• شنبه / ۹ آبان ۱۳۸۸ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8808-01475.140234

*خط اتيلن غرب عقب‌تر از برنامه* اميدواري پتروشيمي براي بهره‌برداري كامل از اين پروژه تا بهار آينده

*خط اتيلن غرب عقب‌تر از برنامه*
اميدواري پتروشيمي براي بهره‌برداري كامل از اين پروژه تا بهار آينده

حدود شش سال پيش بود كه مسوولان امر تصميم گرفتند براي اشتغال زايي و بهره‌گيري هر چه بيشتر از توان بخش خصوصي در واحدهاي پتروشيمي بزرگترين خط لوله اتيلن جهان را بسازند، ولي اين پروژه هنوز با مشكلات زيادي روبه روست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در سال 1382 رئيس‌جمهور وقت با مقامات وزارت نفت درباره راهكار‌هاي توسعه مناطق محروم غرب كشور نشستي داشت. در آن زمان از طرف وزير نفت وقت و مديرعامل وقت شركت ملي صنايع پتروشيمي پيشنهاد شد كه يك خط اتيلن از عسلويه تا مهاباد كشيده شود و از اين طريق اتيلن در اين خط تزريق تا در نقاط محروم محصولات پلي‌اتيلني و مشتقات اتيلني توليد شود.

با توافق به اين امر، مقرر شد كه دولت هزينه احداث خط لوله را بپردازد. درواقع هدف از احداث اين خط لوله، محروميت زدايي در غرب كشور و ايجاد اشتغال و توسعه صنعت كشور ازطريق بخش خصوصي بوده است.

در ابتدا قرار بود يك واحد توليد اتيلن در عسلويه به انضمام پنج واحد پتروشيمي گچساران، لرستان، پليمر كرمانشاه، پتروشيمي كردستان و پتروشيمي مهاباد با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي بر سر راه اين خط ساخته شود.

از اين رو در سال 1383 مشاركت نامه‌اي از سوي شركت ملي صنايع پتروشيمي به امضا رسيد كه طي آن شركت پتروشيمي باختر به عنوان شركت‌ مادر با مشاركت 30 درصدي شركت‌ ملي صنايع پتروشيمي و بخش خصوصي تاسيس شد. اما هيات دولت در مهرماه 1384 با مصوبه جديدي مقرر كرد كه پنج واحد بروجن، دهدشت، ممسني، انديمشك و مياندوآب به مجموعه قبلي اضافه شود.

پتروشيمي باختر هم تلاش داشت که با استفاده از سرمايه بخش خصوصي، اين 11 مجتمع‌ را با هزينه 4.4 ميليارد دلار در مسير اين خط لوله احداث كند.

اما در حالي كه طبق قرار قبلي مي‌بايست حداكثر كار لوله‌گذاري اين خط حدود 2300 كيلومتري امسال به پايان مي‌رسيد، اما تا كنون اين كار انجام نشده و عمده واحدهايي كه قرار است بر سر راه اين خط ساخته شوند، به دليل مسايل مربوط به تامين اعتبار با مشكل مواجه شده‌اند؛ به طوري كه تاخير 1.5 ساله در خط اتيلن غرب با تاخير در بهره‌برداري از آن ها مواجه شده است.

عباس شعري مقدم - مدير عامل وقت پتروشيمي باختر- در اواخر سال 1384 دليل تاخير اجرايي كار را تغيير مديريت پتروشيمي و اختلاف سليقه مديريت جديد با ديگر سهامداران در تعيين خط مشي اداره امور دانسته و گفته بود: "ركود بازار بورس كه موجب كاهش درآمد سهامداران شركت شد و همچنين افزايش تنش بين ايران و اروپا كه توقف فرايند اعطاي وام‌هاي خارجي را به دنبال داشت، از ديگر دلايل اين تاخير بود."

خط لوله اتيلن غرب تاكنون 93 درصد پيشرفت اجرايي داشته است

با وجود اين كه مسوولان شرکت ملي صنايع پتروشيمي اظهار اميدواري كرده‌اند كه خط لوله اتيلن غرب تا دو ماه ديگر تكميل شود، ولي خط براي كامل شدن منتظر تامين اعتبار است؛ چرا كه اعتبار اين خط بايد از بودجه عمراني تامين شود و گويا اين بودجه به موقع ارائه نشده و پتروشيمي با بودجه خود در حال تامين اعتبار آن است.

بر اساس اطلاعات دريافتي، كل پروژه به همراه كارهاي جانبي آن تا بهار سال آينده كامل مي‌شود، ولي گويا خود خط تا دو ماه ديگر تكميل خواهد شد.

هم اكنون نيز بيش از هزار كيلومتر از اين خط ساخته شده است، ولي براي تكميل آن چند مشكل وجود دارد؛ از جمله اين كه خط لوله مي بايست از رودخانه كارون بگذرد و اين كه در برخي از قسمت‌ها معارض پيدا كرده است.

در كل خط لوله اتيلن غرب در بخش خط دنا پنج مجتمع وجود دارد كه پتروشيمي گچساران تامين كننده اتيلن است و كارهاي مهندسي واحدهاي ديگر آن يعني كازرون، ممسني، دهدشت و چهارمحال بختياري نيز در حال انجام است. مجتمع‌هاي خط باختر نيز عبارتند از مياندوآب، مهاباد، پليمر كرمانشاه، كردستان، لرستان و انديمشك و كاويان.

گويا اولين مجتمعي که از اين خط لوله به بهره برداري خواهد رسيد، پليمر كرمانشاه است كه هم اكنون پيشرفت حدود 90 درصدي دارد.

گفتني است، طول خط لوله اتيلن غرب كه مجتمع هاي پتروشيمي از مبدا عسلويه تا مهاباد را تحت پوشش قرار مي‌دهد، بيش از دو هزار كيلومتر است و تامين خوراك مجتمع‌هاي پتروشيمي را برعهده دارد. زمان پيش بيني شده براي بهره‌برداري از آن نيز سال 1388 برآورد شده بود. البته چنين برآوردي نيز در مورد به بهره‌برداري رسيدن واحدهاي بر سر راه آن انجام ‌شده بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha