گزارشي از مراسم پاياني جشنوارهي سينما حقيقت و رضوي، جواد شمقدري: نگاه انتقادي مستندسازان را جزء ضروريات ميدانم
سومين جشنوارهي سينما حقيقت و پنجمين جشنوارهي فيلم رضوي شامگاه گذشته ـ 3 آبان ماه ـ به كار خود پايان دادند.
به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در مراسم اختتاميهي جشنوارهي سينما حقيقت كه در تالار وحدت، برگزار شد، محمد آفريده دبير اين جشنواره و مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند تجربي در سخناني گفت:امسال براي بنده سال خوبي بود، چرا كه خداوند توفيق داد اين دو جشنواره را در كنار هم برگزار كنيم. به عبارتي امسال جشنوارهي سينماحقيقت در كنار نور ولايت برگزار شد و اين تلاقي خود بيانگر برخي حقايق بود و نشان داد كه حقيقت در كنار ولايت نورافشانتر است.
او ادامه داد: همچنين خدا را شاكرم كه دراين سالها توانستم ذرهاي كوچك در كنار فيلمسازان و بهخصوص فيلمسازان جوان باشم. اگر در اين مدت كمكاري كرده باشم، اميدوارم كه دوستان بنده را ببخشند و اگر خدمتي هم بوده تمام آن مديون انقلاب، شهدا و نور ولايت است.
آفريده در پايان صحبتهايش كه به نوعي با پايان كارش در مركز گسترش همزمان شده بود به قرائت شعري از حافظ پرداخت:
بي عمر زندهام من و اين بس عجب مدار **** روز فراق را که نهد در شمار عمر
پس از صحبتهاي آفريده و در بخش نخستين اين اختتاميه، سيد احمد ميراعلايي و رهبر قنبري بر روي سن رفتند تا برگزيدگان بخش صندوق حمايت از مستند را معرفي كنند.
طرح هاي برگزيده صندوق مستند ايران بدين شرح است:مرثيه صلح (مصطفي كرمي)،سرنوشت بايگاني (الهام آقالري)،چالدران (محمد احساني)، دراز زمين (مختار پُردل نامدار)، شهرك (سيدمحمدصادق جعفري)
ركاب زدن (ابوالفضل توكلي).
گفتني است،«مركز گسترش سينماي مستند و تجربي» به منظور توليد اين 6 طرح برگزيده «صندوق مستند ايران»، تا سقف 40 ميليون ريال حمايت بعمل خواهد آورد.
در ادامهي اين مراسم با پخش كليپي، همسر شهيد محمد فراهاني(فيلمبردار سينما و يكي از شهداي حوادث اخير سيستانوبلوچستان) به روي سن دعوت شد و لوح تقديري را از محمد آفريده دريافت كرد.
شمقدري:مستند را نبايد تنها در خيابانهاي تهران ببينيم
نگاه انتقادي مستندسازان را جزء ضروريات ميدانم
به گزارش ايسنا، در ادامهي اين مراسم جواد شمقدري معاونت سينمايي وزارت ارشاد با سلام و درود به شهدا وبا اشاره به شهيد فراهاني اظهار كرد: اينها مسائلي است كه به نوعي پيام هنر و سينما را به ما نشان ميدهد و در سينما بيانگر آن هستند كه ما از كجا آمدهايم و به كجا خواهيم رفت. سينماي مستند هم مانند بوم سفيدي است كه در مقابل نقاش قرار دارد و نقاش ميتواند در آن آسمان خود را به رنگ آبي و يا رنگهاي ديگري درآورد، لذا مستندساز قبل از تسلط بر ابزار تكنيكي لازم است كه فردي حكيم باشد.
معاون سينمايي ادامه داد: رسالت سينماي مستند شايد به نوعي از فيلمساز و سينماگر فيلم داستاني سنگينتر باشد. چرا كه مستندساز در لحظهاي كه حقيقتي در مقابلش ظاهر ميشود، تنها فرصت دارد كه آن را در قاب دوربين خود به ثبت برساند، لذا براي اينكه مستندساز در قاب آرزوهاي شخصي خود گرفتار نشود لازم است كه از خود بگذرد.
شمقدري همچنين از شهيد آويني ياد كرد و گفت: شهيد آويني در مستندهاي جنگي چنان صادقانه عمل ميكرد كه حتي اگر نسبت به موردي دچار واهمه هم ميشد، آن ترس در قاب دوربين او ديده ميشد. او اينگونه برخورد ميكرد و هيچگاه از خودش قهرمان نميساخت، بلكه به بيان واقعيات ميپرداخت، لذا ساخت مستند و مستندسازي پيش از هر چيز نيازمند نوعي پالايش دروني فيلمساز است تا فرد بتواند اثري تعاليبخش و تاثيرگذار ارائه كند.
وي در ادامه در ارتباط با پرسشهاي متعددي كه دربارهي برنامههاي جديد تيم كنوني ارشاد مطرح ميشود هم اظهار كرد: اين روزها اين سوالها دائم تكرار ميشود كه ما قصد داريم چه فيلمهايي بسازيم و جلوي چه فيلمهايي را بگيريم. بنده از آنجايي كه براي سينماي مستند اهميت زيادي قائلم بايد دراينجا بگويم هريك از ما طالب نوع خاصي از سينما هستيم، اما براي ما در معاونت سينمايي از سينماي انتقادي گرفته تا فيلمهاي اجتماعي، كمدي، بدنه و پرفروش، جشنوارهاي، كودك، دفاع مقدس و هر ژانري كه تاكنون در سينما تجربه شده معنا خواهد داشت و كار خواهد شد.
شمقدري در ادامه با تاكيد بر اينكه گاه مستندسازان ديدگاهي منتقدانه دارند عنوان كرد: اين را جز ضروريات ميدانيم اما دراين ميان نكتهاي وجود دارد و آن سمتوسوي فيلمهاست بايد افق نگاه فيلمساز و جامعهي آرماني او مشخص باشد تا در راه رسيدن به آن جامعهي آرماني فرد با آثار خود به كمك بپردازد. اگر آثار مستند ما در راه رسيدن به جامعهي آرماني خلق شوند، قطعا مورد تاييد خواهند بود و نگاه احتمالا منتقدانهي آنها هم مشكلي ايجاد نميكند. به هرحال ما ممكن است گاهي هم نيازمند فيلمهاي منتقدانه و حتي افشاگرانه باشيم متاسفانه گاه برخي بيماريهاي فرهنگي مانع تحولات و پويانماييهاي بزرگ ميشود، اما در اين مواقع مستندساز بايد به ميان بيايد و وارد عمل شود.
او در ادامه به صحنه جنگ اشاره كرد و گفت: در يك نبرد عملياتي ما هم ميسازيم و هم خراب ميكنيم. در حوزهي كار فرهنگ و در بخش سينما هم لازم است كه گاه با چنين رويكردي كار كنيم گاه سينماي انتقادي و پرخاشگر راه را براي نفوذ برخي از دشمنان ميبندد، پس با چنين تعريفي ما به حمايت تمامي انواع فيلمها خواهيم پرداخت، البته ممكن است كه ميان نوع نگاه و جامعهي آرماني ما و فيلمساز كمي تفاوت وجود داشته باشد، اما به هرحال ميتوان اين موارد را با بحث و گفتوگو حل كرد.
معاون سينماي ارشاد سند چشمانداز بيست ساله را گوياي آن دانست كه ما در آينده به كجا خواهيم رسيد و در بخش پاياني صحبتهايش هم به ذكر مواردي دربارهي جشنوارهي رضوي پرداخت.
شمقدري با تاكيد بر گفتههاي قبلياش عنوان كرد: اگر در سينماي ديني بخواهيم اثري سهلانگارانه وارد بازار كنيم كاري مضر انجام دادهايم. لذا اگر قرار باشد در آثاري خرافهپرستي، تقديرگرايي افراطي و غيره باشد قطعا حركت در مسير آنها براي ما مناسب نخواهد بود.
معاون سينماي وزارت ارشاد در بخش ديگري از صحبتهايش اظهار كرد: معارف و ائمه اطهار بيانگر نشانههايي هستند كه ما چگونه ميتوانيم به جامعهي آرماني خود نزديك شويم و از چه طريقي ميتوانيم به اهداف خود برسيم. البته بايد توجه داشته باشيم كه اهلبيت مسير را نشان ميدهند و خود آنها مقصد نيستند. اكنون هم در قالب چنين جشنوارهاي هدف فرهنگ رضوي نيست، بلكه اين فرهنگ مانند مسيري صاف و زلال و بيپيرايه است كه براي رسيدن به جامعهي آرماني و مطلوب ما را كمك ميكند و قطعات با چنين رويكردي است كه جشنوارهاي مانند رضوي معنا پيدا ميكند و قادر ميشود كه راه را براي ارتقاء سينما باز كند.
او ادامه داد: به شخصه معتقدم كه اگر بخواهيم در حوزهي سينماي داستاني ارتقاء پيدا كنيم، بايد سينماي مستندي پررونق و پرتحرك داشته باشيم و به عمق و زواياي آشنا و آشكار ملي خود دست پيدا كنيم. سينماي مستند را نبايد تنها در خيابانهاي تهران ببينيم بلكه بايد تمام سطح ايران را در نظر بگيريم و دراين حد كار كنيم.
معاون سينمايي همچنين از لزوم حضور مستندسازان در وقايع فراملي صحبت كرد و گفت: امروزه برخي آثاري كه در ارتباط با غزه و لبنان ساخته شده بيانگر حضور تاثيرگذار ما در سي سال اخير است. لذا سينماي مستند ما بايد گسترده شود و توليدات آن با افزايش مواجه شود. ما هم روشها و سيستمهاي مختلف حمايت از اين سينما را پيدا خواهيم كرد.
شمقدري در پايان صحبتهايش هم خاطرنشان كرد: اگر روزي سينماي مستند ما از غنا برخوردار شود، آن هنگام در سينماي داستاني هم ميتوانيم به موفقيتهاي متعدد و جدي دست پيدا كنيم.
به گزارش ايسنا، در ادامهي اين مراسم دكتر آخوندي (رييس پژوهشگاه ابنسينا) و محمد آفريده به اعطاي جوايز برگزيدگان بخش علمي پرداختند و برگزيدگان اين بخش عبارتند از:
تنديس ابنسينا، لوح تقدير و 7 سكه بهار آزادي به «فيما امامي» و «رضا دريانوش» كارگردانان فيلم مستند
«جاي خالي آقا يا خانم ب»
تنديس ابنسينا، لوح تقدير و 5 سكه بهار آزادي به «علي عبديپور» كارگردان فيلم مستند «قاتلين سرخ»
تنديس ابن سينا، لوح تقدير و 3 سكه بهار آزادي به «نغمه عافيت» كارگردان فيلم مستند «وقتي همه چيز دير ميشود»
تنديس ابن سينا، لوح تقدير و 1 سكه بهار آزادي به «كيوان عليمحمدي» و «اميد بنكدار» كارگردانان فيلم مستند «آسمان سياه شب»، به پاس تلاش هاي ارزشمند، نگاه خلاقانه و هنرمندانه و کوشش براي ارائه قالب هاي نو و جذاب در ساخت آثار مستند علمي-پزشکي
در بخش ديگري از اختتاميهي سومين جشنوارهي سينما حقيقت، محمد آفريده، جواد شمقدري و دكتر فرجي (رييس مركز ملي فرش ايران) به اهداي هداياي برگزيدگان بخش فرش پرداختند.
جوايز اين بخش عبارتند از:
لوح افتخار و معادل 20 ميليون ريال حواله خريد فرش به «الهام اسدي» كارگردان فيلم مستند «پوت»
لوح افتخار و معادل 10 ميليون ريال حواله خريد فرش به «آزاد محمدي» كارگردان فيلم مستند «سرانگشت خوابها»
لوح افتخار و معادل 5 ميليون ريال حواله خريد فرش به «عبدا... عزيزي» كارگردان فيلم مستند «آب و رنگ عشق»
لوح افتخار و معادل 5 ميليون ريال حواله خريد فرش به «سيدمسعود موسوي» كارگردان فيلم مستند «روايت نقشها»
در بخش فيلمهاي دانشجويي هم محمد آفريده و حجت دهقان (نمايندهي هيات داوران اين بخش) به اهداي هدايا پرداختند و به ترتيب نشان فيروزه سينما حقيقت، ديپلم افتخار و سه سكه بهار آزادي را به «سعيد نبي» كارگردان فيلم مستند «زير صفر» وديپلم افتخار و يك سكه بهار آزادي را به «هومن عيناللهي» كارگردان فيلم مستند «آنكه گفت نه، آنكه گفت آري» اعطا نمودند.
در ادامه ي اين مراسم فريد فرخنده كيش(دبير جشنواره رضوي)، عليرضا سجادپور (مدير ادارهي نظارت و ارزشيابي) و رضا ايرانمنش نماينده هيات داوران و سيد حسين عابدي مدير موسسه آفرينشهاي آستان قدس براي اعطاي هداياي برگزيدگان جشنواره رضوي بر روي سن رفتند و سجادپور در توضيح علت حضورش در اين مراسم گفت: بنده هم پيشتر، دورهاي را در مركز گسترش سينماي مستند و تجربي بودهام و همواره خود را مديون و علاقهمند اين سينما ميدانم و فكر ميكنم كه بنده و آفريده بخشي از تاريخچهي مركز را تشكيل ميدهيم.
رضا ايرانمش از داوران جشنوارهي رضوي هم در صحبتي كوتاه از برگزاري جشنوارهاي در كيش و نمايش آثار برگزيده جشنواره ي رضوي در آن خبر داد.
برگزيدگان پنجمين جشنواره فيلم رضوي نيز بدين شرح است:
در بخش فيلمهاي كوتاه داستاني تنديس جشنواره رضوي، لوح تقدير و مبلغ 25 ميليون ريال به «مرجان اشرفيزاده» كارگردان فيلم كوتاه داستاني «يده و خوندش» و تنديس جشنواره رضوي، لوح تقدير و مبلغ 15 ميليون ريال به «محمود غفاري» تهيهكننده فيلم كوتاه داستاني «زيارت»(بهترين فيلم كوتاه داستاني جشنواره) اهدا شد.
در بخش فيلمهاي مستند هم تنديس جشنواره رضوي، لوح تقدير و مبلغ 25 ميليون ريال به «ستاره سماوي» كارگردان فيلم مستند «هشت بهشت» و تنديس جشنواره رضوي، لوح تقدير و مبلغ 15 ميليون ريال به «محسن رمضانزاده» تهيهكننده فيلم مستند «اين خانه روشن است»(بهترين فيلم مستند جشنواره) اعطا شد.
به گزارش ايسنا، در ميان فيلمهاي سينمايي هم تنديس جشنواره رضوي، لوح تقدير و مبلغ 10 ميليون ريال به «معصومه بيات» فيلمنامهنويس فيلم سينمايي «بيا از گذشته حرف بزنيم»،تنديس جشنواره رضوي، لوح تقدير و مبلغ 100 ميليون ريال به «عباس رافعي» كارگردان فيلم سينمايي «آفتاب بر همه يكسان ميتابد» وتنديس جشنواره رضوي، لوح تقدير و مبلغ 150 ميليون ريال به «سيدكمال طباطبايي» تهيهكننده فيلم سينمايي «شب» (بهترين فيلم سينمايي جشنواره) تعلق گرفت.
همچنين جايزه بهترين پژوهش اين جشنواره براي فيلم «اقليم هفتم» به حسن نقاشي تعلق گرفت.
به گزارش ايسنا، در بخش پاياني اختتاميهي ديشب، هيات داوران جشنوارهي حقيقت به همراه محمد آفريده و شمقدري بر روي سن رفتند و به معرفي برگزيدگان اصلي جشنواره پرداختند.
حسين ترابي:قرار نيست آيندگان به گذشتگان ببازند
دراين بخش حسين ترابي به نمايندگي هيات داوران، به گلايه از مستندسازان جشنواره را تحريم كردهاند پرداخت و گفت: گلهاي كوچك از بعضي مستندسازان بزرگ دارم. اگر اين دوستان قصد تحريم داشتند، چرا جشنوارههاي ديگري كه بنده اسم آنها را نميآورم تحريم نكردند و اين جشنواره كه متعلق به فيلمسازان شهرستاني و جوانان تهراني است تحريم كردند؟!!
او ادامه داد: در بهترين شرايط جايي براي نمايش فيلمهاي مستند وجود ندارد، حال ما اين يك نوبت را هم بگيريم كه چه شود؟ نسل جديد ما به اندازهي كافي دچار انقطاع فرهنگي شدهاند.
كارگردان «براي آزادي» همچنين اظهار كرد: اهل رهنمود نيستم و خوب ميدانم كه جوانان كمتر به حرف پيران عمل ميكنند، اما با اين حال از سررفاقت و نه از باب قدرت، بايد بگويم كه با ديدن برخي از فيلمها بسيار افسوس خوردم چرا كه گاه ايدههايي بسيار جذاب كه قابليت تبديل به فيلمهايي درخشان را داشته در اثر كمتوجهي و سهلانگاري افراد از بين رفته بودند، گفتارهاي متن هم در اكثر موارد مطول بود و كمگويي در گفتار موسيقي كمتر ديده ميشد. در حاليكه مصداق حرفزدن در فيلمهاي كوتاه بايد شعر كمگوي و گزيده گوي چون دُر باشد.
ترابي در پايان هم خاطرنشان كرد كه آينده از آن جوانان است و قرار هم نيست كه در اين ميان آيندگان به گذشتگان ببازند.
ليست برگزيدگان نهايي سومين جشنواره سينما حقيقت نيز بدين شرح است:
-نشان فيروزه سينما حقيقت، ديپلم افتخار و مبلغ 20 ميليون ريال به «مسعود اميني تيراني» نويسنده گفتار متن فيلم مستند «خاك حافظه»
-نشان فيروزه سينما حقيقت، ديپلم افتخار و مبلغ 20 ميليون ريال به «سيدمهدي حسيني حسينيزاده» صداگذار فيلم مستند «كرشمه خاك»
-نشان فيروزه سينما حقيقت، ديپلم افتخار و مبلغ 20 ميليون ريال به «اميد عبداللهي» و «محمد شيرواني» تدوينگران فيلم مستند «شيوهي شاغلام»
اميد عبداللهي به هنگام دريافت هديهاش، از همكارياش با محمد شيرواني ياد كرد و گفت: بهدليل مشخصي جاي او در اين مراسم خالي است اما بنده به عنوان كارگردان فيلم از او تشكر ميكنم.
-نشان فيروزه سينما حقيقت، ديپلم افتخار و مبلغ 20 ميليون ريال، مشتركاً به «عبدالرسول آذرشب» و «فتحا... اميري» كارگردانان فيلمهاي مستند «چشمههاي آب گرم» و «غروب خجير»، بخاطر توجه ويژه به جايگاه فيلمهاي علمي و محيط زيستي
-نشان فيروزه سينما حقيقت، ديپلم افتخار و مبلغ 30 ميليون ريال به «مسعود اميني تيراني» و «اميرحسين ثنايي» پژوهشگران فيلم مستند «خاك حافظه»
-نشان فيروزه سينما حقيقت، ديپلم افتخار و مبلغ 50 ميليون ريال هم براي بهترين فيلم مستند كوتاه به «نرگس آبيار» كارگردان فيلم مستند «روز پايان» اهدا شد.
در بخش بهترين فيلم مستند نيمهبلند نيزنشان فيروزه سينما حقيقت، ديپلم افتخار و مبلغ 70 ميليون ريال به «محسن رمضانزاده» كارگردان فيلم مستند «اين خانه روشن است» و جايزه بهترين فيلم مستند بلند شامل نشان فيروزه سينما حقيقت، ديپلم افتخار و مبلغ 100 ميليون ريال به «فيما امامي» و «رضا دريانوش» كارگردانان فيلم مستند «جاي خالي آقا يا خانم ب» تعلق گرفت.
همچنين جايزه ويژه هيأت داوران شامل نشان فيروزه سينما حقيقت و ديپلم افتخار هم به پاس يك عمر فعاليت مستمر و مؤثر در سينماي مستند ايران به«منوچهر طياب» كارگردان فيلم مستند «زاگرس»، اهدا شد وجايزه ويژه جشنواره شامل نشان فيروزه سينما حقيقت، لوح افتخار و سهسكه بهار آزادي هم به دليل سه دهه تلاش در سينماي مستند ايران، بويژه در عرصه فيلمبرداري و مستندنگاري وقايع انقلاب اسلامي و دفاع مقدس، كارگرداني مجموعه ي مستند-پرتره از مشاهير ايران و تلاش گسترده در حوزه آموزش كارگاهي و مستندسازي به «منوچهر مشيري» كارگردان فيلم مستند «هزاردستان اميرجاهد»تعلق گرفت .
به گزارش ايسنا، جواد شمقدري، عليرضا سجادپور، احمد ميراعلايي، وحيد موسائيان، فرهاد ورهرام، رضا ايرانمنش، حسين ترابي، ساعد نيكذات، محمد علي فارسي، رهبر قنبري، حميد نعمتالله، رضا برجي، محسن اميريوسفي، مرتضي رزاقكريمي، حبيب ايلبيگي، محمدرضا ديبايي، ايماني خوشخو، عباس اميني، هادي آفريده و ... از ديگر ميهمانان اختتاميهي اين دو جشنواره بودند.
شفيع آقامحمدي هم كه شنيده ميشود كه قرار است به عنوان مديرعامل مركز گسترش معرفي شود، شب گذشته در كنار جواد شمقدري معاون سينمايي وزارت ارشاد حضور داشت.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات