كنند اظهار كرد: تا انتهاي سال آينده دو بانده هراز را تحويل مي‌دهيم.

بهبهاني با بيان اينكه در گذشته درباره آزادراه تهران ـ شمال سالانه يك جلسه هم برگزار نمي‌شد، افزود: به جايي رسيديم كه مي‌خواهيم از قطعه دوم و سوم اين آزادراه راكه هنوز به پيمانكار نداده‌ايم سه ساله بهره‌برداري كنيم.

وي با اشاره به اينكه احداث 46 كيلومتر قطعه دوم آزادراه تهران ـ شمال به 320 ميليون دلار سرمايه نياز دارد، اضافه كرد: عقب افتادگي بسيار زياد است چرا كه طي سي سال گذشته به دليل جنگ، بازسازي و تحريم نتوانستيم كار چنداني انجام دهيم.

وزير راه و ترابري با اشاره به اينكه تحريم هنوز ادامه دارد، گفت: براي خريد يك قطعه هواپيما چهار شركت درست مي‌كنيم تا سر از ايران درمي‌آورد.

درباره سقوط هواپيماي قزوين نه سر پياز بودم نه ته پياز

بهبهاني گفت: درباره هواپيمايي كه در قزوين سقوط كرد من نه سر پياز بودم نه ته پياز هواپيما را نخريدم و مجوز خريد هم ندادم.

وي ادامه داد: هواپيما 16 دقيقه با برج مراقبت در ارتباط بوده و پس از آن ظرف شش ثانيه ارتفاع شش دقيقه‌اي را طي كرده و جعبه سياه هواپيما بر اثر اين سانحه پودر شد و كسي هم زنده نماند كه بتوانيم بپرسيم در هواپيما چه اتفاقي افتاده است.

وزير راه وترابري افزود: هواپيماهايي كه خريداري مي‌شوند بايد توليد سال 1995 به بعد باشند اما سعي داريم كاري كنيم كه در آينده هواپيماهاي توليد پس از سال 2000 خريداري شوند.

بهبهاني گفت: هيچگاه در تاريخ وزارت راه رابطه‌ي بين وزارت راه با ناجا و پليس اينقدر خوب نبوده است به طوري كه جايي كه ما كم مي‌آوريم آنها حمايت و جايي كه نيروي انتظامي كم مي‌آورد ما حمايت مي‌كنيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha