• سه‌شنبه / ۳ آذر ۱۳۸۸ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8809-00048.147650

آيا خبر كشف ارتش كمبوجيه در مصر نادرست است؟!

آيا خبر كشف ارتش كمبوجيه در مصر نادرست است؟!

دبير كل ارشد هيأت آثار باستاني مصر در مطلبي كه در وبلاگي به نام خودش منتشر كرده، خبر كشف بقاياي ارتش كمبوجيه را بي‌اساس دانسته است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مدتي پس از انتشار خبر كشف بقاياي ارتش كمبوجيه در مصر، دكتر زاهي هواس (Zahi Hawass) ـ دبير كل ارشد هيأت آثار باستاني مصر ـ در يادداشتي كه در وبلاگي با نام خودش قرار داده، خبرهاي منتشرشده در اين زمينه را بي‌اساس و اغفال‌كننده دانسته است.

او در اين وبلاگ آورده است: «لازم است من مردم جهان را در زمينه‌ي اخباري كه به‌تازگي در روزنامه‌ها، خبرگزاري‌ها و شبكه‌هاي تلويزيوني درباره‌ي برادران دوقلوي آنجلو (Angelo) و آلفردو (Alfredo) كاستيگليوني (Castiglioni) كه كشف بقاياي ارتش كمبوجيه، پادشاه ايراني را مطرح كرده‌اند، آگاه و در همين جا اعلام كنم كه اين اخبار بي‌پايه و اساس و گمراه‌كننده است.

اين دو برادر هيچ پروژه‌ي كاوش باستان‌شناسي را در محوطه‌ي تاريخي برنيك پانچريسوس (Berenike Panchrysos) در آبادي باهرين (Bahrin) در نزديكي آبادي سيوا (Siwa) نداشته‌اند و پروژه‌ي كاوش در اين محوطه‌ي تاريخي از سال 2002 ميلادي توسط دكتر پائولو گالو (Paulo Gallo) از دانشگاه تورين آغاز شده است.

برادران كاستيگليوني هيچ مجوز كاوش باستان‌شناسي از هيأت آثار باستاني مصر نگرفته‌اند. به همين دليل، هر آن چيزي را كه آن‌ها ادعاي كشف آن را دارند، غيرقابل باور است.

هيأت عالي آثار باستاني مصر هم‌چنين اعلام كرد كه اطلاعات لازم را در اين زمينه در اختيار نهادهاي امنيتي مصر براي اتخاذ اقدامات لازم قرار داده است.»

به گزارش ايسنا، 19 آبان‌ماه امسال خبر كشف بقاياي ارتش گمشده‌ي كمبوجيه‌ي دوم منتشر شد و در آن آمده بود كه دو باستان‌شناس ايتاليايي با پيدا كردن سلاح‌هاي برنزي، گردن‌بندهاي نقره‌يي، گوشواره و صدها استخوان در بخش وسيع و متروكي از صحراي ساهارا در مصر، اعلام كرده‌اند كه اين آثار به ارتش گمشده‌ي كمبوجيه‌ي دوم تعلق دارند.

پس از آن، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ حميد بقايي ـ در نامه‌اي خطاب به رييس‌جمهور ـ محمود احمدي‌نژاد ـ پيشنهاد كرد، با دستور رييس‌جمهور، وزارت امور خارجه طي مکاتبه با دفتر حافظ منافع کشور مصر در تهران،‌ جلسه‌اي مشترک را با مسؤولان وزارت امور خارجه، نماينده‌ي تام‌الاختيار کشور مصر و نماينده‌ي اين سازمان برگزار كند تا نکات و مسائل مرتبط با اين موضوع از نقطه‌نظر سياسي و ديپلماتيک بررسي شوند.

در اين نامه هم‌چنين پيشنهاد انجام کاوش باستان‌شناسي در قالب يک گروه متخصص ارائه شد تا با بررسي علمي و تخصصي موضوع توسط پژوهش‌گران و باستان‌شناسان، نسبت به انعکاس توانمندي‌هاي فني و علمي ميهن اسلامي در سطح بين‌المللي اقدام شود.

رييس‌جمهور نيز 27 آبان‌ماه در پاسخ به اين نامه ضمن اعلام موافقت خود، بيان كرد: در موضوع کشف اخير لازم است، تلاش کافي در جهت بازبيني زوايا و وقايع تاريخي آن صورت پذيرد و اطلاع‌رساني مناسب به ملت ايران و عموم مردم علاقه‌مند جهان انجام شود. هم‌چنين استفاده از ظرفيت‌هاي کارشناسي ملي در موضوع ميراث فرهنگي و بهره‌گيري از کارشناسان جهاني و ظرفيت‌هاي ديپلماسي و بين‌المللي مورد انتظار است.

درباره‌ي كشف اخير در مصر به‌نظر مي‌رسد، بهتر است در انتظار بررسي بيش‌تر كارشناسان بين‌المللي و حضور احتمالي گروهي از باستان‌شناسان ايراني در منطقه‌ي يادشده بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha