• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۰۰:۲۳
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1403071612816
  • منبع : مطبوعات

محک قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در جنگ غزه

محک قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در جنگ غزه

مساله غزه ماهیت بسیاری از کشورها را فاش کرد و سبب شد که اقدامات آنها در آینده بی‌تاثیر باشد و در آینده اگر این کشورها در دفاع از دموکراسی و عدالت شعار بدهند دیگر هیچ‌کس حرف آنها را باور نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا،جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در یادداشتی نوشت:

در یک‌سال گذشته غزه به شاخصی برای سنجش‌کشورهای مدعی دفاع از حقوق‌بشر، اسلام و قوم عرب بدل شده است، در واقع در این مدت ماهیت بسیاری از کشورها فاش شد به همین دلیل ‌اقدامات آنها در آینده نیز بی‌تاثیر خواهد بود.در این یک‌سال مبارزات مردم فلسطین دربرابرخشن‌ترین و ضد انسانی‌ترین یورش‌های نظامی ادامه داشته و دراین بین ماشاهد اقدامات،کنش‌ها و واکنش‌هایی درسراسر جهان بوده‌ایم که سبب‌شد جریان و قدرت‌های بین‌المللی ومنطقه‌ای بهتر شناخته شوند.

در واقع نظام‌های سیاسی و قدرت‌های بین‌المللی و منطقه در این مدت کارنامه‌ای از خود ارائه کردند که می‌توان از آن برای شناخت بهتر  بهره برد، البته این کارنامه می‌تواند چشم‌اندازی برای آینده جهان و منطقه نیز ارائه کند.کارنامه بسیاری از قدرت‌های بین‌المللی و نظام‌های سیاسی در منطقه درخصوص حمایت از مردم فلسطین قابل‌دفاع نیست. این درحالی است که نخبگان در بیشتر دانشگاه‌های جهان در صف مقابل رژیم‌صهیونیستی ایستاده‌اند.بیشتر دولت‌های جهان نیز باتوجه به گرایش ملت‌های خود در مجامع بین‌المللی مانند سازمان‌ملل، دادگاه لاهه و دیگر مجامع بین‌المللی مخالفت خود را با رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند.
این در حالی‌است که برخی قدرت‌های بین‌المللی و برخی نظام‌های سیاسی برخلاف این رودخانه بزرگ انسانی حرکت کردند به نحوی که نه‌تنها با این حرکت همسویی نکردند، بلکه برخلاف آن نسبت به انواع و اقسام حمایت‌ها از رژیم صهیونیستی نیز اقدام کرده‌اند.در یک سال گذشته در کارنامه قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مواردی ثبت شده است که هرکدام از آنها می‌تواند نشانگر خیانت به انسان و بدترین اعمال فشار و ظلم به ملت‌ها تلقی شود.شاید در کارنامه این کشورها کمترین خیانتی که به مردم مسلمان فلسطین شده سکوت آنها در برابر انواع جنایات باشد، اما آن‌ها به سکوت اکتفا نکرده و از طرق مختلف سعی کردند تحریم‌های اقتصادی علیه اسرائیل را بشکنند. این تحریم‌ها با مبارزات و مجاهدت مردم یمن از طریق ممانعت از ورود کشتی‌ها صورت می‌گرفت، اما برخی کشورها در منطقه سعی کردند کالاهای لازم و ضروری را از طریق زمینی به اسرائیل برسانند.در کارنامه این کشورهای منطقه متاسفانه تامین انرژی اسرائیل و رساندن گاز و نفت به رژیم‌صهیونیستی نیز ثبت شده است. در این بین کوشش این کشورها برای تامین پنهانی برخی هزینه‌های نظامی آمریکا و رژیم‌صهیونیستی برای بمباران شهرهای فلسطینی از فجیع‌ترین اقدامات آنها به‌شمار می‌رود.مساله موضع‌گیری آنها در سازمان‌های بین‌المللی و ممانعت از تصویب قطعنامه‌های لازم علیه رژیم‌صهیونیستی نیز نشان داد که این کشورها در مقابل مردم غزه ایستاده‌اند.
به این ترتیب می‌توان گفت سال گذشته به‌نوعی سال افشای ماهیت کشورهایی بود که موضع‌گیری آنها درخصوص غزه مشخص شد.در واقع مساله غزه ماهیت بسیاری از کشورها را فاش کرد و سبب شد که اقدامات آنها در آینده بی‌تاثیر باشد و در آینده اگر این کشورها در دفاع از دموکراسی و عدالت شعار بدهند دیگر هیچ‌کس حرف آنها را باور نخواهد کرد.همچنین اتفاقات سال گذشته ثابت کرد که چنانچه ملتی برای مجاهدت، مبارزه و مقاومت در برابر استعمار تلاش کند کشورهایی که دارای پیشرفته‌ترین و کارآمدترین تسلیحات نظامی هستند نیز نمی‌توانند مانع پیروزی آنها شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha