• چهارشنبه / ۲ دی ۱۳۸۸ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8810-01200
  • منبع : مطبوعات

در نشست مجمع مشاوران‌اصناف خانه سينما تقوايي: سياست‌هاي كلان بايد در خانه سينما تعيين شود گلايه عسگرپور از عدم دعوت نمايندگان خانه سينما به شوراي پروانه ساخت

در نشست مجمع مشاوران‌اصناف خانه سينما
تقوايي: سياست‌هاي كلان بايد در خانه سينما تعيين شود 
گلايه عسگرپور از عدم دعوت نمايندگان خانه سينما به شوراي پروانه ساخت

محمد مهدي عسگرپور مديرعامل خانه سينما با گلايه از وضعيت فعلي حضور نمايندگان خانه سينما در جلسات شوراي پروانه ساخت گفت: دو نفر از نمايندگان خانه سينما در شوراي پروانه ساخت بايد حضور داشته باشند كه ما در دور جديد آقايان شاهسواري و اسعديان را معرفي كرديم كه متاسفانه از آن تاريخ نمايندگان ما به اين شورا دعوت نشدند كه اين مساله را هم به آنها گوشزد كرديم كه متاسفانه توجهي نشد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،هيات مديره خانه سينما در جهت همكاري و همدلي بيشتر اصناف 29 گانه سينمايي به تشكيل جلسات ماهانه‌اي تحت‌عنوان مجمع مشاوران اصناف سينماي همت گماشت تا مسائل صنفي و حرفه‌اي دست اندركاران سينما را با مشاركت نمايندگان آنها مورد نقد و بررسي قرار داده و در جهت تدوين نظام سينمايي كارامدتر به ياري بطلبد كه اولين نشست اين مجمع در ساختمان شماره 2 خانه سينما شامگاه گذشته 1 دي ماه سال جاري برگزار شد و علاوه برعسگرپور مديرعامل خانه سينما، هنرمنداني چون علي معلم، غلامرضا موسوي،تورج منصوري، فرشته طائرپور، قاسم قلي‌پور، محمدرضا اصلاني و ناصر تقوايي نيز سخنراني كردند.

عسگرپور:با شاكله طبيعي توليد در سينما مواجه نيستم

محمد مهدي عسگرپور مديرعامل خانه سينما و رئيس جلسه سخنان خود را در قالب يك پاورپونت ارائه داد.

او در ابتدا يادآور شد:از مدتها پيش در هيات مديره خانه سينما اين بحث مطرح شده كه در جهت ارتقاء جايگاه صنفي خانه سينما اقداماتي انجام دهيم، البته اداره كردن يك جريان صنفي در كشور ما كار دشواري است با اين حال وضعيت خانه سينما از اين حيث در قياس با اصناف ديگر قابل قبول‌تر است. با توجه به شرايط جديدي كه در كشور به وجود آمده نيازهاي جديدي را ضروري ساخته و لذا بهتر ديديم كه براي درك و حل و فصل بهتر مسائل صنفي يك نشست ماهانه داشته باشيم و اين اولين جلسه ما در همين راستاست.البته پيش از ما دو نشست بزرگ برگزار كرديم كه اولي با روساي صنوف و دومي هم با شوراهاي مركزي كه بازتابهاي خوبي هم داشت. بر همين اساس تصميم گرفتيم كه ماهي يكبار اين جلسه را با عنوان مجمع مشاوران اصناف خانه سينما برگزار كنيم و مسائل صنفي و حرفه‌اي اصناف سينما را مورد بحث قرار دهيم.

عسگر پور افزود: ما يكسري مبحث روز داريم كه مشخصا در حوزه خانه سينماست مثل حضور نمايندگان خانه سينما در شوراي صدور پروانه ساخت. برخي از دوستان هم پيشنهاد داشتند موضوعي كه در اين جلسه مطرح شود درباره نوع حضور اعضاي خانه سينما در جشنواره فجر باشد كه به نظر مي‌رسد اين موضوع به همه اصناف خانه سينما ارتباط نداشته باشد و بهتر است مباحث ديگري را مطرح كنيم.

وي توضيح داد كه چند وقت پيش نامه‌اي به اصناف مختلف خانه سينما داديم و ازآنها خواستيم نيازها و مشكلات خود را مطرح كنند و براي تنظيم بهتر اين كار خواستيم كه هر صنفي دو مساله عمده و اصلي خود را مطرح كند كه از 29 صنف موجود 23 صنف به اين درخواست پاسخ دادند كه جمع بندي آن نشان مي‌داد كه 10 صنف اولويت اول خود و 2 صنف نيز اولويت دوم خود را امنيت شغلي اعلام كردند.همچنين مسكن و بيمه اجباري و بيكاري در اولويت اول 5 صنف و در اولويت دوم 7 صنف ديگر قرار داشت و در نهايت انجام فعاليت‌هاي آموزشي و فرهنگي در اولويت اول 3 صنف و اولويت دوم 5 صنف قرار گرفت. بنابراين بحث «امنيت شغلي» مهمترين دغدغه‌اي بود كه از اولويت اكثر اصناف قرار داشت.يكي از موانعي كه در حل اين مشكلات وجود دارد اينست كه ما فكر مي كنيم كه تعريف همه ما از امنيت شغلي يكي است در حالي كه ممكن است هر كس تصور متفاوتي از اين مساله داشته باشد لذا سعي كرديم با رجوع به منابع مختلف امنيت شغلي را تعريف كنيم.

بر اين اساس امنيت شغلي روندي است كه به ميزان معيني مولفه‌هاي كار و اشتغال را تامين مي‌كند.

رئيس خانه سينما يادآور شد: تنها طرحي كه در زمينه امنيت شغلي به شكل مكتوب ثبت شد طرحي بود كه در زمان سيد ضياء هاشمي نوشته شده است اما به دليل برخي مسائلي كه در آن زمان به وجود آمد اين طرح به حال خود رها شد. به هر حال براي تامين امنيت شغلي گام اول توانمند سازي منابع انساني براي ايجاد ارزش افزوده در محصول توليدي يا خدمات ارائه شده است اما براي تحقق آن چه بايد كرد. تحقيقاتي كه در اين زمينه انجام داديم به اين نتيجه رسيد كه ابتدا بايد ساختارهاي حقوقي اين اهداف را پيش بيني كنيم كه اين ساختار سه بخش دارد : 1- مروت‌نامه 2- ضمانت اجرا در شوراهاي داوري و 3- پيش بيني ضمانت اجرا در ساختار حاكميت ( معاونت امور سينمايي )

وي افزود: لازمه رسيدن به تفاهم كلي بايد اطلاعات درستي از اعضاء و نيروي انساني دست‌اندركار سينما و در واقع يك نظام جامع اطلاعاتي شكل بگيرد. همچنين ضمانت اجرا در شوراهاي داوري درباره تخلفات تصميم گيري مي‌كند. متاسفانه ما با شاكله طبيعي توليد در سينما مواجه نيستم لذا گاهي منافع فردي بر منافع سينما ترجيح پيدا مي‌كند. درباره بخش آخر نيز ما به تفاهماتي با معاونت سينمايي رسيده بوديم كه در نتيجه تغيير و تحولات مديريتي اجرايي نشد بر اين اساس که اگر كسي شماره نظام سينمايي نداشت، نمي توانست پروانه ساخت بگيرد.

به گفته عسگرپور طبق ‌آيين‌نامه مصوب هيات وزيران كه در زمان مرحوم سيف الله داد اتفاق افتاد دو نفر از نمايندگان خانه سينما در شوراي پروانه ساخت بايد حضور داشته باشند كه ما در دور جديد آقايان شاهسواري و اسعديان را معرفي كرديم كه متاسفانه از آن تاريخ نمايندگان ما به اين شورا دعوت نشدند كه اين مساله را هم به آنها گوشزد كرديم كه متاسفانه توجهي نشد.

او ادامه داد:در بخش افزايش توليد نيز ما داراي چند شاخص هستيم از جمله افزايش ظرفيت نمايش، شفاف سازي اطلاعات توزيع نمايش،افزايش ظرفيت اكران، الزام تلويزيون به خريد فيلم سينمايي داخلي، توجه به نمايش خانگي،رصد فروش خارج از كشور و رصد مصوبات شوراي پروانه نمايش.

رئيس خانه سينما تصريح كرد: براي رسيدن به اهداف مذكور دو نهاد را قابل پيش بيني است كه يكي تاسيس دبيرخانه امنيت شغلي در خانه سينما و ديگري تاسيس صندوق بيمه بيكاري براي آسيب ديگان است. پس از ديداري كه كارگردان‌ها با رئيس جمهور داشتند با توجه به بحث حمايت از سينماگران كه ايشان مطرح کردند ما در مورد صندوق بيمه بيكاري سطح مبلغ فرمول و الگوي كار را ارائه داديم كه آقاي احمدي نژاد اين طرح را براي اجرا به معاونت برنامه ريزي شان ارجاع دادند. قرار شد سه وزارتخانه ارشاد ، رفاه و كار و امور اجتماعي در اين زمينه همكاري داشته باشند كه تنها وزارتخانه‌اي كه تا اين لحظه نظرات خود را ارائه نداد وزارت ارشاد است.

مدير عامل خانه سينما در نهايت از اعضا جلسه تقاضا كرد كه به راهايي فكر كنيم كه در مجموعه خود خانه سينما قابل پيگيري باشد بعد از آن مطالباتمان را از ديگران مطرح كنيم.

 موسوي و انتقاد از شوراي پروانه ساخت

غلامرضا موسوي از صنف تهيه‌كنندگان نسبت به دعوت نكردن نمايندگان خانه سينما از سوي شوراي پروانه فيلم انتقاد كرد و خواهان پيگيري اين مساله از سوي خانه سينما شد.

به نظر وي اگر تكليف اصناف سينمايي با شوراي پروانه توليد فيلم روشن نشود، اتفاق مهمي در تغييرات ساختاري خانه سينما رخ نخواهد داد.

 علي معلم: با تورم شغلي در سينما مواجه هستيم

علي معلم درباره الويت‌بندي كه در بخش نياز سنجي اعضا خانه سينما انجام شد گفت : الان مشكل پركاري در اهالي سينما وجود دارد و به نظر من بايد كنترل شغلي وجود داشته باشد و اين مساله اولويت‌مان در شرايط فعلي نيست ممكن است اين مساله در چند صنف خانه سينما به عنوان اولويت اول مطرح شود. به نظر من توهم امنيت شغلي مشكل اصلي است و ما با يك تورم شغلي مواجه هستيم.

وي اما مسئله بيمه بيكاري و بازنشستگي را مشكل جدي اصناف سينمايي دانست كه بايد در الويت مديريت خانه سينما قرار بگيرد.

به گزارش ايسنا،عسگرپور در پاسخ به سوال علي معلم ياد آور شد: امنيت شغلي صرفا فرهنگ كاري يا تعدد كار نيست ضمن اينكه هم اينک برخي از صنوف با مساله بيكاري به شكل جدي مواجه هستند.

معلم اما معتقد بود كه بايد تعريف روشن و دقيقي از مساله امنيت شغلي در سينما داشته باشيم.

علي معلم بر استراتژي خانه سينما نه صرفا به‌عنوان موضع گيري صنفي بلكه به‌عنوان سخنگوي سينماي ايران در برابر مسائل و مشكلات مختلف سينماي ايران اشاره كرد و گلايه كرد از فقدان استراتژي روشن خانه سينما در برابر مسائل ريز و درشت سينماي ايران و گفت: در حال حاضر استراتژي سينماي ايران در برابر مسائل مبتلا به خود مشخص نيست.

عسگرپور پيرو سخنان علي معلم بر شكل‌گيري كميته تعيين استراتژي خانه سينما تاكيد كرد و آن را جزء دستورالعمل‌هاي اين جلسه قلمداد كرد.

 همايون اسعديان:

غير متخصصان امنيت شغلي اهالي سينما را به خطر انداختند

اسعديان كارگردان با اشاره به اينكه حداکثرسالانه 40 – 50 فيلم در ايران توليد مي‌شود انتقاد كرد و افزود: با اين حساب در سال به هر كارگردان چند فيلم مي‌رسد كه امنيت شغلي وي تامين شود.

وي همچنين نسبت به تله فيلم‌هايي كه در تلويزيون ساخته مي‌شود انتقاد كرده و گفت: اكثر اين فيلم‌ها توسط نيروهاي غير متخصص و كارگردان‌هاي گمنام و تازه كار ساخته مي‌شود. در حالي كه عمده كارگردان‌هاي باتجربه و متخصص ما بيكارند. يا الان تدوينگران ما به شدت گله‌مندند كه با وجود تكنولوژي و كامپيوتورهاي مدرن هر جواني نورس به مونتاژ مي‌پردازد.متاسفانه امروز در اكثر صنوف سينمايي اين مشكلات وجود دارد و امنيت شغلي اصناف سينمايي به شدت تهديد مي‌شود. شايد تنها صنف بازيگران آنهم عده محدودي از آنها با اين مساله مواجه نباشند.

 رييس انجمن طراحان صحنه:

از 56 عضو فقط 10 نفر مشغول كارند

پروين صفري رئيس انجمن طراحان نيز مشكل بيكاري و عدم امنيت شغلي را به عنوان مهمترين چالش صنف خود اعلام كرد و گفت: ما الان 56 عضو داريم كه فقط 10 نفر آنها مشغول به كار هستند و بقيه مجبورند در حوزه هاي مثل معماري داخلي يا حتي حرفه هاي ديگر مشغول به كار شوند. برخي از اعضا به همين دليل نسبت به عضويت خودشان معترضند چون مي بينند كه افرادي خارج از صنف از موقعيت شغلي بهتري برخوردارند.

 قلي‌پور: امنيت خود سينما در خطر است

قاسم قلي‌پور تهيه‌كننده اما مشكل را فراتر از امنيت شغلي سينماگران دانست و با بيان اينكه امنيت خود سينما در خطر است از بحران بزرگي در اين باره صحبت كرد و خاطرنشان كرد: عدم امنيت خود سينما بيش از عدم امنيت فردي در اين حوزه اهميت دارد.

وي با اشاره به ايجاد شبكه نمايش خانگي گفت: براي تامين فيلم در اين شبكه‌ها فيلم‌هاي بسيار سخيف و

بي‌ارزشي توليد مي‌شود كه به خورد مخاطب مي‌دهند و سطح سليقه آنان را تنزل مي‌دهند وآنها نيز فكر مي‌كنند سطح توليدات سينمايي ما نيز همين است و لذا براي تماشاي فيلم به سينما نيز تمايلي از خود نشان نمي‌دهند لذا شان سينماي ايران را كاهش مي‌دهند.

قلي‌پور در عين حال گفت: سالانه 500 نفر از دانشجويان سينما فارغ التحصيل مي‌شوند.

طائرپور:

يك صنف نبايد پاسخگوي همه اصناف باشد

فرشته طائرپور با اشاره به اينكه هر موضوعي كه در طراحي نظام سينماي وارد مي‌شود بايد متوجه همه اصناف باشد گفت: نبايد روح تحميلي از سوي چند صنف بر يك صنف ديده شود.در آيين‌نامه موجود اين مساله به چشم مي‌خورد كه فقط تهيه كنندگان بايد به مطالبات 28 صنف ديگر پاسخ دهند با اين روند اين شورا بر مدار صحيحي در پاسخ به مطالبات صنفي قرار نمي‌گيرد.

او ادامه داد:در اين آيين نامه دائم اشاره مي‌شود كه اگر تهيه‌كننده از غير عضو استفاده كند بايد تنبيه شود و خسارت بدهد. اگر نگاه خانه سينما به بحث توليد و سرمايه گذاري در سينما منصفانه است پس خسارات و ضايعاتي كه تهيه‌كنندگان با آن مواجه هستند را هم بايد پيش‌بيني و پرداخت كند. الان بسياري از تهيه كننده‌ها حضور پر رنگي در توليد ندارند. الان كارگردان‌هايي داريم كه چند تا چند قرارداد تله فيلم مي‌بنند و خودشان هم تهيه‌كنندگي آن را به عهده مي گيرند و هيچ ممنوعيتي براي اصناف ديگر در تهيه‌كنندگي يك اثر سينمايي وجود ندارد. وقتي يك بازيگر قرارداد 30 ميليوني با تلويزيون دارد و حاضر نيست بيايد در فيلم من بازي كند خسارت تهيه‌كننده را چه كسي پرداخت مي‌كند و آيا قانوني براي حمايت از وي پيش بيني شده است.

طائر پور تاكيد كرد: اگر حقوق تهيه‌كنندگان در تدوين نظام سينمايي ديده نشود آنها نسبت به اصناف ديگر ممكن است گارد بگيرند. ضمن اينكه وقتي سينما در حال ورشكستگي است، تهيه‌كننده‌ها نيز دچار خسران مي‌شوند و بايد به گونه‌اي برنامه‌ريزي كرد كه يك صنف نبايد پاسخگوي همه اصناف باشد.

 اصلاني:

سينما بايد به صنعت تبديل شود

محمد رضا اصلاني كارگردان سخنان خود را حول محور اقتصاد سينما قرار داد و اظهار داشت: چرخه توليد در سينما بايد به عنوان يك عنصر اقتصادي مورد توجه قرار گيرد . هنوز معلوم نيست كه سينما در كشور ما جز صنعت به حساب مي‌آيد يا خدمات. تا وقتي كه سينما به عنوان يك صنعت شناخته نشود و رسميت نيابد اين بحث‌ها و آيين نامه‌ها به هيچ نتيجه موثري نمي‌رسد.

به اعتقاد اصلاني وقتي سينما صنعتي نشود صنف به معناي واقعي شكل نمي‌گيرد و بانك ها و نهادهاي اقتصادي نيز نمي‌توانند از سينما پشتواني كنند.امنيت سينما در قانون ما لحاظ نشده و داراي سامانه اقتصادي نيست.

اصلاني در بخش ديگري از سخنانش گفت: اولين گام اين‌ست كه مشكل سينما را به شكل ملي تعريف كنيم تا نهادها و سازمان‌هاي ديگر هم در حل مشكلات آن سهيم شوند و مشاركت كنند. فقط تهيه كننده‌ها نبايد بار مالي و خسارت‌هاي سينما را به عهده بگيرند لذا تا يك نظام اقتصاد سينمايي تشكيل نشود و سينما به سمت صنعتي شدن حركت نكند هيچ مشكلي از او بر طرف نخواهد شد.

ناصر تقوايي:

مشكل اصلي دولتي بودن سينماست

در ادامه ناصر تقوايي كارگردان ضمن تائيد همه صحبتهاي مطرح شده بر بازشناسي مسائل سينماي ايران تاكيد كرد و مشكل اصلي سينماي ايران را در دولتي بودن آن دانست.

او سياست‌ها و عملكرد وزارت ارشاد را موجب جدا شدن محصولات سينماگران از مردم عنوان كرد.

به اعتقاد تقوايي تصميمات و سياست‌هاي كلان بايد در خانه سينما تعيين شود و وزارت ارشاد در اجرايي كردن آنها با خانه سينما همكاري نمايد.

كارگردان «كاغذ بي‌خط» با تاكيد بر تامين امنيت بازيگران و ساير عوامل از سوي تهيه كنندگان برحمايت سينماي ايران از نيروهاي تازه نفس و جوان در اين عرصه دفاع كرد و موكدا بر اين مساله تاكيد كرد كه نبايد در برابر جوانان علاقمند و با استعداد در سينما ممنوعيت و موانع قانوني و صنفي ايجاد نمود.

او بسياري از سينماگران جوان را داراي استعداد درخشاني در فيلمسازي دانست و خاطر نشان كرد كه امروز بسياري از فيلمسازان جوان از برخي از فيلمسازان موسوم به بدنه ما جلوتر هستند و ايده‌هاي جذابي را در سينماي ايران به اجرا گذاشته‌اند.

تقوايي بيشترين تاكيد خود را به بيماري، دولتي بودن سينماي ايران اختصاص داد و اين مساله را در كنار اكران محدود فيلم‌ها مهم‌ترين مشكل سينماي ايران دانست.

وي ايجاد فضاي باز در سينما و اجازه ورود نيروهاي جوان به اين عرصه را باعث رقابتي شدن سينما و در نتيجه رشد و توسعه آن دانست و از نگاه تحقيرآميز برخي به سينماگران جوان به شدت انتقاد كرد.

تقوايي گفت: چرا فقط به فقر ابزاري جوانان نگاه مي‌كنيم و از استعداد و توانايي فوق‌العاده آنها غفلت مي‌كنيم. خانه سينما بايد بتواند نيروهاي جوان را جذب كند و با رقابتي كردن سينما و پرهيز از دولتي شدنش سينماي ايران را به جايي برساند كه به جاي تاثير پذيري از بحران اقتصادي درآمدش از نفت هم بيشتر شود.

 تورج منصوري:در راهبري صنوف به شكل گروهي عمل نمي‌كنيم

تورج منصوري عضو هيات رييسه انجمن فيلمبردارن با اشاره به اينكه سينما گروهي‌ترين كار و حرفه در همه جاي دنياست بر همكاري صميمانه اعضاء تاكيد كرد و گفت: ما در راهبري صنوف به شكل گروهي عمل نمي كنيم.

وي افزود: اگر به همان شكلي كه فيلم مي‌سازيم به مسائل صنفي توجه كنيم بسياري از مشكلات سينما حل خواهد شد.

منصوري با انتقاد از وضعيت معيشتي سينماگران اظهار داشت: چرا بايد وضع مالي يك بازيگر حتي سوپر استار از يك فوتباليست كمتر باشد.

او در عين اينكه سخنان تقوايي را بر ورود نيروهاي جوان به صنوف مختلف سينماي تاكيد كرد آن را مشروط به شايستگي افراد تازه وارد دانست تا افراد شايسته جايگزين قبلي‌ها شوند.

منصوري همچنين تاكيد كرد كه بايد به همه صنوف احترام بگذاريم و خارج از مناسبات و مقرارت رسمي خيلي شفاف و صميمي حرفهاي خود را بزنيم.

او در همين راستا پيشنهاد داد تا مثل پزشکان سوگند نامه بخوانيم تا بر اساس آن مطالبات صنف خود را از جامعه طلب نماييم.

به گزارش ايسنا،منصوري در عين حال از بي‌توجهي اهالي سينما از جمله خانه سينما به وضعيت پيشكسوتان از جمله نعمت حقيقي انتقاد كرد و خواهان توجه جدي خانه سينما به وي شد.

در همين راستا نظام‌الدين كيايي از صنف صدابرداران به رسيدگي و پيگيري خانه سينما در زمان مديريت رضا ميركريمي نسبت به وضعيت نعمت حقيقي به نيکي ياد كرد.

 اسفندياري و تاكيد بر تقويت اصل 44 در قلمرو سينما

عبدالله اسفندياري از صنف فيلمنامه‌نويسان نفس چنين جلساتي را مفيد دانست و با اشاره به اينكه در جلسات بعدي اين مباحث به ظاهر پراكنده سمت و سوي مشخصي مي‌گيرد بر تداوم اين جلسات تاكيد كرد.

وي همچنين با توجه به تاكيد مسئولان دولتي بر اجرايي كردن اصل 44 قانون اساسي كه به تقويت بخش خصوصي در مديريت كشور تاكيد دارد از تقويت اين اصل در عرصه‌هاي مختلف سينما حمايت كرد و آن را دستاويز مناسبي براي حل مشكلات سينماي ايران دانست.

اسفندياري با توجه به تاثير اين همكاري‌هاي بين بخشي و اصناف در مبارزه با سي‌دي‌هاي قاچاق و تلاش در جهت رفع كمبود سالن‌هاي سينما تداوم اين نشست‌ها و همكاري‌هاي متقابل بين اصناف مختلف خانه سينما را رمز موفقيت خانه سينما عنوان كرد.

 عسگرپور بر تشكيل سه كميته تخصصي تاكيد كرد

محمد مهدي عسگرپور مديرعامل خانه سينما در پايان ضمن تقدير و تشكر از سينماگران و نمايندگان صنوف مختلف در پايان بر تشكيل سه كميته تخصصي در پيشبرد اهداف مورد بحث تاكيد كرد.

اين كميته‌ها شامل كميته مالي كه به تقويت بنيان‌هاي مالي خانه سينما مي‌پردازد و به جلب نظر اسپانسرهاي جديد كمك مي‌كند، دوم كميته استراتژي و ارتباطي كه بتواند روابط خانه سينما را به مجموعه‌هاي دولتي(حاکميتي) تنظيم کند و سوم هم كميته پيگيري خصوصي‌سازي كه اصل 44 را در حوزه سينما پيگيري كند.

به گزارش ايسنا،در اين نشست محمد مهدي عسگرپور ، فرهاد توحيدي ، قاسم قلي پور ، محمد رضا اصلاني ، مصطفي رزاق كريمي ، فرشته طائرپور ، پروين صفري ، سيد رضا ميركريمي ، داوود رشيدي ، مهدي فخيم زاده ، محمد رضا سكوت ، عليرضا رئيسيان ، ناصر تقوايي ، تورج منصوري ، دكتر محمد سرير ، ابراهيم مختاري ، منوچهر محمدي ، منوچهر شاهسواري ، مرتضي شايسته ، مصطفي شايسته ، علي معلم ، سعيد مستغاثي ، عبدالله اسكندري ، كمال تبريزي ، مهدي كرم پور، مجبتي مير تهماسب ، عليرضا رئيسيان ، نظام الدين كيايي ، همايون اسعديان، ابوالحسن داوودي و غلامرضا موسوي حضور داشتند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha