• شنبه / ۴ خرداد ۱۳۸۷ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8703-01441

*آخرين وضعيت خط لوله اتيلن غرب* مديرعامل شركت مديريت توسعه صنايع پتروشيمي: پيشرفت فعلي 52درصد است پروژه درسال 1388 راه‌اندازي كامل مي‌شود

*آخرين وضعيت خط لوله اتيلن غرب*
مديرعامل شركت مديريت توسعه صنايع پتروشيمي:
پيشرفت فعلي 52درصد است 
پروژه درسال 1388 راه‌اندازي كامل مي‌شود

تاكنون نزديك به 500 ميليارد تومان در اجراي خط لوله غرب هزينه شده و بر اساس برآوردهاي انجام شده در سال گذشته و با توجه به تغييرات قيمت‌ها، طرح خط لوله اتيلن غرب از ابتدا تا انتهاي اجراي آن به 1300 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري نياز دارد.

حسين آقايي - مديرعامل شركت مديريت توسعه صنايع پتروشيمي - در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب و با اشاره به پيشرفت 52 درصدي خط لوله اتيلن غرب، اظهار كرد: چنانچه مشكلات مالي و پيش‌بيني نشده به وجود نيايد، طرح خط لوله اتيلن غرب در سال 1388 به طور كامل راه‌اندازي و قابل تحويل خواهد بود.

وي درباره چگونگي تصميم‌گيري براي حداث خط لوله اتيلن غرب اظهار كرد: هيات دولت در سال 1381 براي تغيير چهره غرب كشور از نظر اقتصادي و صنعتي تصميم گرفت كه اتيلن از عسلويه توسط خط لوله به غرب كشور انتقال پيدا كند تا در طول مسير آن مجتمع‌هاي مختلفي در استان‌هاي غربي كشور ايجاد شود.

او با بيان اين كه در ابتدا با كمك يك شركت مهندسي مشاور كار انجام مطالعات لازم درخصوص احداث مجتمع‌ها در شش شهر انجام شد، ادامه داد: در مصوبه نخست، طول خط لوله پس از نقشه‌برداري، حدود 1500 كيلومتر برآورد شد و از مجتمع‌ها يكي در عسلويه و بقيه در كنار خط لوله به عنوان مصرف كننده اتيلن و توليد كننده پلي اتيلن در شهرهاي خرم‌آباد، كرمانشاه، سنندج، مهاباد و گچساران در نظر گرفته شده بودند.

وي اضافه كرد: هيات دولت در سال 1384 افزون بر تاييد مصوبه سال 1381، تعداد ديگري از واحدهاي پتروشيمي در كنار خط لوله و انشعابات آن اضافه كرد و در نتيجه طول خط به 2200 كيلومتر و تعداد واحدهاي پتروشيميايي كه مي‌بايست در مسير خط لوله احداث شوند، به 10 مجتمع افزايش يافت.

آقايي در تشريح آخرين وضعيت و خلاصه كار پروژه خط لوله اتيلن غرب با توجه به مجموع دو مصوبه ياد شده، گفت: تاكنون 905 كيلومتر از خط اتيلن غرب لوله‌گذاري شده و كل طرح در حدود 52 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.

مديرعامل شركت مديريت توسعه خاطرنشان كرد: تمام لوله‌هاي مورد نياز طرح و همچنين پوشش لوله‌هاي آن از سوي دو شركت داخلي (لوله‌سازي اهواز و پوشش سلفچگان) تامين و انجام شده است. همچنين ايستگاه‌هاي كمپرسور خط لوله از يك شركت داخلي (توربو كمپرسور ايران) خريداري شده و هم اكنون در حال ساخت هستند كه طي 20 تا 30 ماه تحويل داده مي‌شوند. البته از مدت ياد شده كه از زمان انعقاد قرارداد محاسبه مي‌شود، حدود شش ماه گذشته است.

وي همچنين اظهار كرد: هم اكنون مناقصه‌ سيستم طرح مخابرات به اتمام رسيده و به زودي برنده آن اعلام خواهد شد. در رابطه با سيستم حفاظت كاتيك نيز فعاليت‌هاي لازم در حال انجام و كار تهيه اسناد مناقصه ايستگاه‌هاي اندازه‌گيري و تقليل فشار نيز در حال اتمام است و در سال جاري به انجام مي‌رسد.

او با اشاره به نقل قولي از مجري طرح احداث خط لوله انتقال اتيلن غرب و با اشاره به اين كه سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و وزارت اقتصاد و دارايي در تامين مالي طرح‌ همراهي لازم را داشته‌اند، يادآور شد: با اين حال شركت ملي صنايع پتروشيمي معادل آنچه كه دولت براي اين طرح سرمايه‌گذاري كرده، به صورت علي الحساب از منابع داخلي خود هزينه كرده تا اين طرح در زمان مناسب به انجام برسد كه اميد است اين هزينه‌ها در آينده از سوي دولت به شركت ملي صنايع پتروشيمي بازپرداخت شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha