• سه‌شنبه / ۲۶ آبان ۱۳۸۸ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8808-02035.142561
  • خبرنگار : 71078

مهدي آزادي: اشكال موجود در صداي برخي از سريال‌ها از پخش تلويزيوني نشات مي‌گيرد استفاده‌نكردن از صداگذار متخصص لطمات زيادي به صداي ضبط شده مي‌زند

صدابردار سريال «دل‌نوازان» گفت: كارهاي زيادي در اين زمينه انجام داده‌ام، اما دست‌كم هشتمين يا نهمين همكاري مشترك من و حسين سهيلي‌زاده است كه سومين كار مناسبتي است. مهدي آزادي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) كه در سريال‌هاي مناسبتي و روتين متعددي مانند «روزهاي اعتراض»، «آخرين گناه»، «ترانه‌ي مادري» و «دلنوازان» مدير صدابرداري بوده است، درباره‌ي تاثير تعجيل در ساخت سريال‌هاي روتين و مناسبتي بر كيفيت صدابرداري اين مجموعه‌ها گفت: مطمئنا تاثير دارد البته چون «دلنوازان» را زودتر شروع كرديم با فشار كاري مواجه نشديم. او در ادامه گفت: سرعت براي توليد يك سريال موجب مي‌شود كه لوكيشن مناسبي انتخاب نشود و صداهاي مزاحمي در اطراف آن مانند ساختمان‌سازي يا ترافيك شنيده شود، چون در حال حاضر در تهران ساختمان سازي رواج دارد و صداي پرس سنگ و لودر به گوش مي‌رسد. همين امر موجب اتلاف وقت زمان تصويربرداري مي‌شود البته اين مساله به مشكلي دائمي تبديل شده است. او اضافه كرد: وضعيت آكوستيك ساختمان بسيار مهم است اگر خوب آكوستيك نشود صداها به‌خوبي ضبط نمي‌شوند. اگر طراح صحنه مجبور شود يك خانه‌ي خالي را پركند و وسائل صحنه‌ي كمي را بات عجله در آن بچيند، بر جنس صدا تاثير منفي مي‌گذارد. چون هرچه لوكيشن پوشيده‌تر باشد، صداي بهتري ضبط مي‌شود البته در لوكيشن‌هايي كه يكي دو روز در آنها كار مي‌كنيم فرصت آكوستيك و تصحيح‌كردن صدا را نداريم. در اين شرايط خودبه‌خود با صداي نامناسب‌تري كار ضبط مي‌شود. آزادي درباره‌ي ميزان انطباق تجهيزات صدابرداري در ايران به‌ويژه سيما با استاندارد‌هاي روز گفت: تجهيزات صدابرداري را يا خودمان تامين مي‌كنيم- كه از بهترين مارك‌هاي دنياهستند- يا آن‌ها را اجاره كنيم كه اين وسايل را همكارانمان وارد كرده‌اند. او اضافه كرد: اشكال موجود در صدا از پخش تلويزيوني نشات مي‌گيرد. به اين معنا كه صدا را با كيفيتي خوب و با دوربين ديجيتال ضبط مي‌كنيم، ولي در نهايت صداها به‌صورت آنالوگ پخش مي‌شوند. آزادي درباره‌ي كيفيت صدا ادامه داد: نحوه‌ي صداگذاري بركيفيت صدا تاثير زيادي مي‌گذارد. اگر صدا‌گذاري خوب نباشد نتيجه‌ي كار صدابردار از بين مي‌رود چراكه استفاده‌نكردن از صداگذار متخصص لطمات خيلي زيادي به صداي ضبط شده مي‌زند البته اميدواريم تهيه‌كنندگان به اين مساله خيلي دقت كنند. او ادامه داد: صدا‌گذار متخصص‌بودن به توجه به ولووم صدا و كنار هم‌چيدن آنها محدود نمي‌شود بلكه شنوايي او بايد حرفه‌يي باشد. اين موردعامل مهمي در صدابرداري و صداگذاري خوب است چراكه باعث مي‌شود صدابردار و صداگذار، خوب يا بد بودن صدا را تشخيص دهد و بتواند متوجه شود كه آيا زمينه‌هاي صدايي درست است يا نه؟ يا ميكس صدا و موسيقي درست انجام شده است يا نه؟ آزادي در پايان گفت: چون همه‌ي صداگذاران ايراني گوش حرفه‌يي و متخصص را ندارند، صدابرداران دچار مشكل مي‌شوند، البته امين عابدي در «دل‌نوازان» بر نحوه‌ي صداگذاري دقت مي‌كند و من نيز گاهي بر اين مرحله نظارت مي‌كنم و مشكلات موجود در پخش را به او مي‌گويم. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha