با هدف برآورد هزينههاي خدمات اجرايي در حوزهي ميراث فرهنگي، دفتر حفظ و احياي بناها و محوطههاي تاريخي در حال تهيه و تدوين فهرستبها در اين زمينه است.
مدير كل پيشين دفتر حفظ و احياي بناها و محوطههاي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري چند روز پيش از انتصاب مدير جديد اين دفتر در گفتوگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در توضيح چگونگي تهيه و تدوين فهرستبها، بيان كرد: نبود افراد متخصص و استادكار در اين زمينه و تأكيد نظام فني و اجرايي كشور بر انجام پروژهها توسط پيمانكاران، از جمله دلايل لزوم تهيهي فهرستبها هستند.
سياوش صابري ادامه داد: در زمينهي مرمت بايد چارچوب و مبنايي براي تعيين قيمتها تعريف شود كه در همهي كشور يكسان باشد. اكنون در نقاطي از كشور به معماران و دانشهاي مربوط به معماري تاريخي مسلح هستيم، ولي ممكن است، بهدليل وجود آثار تاريخي محدود و نبود سوابق تاريخي، هزينهها در برخي استانها نسبت به ديگر استانها ارزانتر باشند كه اين قضيه به توزيع كساني منجر ميشود كه در حوزهي معماري سنتي كار ميكنند.
او با تأكيد بر اينكه اگر فهرستبها درست تهيه شود، ميتواند به توزيع عادلانهي منابع انساني بينجامد، اظهار داشت: مناطق مختلف كشور از ويژگيهاي خاص معماري برخوردارند كه لزوما ممكن است، در همهي مناطق تكرار نشده باشند و اين خطر وجود دارد كه در يك طبقهبندي، ويژگيهاي بومي مناطق مختلف كشور ناديده گرفته شوند.
مدير كل دفتر حفظ و احياي بناها و محوطههاي تاريخي با اشاره به تقسيم كشور به هشت منطقه براساس معماري سنتي، بيان كرد: استانهايي كه به هريك از اين مناطق منتسب هستند، شاخصهها، عناوين و ويژگيهاي پروژههايي را كه درحال بستن قرارداد آنها هستند، در قالب يك عنوان و واحد بايد براي مركز بفرستند تا عناوين مشترك و خاص هريك از اين مناطق مشخص شوند.
صابري تزيينات معماري را در اين پروژه از موضوعهايي دانست كه حتما بايد به آن توجه شود و افزود: اين بحث بهدليل ملموس بودن آن، در فهرستبها منعكس نميشود، چون روي ماهيت كار هنري بهراحتي نميتوان قيمتگذاري كرد. به همين دليل، به بحث تزيينات ورود پيدا نكرديم، هرچند فكر ميكنم، بخشي از آن را ميتوان بررسي كرد.
وي توضيح داد: تاكنون عناوين فهرستبها بهطور نسبي تهيه شدهاند. در جلسهي اخير نيز كه در اين زمينه با معاونان حفظ و احيا و ثبت آثار تاريخي استانها داشتيم، اشتباههايي كه در اين مسير مرتكب شده بودند، به آنها گوشزد شد. متأسفانه برخي استانها با يكديگر هماهنگ نبودند.
او با اشاره به شناسايي هدف تهيهي فهرستبها در اين جلسه و برطرف كردن قصورها و همانديشي دربارهي لزوم ديگر كارها، گفت: همهي استانهايي كه در اين پروژه هستند، بايد با يكديگر وفاق داشته باشند. هدف ما انجام دادن يك كار بهطور صرف نيست، بلكه ميخواهيم همهي اجزاي حوزهي متولي معماري سنتي كشور در اينباره با يكديگر متفقالقول باشند.
وي با تأكيد بر لزوم ادامه يافتن پروژهي تهيهي فهرستبها و تكميل آن در آينده، اظهار كرد: بايد از ابتدا، اين خشت را درست بگذاريم. به همين دليل، با تشكيل جلسهي گذشته، بسياري از اين مشكلات كمتر شدند و قرار شد، در مدتي مشخص، كارهاي باقيمانده در هريك از اين مناطق انجام شوند تا بتوانيم بهصورت قطعي به عناوين فهرستبها برسيم و يك نظام قيمتگذاري را تدوين كنيم.
مدير كل دفتر حفظ و احياي بناها و محوطههاي تاريخي گفت: فعاليت در حوزهي ميراث فرهنگي براي اهل آن، جذابيت معنوي و مادي دارد. شايد از اين طريق، مانع مرگ قطعي معماري سنتي ايراني بتوان شد.
صابري با اشاره به روند 50 درصدي روبه پيشرفت اين پروژه، اظهار داشت: شايد قيمتها چالشبرانگيز باشند، از اين نظر كه يك استان، قيمتي را ارزان يا متوسط بگويد. پس ما بايد كل بدنه را براي چگونگي نحوهي محاسبه قانع كنيم.
وي به وفاق رسيدن در زمينهي جزييات معماري تاريخ ايران را مانند بامسازي، اندودكاري و ديگر جزييات در اين زمينه، از كارهاي مورد لزوم در اين پروژه دانست و افزود: بحث كنوني در اين زمينه، بيشتر معطوف به اين قضيه است كه ممكن است، فاصله موجب گران شدن هزينهها شود، چون محل برخي پروژههاي ميراث فرهنگي لزوما در شهرها نيست و گاهي در مناطق صعبالعبورند، پس افراد مختلف با كيفيتهاي متفاوتي كار ميكنند.
او ادامه داد: معاونان حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي بايد نخست اين موضوع را در مركز استان خود محاسبه كنند و بايد در اين زمينه دقت شود كه كارها به بهترين استادكاران داده شوند.
وي با اشاره به آغاز اين پروژه از حدود يكسال پيش تا كنون، اظهار داشت: اميدواريم بتوانيم در همايش سال آينده، اين پروژه را نقد و پيشنويس آن را تأييد كنيم.
صابري در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا دربارهي تهيهي فهرستبها توسط برخي سازمانهاي ميراث فرهنگي و گردشگري استانها در سالهاي گذشته، گفت: ادعاهايي در اين زمينه توسط برخي استانها وجود دارند كه فهرستبهايي را براي خود تدوين كردهاند، ولي همهي آنها اشكالهايي دارند.
وي تأكيد كرد: بخشي كه اكنون در اين زمينه وجود دارد، براي مرمت مطرح شده است، پس بايد اين مسير طي شود و طبيعتا محاسبات گذشته مربوط به پروژههاي گذشته است و نميتوان آنها را بهعنوان يك سند رسمي فهرستبها تلقي كرد.
مدير كل دفتر حفظ و احياي بناها و محوطههاي تاريخي همچنين دربارهي وضعيت مترو اصفهان به خبرنگار ايسنا توضيح داد: در تفاهمنامهاي كه با معاون وقت ميراث فرهنگي و مسؤولان استان اصفهان به امضا رسيد، نظر خود را بهعنوان اداره كل بناها و محوطهها اعلام كرديم كه عبور مترو از چهارباغ عباسي از نظر ما مجاز نيست و اعلام كرديم، اين بحث در شوراي عالي ترافيك نيز وجود دارد.
صابري افزود: اكنون از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان خواستهايم كه اين موضوع را توسط يك مرجع علمي و كارشناسي معتبر بهلحاظ ميزان، نوع آسيب و راه حلها بررسي كند و مورد سنجش قرار دهد.
وي بيان كرد: مشاور و گروه ارزياب نيز آسيبهايي را كه از نظر ما به چهارباغ عباسي وارد شدهاند، ارزيابي ميكند و راه حلهاي خود را ارائه ميدهد.
او راه حلها را در چند مقياس دانست و ادامه داد: يك راه حل بررسي مسائل سازهيي، زمينشناسي و خانوادهي عمران و مطالعات مربوط به تأثيرات عبور مترو، حفر و رفتوآمد آن است.
وي ايستگاهها، معماري آنها، تأثير آنها در ورود و خروج افراد، توزيع جمعيت، كاربريها و حوزهي مرمت و معماري و آسيبهايي را كه به آثار تاريخي وارد ميشوند، از ديگر بحثهاي مطرحشده براي بررسي با هدف پيدا كردن يك راه حل دانست.
مدير كل دفتر حفظ و احياي بناها و محوطههاي تاريخي با بيان اين پرسش كه اگر در كف خيابان چهارباغ حفاري انجام شود، آيا ممكن است به شواهدي از دورهي صفوي برخورد كنيم؟ اظهار كرد: در بحثهاي باستانشناسي و مرمت، يك بحث معماري وجود دارد. حتا اگر فرض كنيم، ايجاد ايستگاه نيز آسيبي به بافت وارد نميكند و فاصلهي آن حل شده است، اگر بخواهيم از نظر معماري به شهر تاريخي اصفهان دست نزنيم، بايد مطالعهي عميقي روي اين بحث انجام شود.
صابري ادامه داد: براساس پيشنهادهايي كه به سازمان استاني داشتيم، اعلام كرديم كه ميتوانند از يك گروه متخصص و ترجيحا از دانشگاههاي معتبر تهران دربارهي اين موضوع اظهار نظر بگيرند تا ارتباط بين فضاي اجرايي و فضاي علمي محقق شود و بهدنبال آن، يك گزارش منصفانه در اين زمينه نه از ديد تاريخي و فرهنگي و نه از ديد توسعهيي داده شود.
وي در پاسخ به اين پرسش كه چقدر ميتوان به قول شركت قطار شهري مترو دربارهي توقف عمليات تا پس از پايان پروژهي بررسي، اعتماد كرد؟ گفت: هيچ عددي نميتوانم بگويم، چگونه ميتوان دربارهي حقانيت ديگران قضاوت كرد. ما نميتوانيم بگوييم ديگران به قول و قرارهاي خود چقدر وفادار خواهند بود؛ اما ما دربارهي اين خط مترو تأييدي نكردهايم و نميكنيم.
او همچنين دربارهي وضعيت سيوسه پل پس از انحراف دستگاه TBM مترو، بيان كرد: هنوز هيچ شواهدي را مبني بر آسيب ديدن يا نديدن سيوسه پل نداريم، در بررسيها بايد اين قضيه پايش شود. اگر براي سيوسه پل مشكلي پيش آمده باشد، بهطور طبيعي بهصورت تدريجي اين مشكل خود را نشان ميدهد، البته نه در يك يا دو روز.
وي اضافه كرد: بهنظر ميرسد، هنگام حركت قطار، آسيبها بايد حس شوند. همانگونه كه اين قضيه را كاملا در عمارت مسعوديه احساس ميكنيم. بهنظر من، بايد اجازه دهيم، گروه مرجع علمي ذيصلاح كشور دربارهي اين بحث يك گزارش ارزيابي دهد و آن گزارش نيز مورد تأييد همه باشد.
انتهاي پيام
نظرات