• چهارشنبه / ۲۷ آبان ۱۳۸۸ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8808-01006.137508

گزارش نشست مستند «مشترك مورد نظر» كارگردان: به روانشناسي شخصي افراد پرداخته‌ايم صانعي‌مقدم: مايه‌هاي طنز بايد به مستند‌هاي اجتماعي اضافه شود

گزارش نشست مستند «مشترك مورد نظر» 
كارگردان: به روانشناسي شخصي افراد پرداخته‌ايم
صانعي‌مقدم: مايه‌هاي طنز بايد به مستند‌هاي اجتماعي اضافه شود

همايش نقد و بررسي مستند «مشترك مورد نظر» به كارگرداني لقمان خالدي و تهيه‌كنندگي جعفر صانعي‌مقدم در دانشكده علوم اجتماعي تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، لقمان‌خالدي كارگردان مستند «مشترك مورد نظر» با بيان اين‌كه اغلب مخاطبان مستند اجتماعي افراد عام و عادي جامعه هستند درباره‌اين مستند كه براي شبكه چهار سيما ساخته شده است گفت: در اين مستند سعي شده است كه وارد حريم شخصي افراد شويم و به روانشناسي شخصي افراد بپردازيم تا به نتايج موردنظر خود برسيم.

كارگردان مستند «مشترك مورد نظر» با اشاره به اين‌كه ساخت اين مستند حدود سه الي چهار ماه به طول انجاميد اظهار كرد: 13 كارگردان در خصوص مستند «مشترك مورد نظر» اظهارنظر كردند و در طول مدت ساخت اين برنامه 50 كتاب در مورد تلفن همراه خوانده شد و نزديك به چهار تحقيق در مورد بلوتوث، پيام كوتاه، اينترنت و جوانان انجام شد تا اين مستند ساخته شود.

وي در خصوص بازيگران اين مستند گفت: بازيگران اين برنامه هركدام قبل از آن‌كه جلوي دوربين حاضر شوند به راحتي صحبت مي‌كردند، ولي در هنگام فيلم‌برداري كات مي‌كردند و هيچ سخني نمي‌گفتند، به طور مثال فرد بلوتوث‌باز و اس‌ام‌اس‌باز را من به سختي توانستم تا انتهاي فيلم نگاه دارم و با آن‌ها همكاري كنم.

كارگردان مستند «مشترك مورد نظر» با اشاره به اين‌كه افراد جامعه انسان‌هاي چندچهره‌اي هستند خاطرنشان كرد: افراد چهره‌ي واقعي خود را در زير اس‌ام‌اس‌ها و بلوتوث‌ها پنهان كرده‌اند و در هنگامي كه اين مستند ساخته مي‌شد، هيچ‌كدام از آن‌ها حاضر به همكاري با ما نشدند.

خالدي در انتهاي سخنان خود از همكاري آقاي صانعي‌مقدم تهيه‌كننده اين برنامه و اسكويي مشاور آن و اعتمادي كه به اين كارگردان جوان كرده بودند صميمانه تشكر كرد.

به گزارش ايسنا، در ادامه همايش جعفر صانعي مقدم تهيه‌كننده اين مستند با اشاره به اين‌كه اغلب مستندات اجتماعي در كشور با موضوعات تلخ ساخته مي‌شود تصريح كرد: بايد به مستندهاي اجتماعي، مايه‌هاي طنز ، اضافه شود و از سوي ديگر موضوعات خود را به‌روزتر كنند تا بتوانند مخاطبان بيشتري را به خود جذب كنند.

مدير نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد در دولت هشتم گفت: تهيه مستند سياسي در اين برهه از زمان كار بسيار مشكلي است.

مدير سابق انجمن سينماي جوان افزود: فيلم‌سازي در زمينه‌هاي گوناگون با استقبال اغلب جوانان روبه‌رو شده است و اكثر آنان به سمت ساخت مستنداتي با موضوعات اجتماعي مي‌روند و از ساخت مستند با موضوعات سياسي كناره‌گيري مي‌كنند.

به گزارش ايسنا، در اين نشست 26 آبان ماه دكتر مرتضي منادي عضو هيأت علمي دانشگاه الزهرا و متخصص در امور خانواده و جوانان در خصوص رسانه و جوانان سخنراني كرد.

وي با اشاره به اين‌كه ارتباطات رسانه و سبك زندگي جوانان در ايران معاصر به يك موضوع بسيار مهمي در كشور تبديل شده است افزود: خانواده، مراكز آموزش و پرورش و مكان‌هاي فرهنگي و تفريحي از جمله سينما و پارك در جامعه‌پذيركردن افراد نقش بسيار مهمي دارند.

منادي با اشاره به اين‌كه رسانه‌ها سبك زندگي افراد را تحت‌تأثير قرار مي‌دهند اظهار كرد: مقالات و تحقيقات بسيار زيادي در مورد اثرات رسانه‌ها بر جوانان صورت گرفته است كه نشان‌دهنده تأثيرپذيري بسيار زياد جوانان از رسانه است.

عضو هيأت‌علمي دانشگاه الزهرا در خصوص تحقيقي كه خود در مورد رسانه و جوانان انجام داده است افزود: اين تحقيق به روش كيفي صورت گرفته است و در قسمتي از اين تحقيق كه جوانان دوره سال 71 تا 73 را نشان مي‌دهد متوجه شدم كه رسانه‌هاي ملي مورد توجه آنان است، در دوره سال 76 تا 82 جوانان تحت‌تأثير ويدئو و ماهواره قرار دارند و معتقد هستند كه برنامه‌هاي تلويزيون غمگين است، در اين دوره جمع‌گرايي در ميان جوانان بسيار رايج بوده است.

او در ادامه تصريح كرد: در حدود سال 82 تا 84 اغلب جوانان تحت‌تأثير اينترنت قرار گرفته‌اند و درحال حاضر حدود 15 ميليون كاربر در كشور وجود دارد كه اين امر باعث مي‌شود جمع‌گرايي در بين افراد كاهش يابد و افراد به سمت اعتياد گرايش پيدا كنند.

***

به گزارش ايسنا، مستند «مشترک مورد نظر» به کارگرداني لقمان خالدي و تهيه کنندگي جعفر صانعي مقدم موضوعي اجتماعي دارد و به استفاده از تلفن همراه در جامعه کنوني مي‌پردازد در تهران صورت گرفت و تدوين آن توسط خود کارگردان انجام شده است.

اين مستند 33 دقيقه‌اي در قطع دي وي کم، از مجموعه «شبي با فيلم مستند» محصول گروه مستند شبکه چهار سيماست که با مشارکت موسسه تصوير شهر سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران ساخته شده است.

عوامل مستند مشترک مورد نظر عبارتند از ، کارگردان : لقمان خالدي ، تهيه کننده جعفر صانعي مقدم ، مشاور پروژه : مهرداد اسکويي، مجري طرح : صديقه رواسي زاده، تصويربردار اشکان اشکاني ، صدابردار: سام ارجمندي ، صداگذار: مهرشاد ملکوتي ، مدير توليد : رضا مهران فر، گفتار متن : محمد کيان بيان.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha