• جمعه / ۱ آبان ۱۳۸۸ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8808-00338.133107

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در گفت‌وگو با ايسنا: احياي جاده‌ي ابريشم نام ايران را در تبليغات جهاني زنده مي‌كند چهره‌ي ايران در ماه‌هاي پيش مخدوش شد

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در گفت‌وگو با ايسنا:
احياي جاده‌ي ابريشم نام ايران را در تبليغات جهاني زنده مي‌كند
چهره‌ي ايران در ماه‌هاي پيش مخدوش شد

عضويت ايران براي دومين‌بار در شوراي اجرايي سازمان جهاني جهان‌گردي، اميدهاي فراواني را براي استفاده از ظرفيت تبليغاتي و اجرايي اين سازمان در صنعت گردشگري ايران ايجاد كرده است.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مجمع جهاني سازمان جهاني جهان‌گردي امسال با انتخاب طالب ريفاعي به‌عنوان دبير كل كه پيش از اين سرپرست اين سازمان بود، دور جديدي را از برنامه‌ها و فعاليت‌ها پيش روي اعضاي خود قرار داد.

هيأت ايراني به رياست حميد بقايي ـ معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ اوائل مهرماه امسال با حضور در مجمع عمومي سازمان جهاني جهان‌گردي در قزاقستان، توانست علاوه بر عضويت دوباره در شوراي اجرايي اين سازمان، عضويت در كميته‌ي تخصصي برنامه و بودجه و رياست كميسيون آسياي شرقي را كسب كند.

بقايي در تشريح دستاورد‌هاي ايران از مجمع جهاني سازمان جهاني جهان‌گردي، گفت: ما مي‌دانستيم، قرار گرفتن هر كشوري در هريك از سرفصل‌هاي اجرايي و كاري سازمان جهاني جهان‌گردي، امتيازهاي بسياري را براي گردشگري آن كشور دارد. به همين دليل، از دوسال پيش كه ايران براي نخستين‌بار عضو شوراي اجرايي اين سازمان شد، تلاش كرديم اين عضويت را با جلب نظر ديگر اعضاي سازمان جهاني جهان‌گردي ادامه‌دار كنيم.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اظهار داشت: از نظر سياسي، هر كشوري كه در سازمان جهاني جهان‌گردي فعاليت مستمر و مثبت داشته باشد، جزو كشورهاي مقصد گردشگري مي‌تواند معرفي شود. به همين دليل، تلاش كرديم با ملاقات‌هاي گسترده با ديگر اعضاي اين سازمان و ارتباطات بيش‌تر با آن‌ها، پويندگي و قابليت عضويت دوباره‌ي ايران را در شوراي اجرايي سازمان جهاني جهان‌گردي اثبات كنيم.

وي با تشبيه سازمان جهاني جهان‌گردي به سازمان ملل، يادآور شد: تمام اعضاي اين سازمان حق عضويت پرداخت مي‌كنند. به همين دليل، از سازمان جهاني جهان‌گردي انتظار حمايت و پشتيباني مي‌توانند داشته باشند.

بقايي عضويت ايران را در كميته‌ي تخصصي برنامه و بودجه‌ي سازمان جهاني جهان‌گردي، يكي از بزرگ‌ترين دستاوردهاي ايران از مجمع عمومي اين سازمان در قزاقستان دانست و گفت: ايران با عضويت خود در اين كميته، علاوه بر پي‌گيري و نظارت بر برنامه‌هاي ديگر اعضا، برنامه‌هاي مورد نظر خود را با تلاش بيش‌تر و ارتباط مستمر با كشورهاي ديگر مي‌تواند اجرايي كند.

معاون رييس‌جمهور طرح احياي جاده‌ي ابريشم از سوي سازمان جهاني جهان‌گردي را يكي از مهم‌ترين طرح‌هاي اين سازمان دانست و بيان كرد: ما مطلع شديم، چنين طرح عظيم و مهمي كه يونسكو نيز براي اجراي آن اعلام آمادگي كرده، قرار است با محوريت چين و آسياي ميانه و بدون پرداختن به شاه‌را‌ه‌هاي اصلي جاده‌ي ابريشم در ايران مطالعه شود. به همين دليل و با پشتوانه‌اي كه از عضويت در شوراي اجرايي سازمان جهاني جهان‌گردي به‌دست آورده بوديم، با نمايندگان طرح در UNWTO و يونسكو ملاقات و آن‌ها را مجاب كرديم كه احياي جاده‌ي ابريشم بدون ايران معني ندارد. به همين دليل قرار شد، طرح مشترك مطالعات جاده‌ي ابريشم اجرا شود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين‌كه سازمان جهاني جهان‌گردي اجراي طرح‌هاي بزرگ را در گردشگري در دستور كار دارد، ادامه داد: چنين طرح‌هاي بزرگي با هدف تثبيت جايگاه سازمان جهاني جهان‌گردي و خارج كردن اين تشكيلات از حاشيه‌ها و وارد‌ كردن به متن معادلات ارتباطي و سياسي كشورهاست.

بقايي اظهار كرد: خوشبختانه با تعاملاتي كه با ديگر كشورها از جمله هند، سنگال و عراق داشتيم و با نظر مثبتي كه طالب ريفاعي ـ دبير كل سازمان جهاني جهان‌گردي ـ به ايران داشت، توانستيم قابليت واقعي ايران و توانمندي آن را در فعاليت‌هاي اجرايي به اعضاي سازمان نشان دهيم.

او درباره‌ي دستور‌العمل ايران براي بهره‌برداري از دوسال عضويت در شوراي اجرايي سازمان جهاني جهان‌گردي، گفت: سه برنامه‌ي مهم را در دستور كار قرار داده‌ايم. اگر بتوانيم اين‌ برنامه‌ها را به سرانجام برسانيم، كار بزرگي براي گردشگري كرده‌ايم.

وي توضيح داد: حضور ايران در سطح مديريتي سازمان جهاني جهان‌گردي، توانمندي كشور را به ميزان لازم برجسته كرده و قدرت ما را نشان داده است. به همين دليل، نخستين برنامه‌ي كاري ما، بهره‌مندي از اين جايگاه براي معرفي هرچه بيش‌تر ايران، اطلاع‌رساني و تبليغات و حضور مؤثر در برنامه‌هاي مشاركتي با ديگر كشورها و از سوي ديگر، تلاش براي ادامه‌دار كردن عضويت ايران در شوراي اجرايي سازمان جهاني جهان‌گردي است.

معاون رييس‌جمهور بيان كرد: كشورهاي عضو به كمك سازمان جهاني جهان‌گردي، اطلاع‌رساني و تبليغات وسيعي را انجام مي‌دهند. ايران نيز در تبليغات مشترك، سهم قابل ملاحظه‌اي مي‌تواند داشته باشد.

بقايي پي‌گيري مستمر براي اجراي طرح احياي جاده‌ي ابريشم را يكي ديگر از برنامه‌هاي اصلي ايران در سازمان جهاني جهان‌گردي دانست و افزود: اين طرح، گل سرسبد گردشگري ايران است كه انجام آن، تأثير به‌سزايي در تبليغات و معرفي ايران دارد.

به گفته‌ي او، اجراي طرح احياي جاده‌ي ابريشم كه قرار است با محوريت كشور ما تهيه شود، نام ايران را در همه‌ي تبليغات جهاني زنده مي‌كند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هم‌چنين اظهار داشت: طرح پايلوت گردشگري روستاهاي هدف گردشگري ايران، يكي ديگر از طرح‌هايي است كه به‌طور جدي قرار است، با همكاري سازمان جهاني جهان‌گردي اجرايي شود. سازمان جهاني جهان‌گردي در انجام مطالعات گردشگري اين روستا و تأمين بخشي از اعتبارات آن، علاوه بر كاهش هزينه‌ها براي كشور، بار تبليغاتي و اطلاع‌رساني آن را در عرصه‌هاي جهاني به دوش مي‌كشد.

به گفته‌ي بقايي، در مجمع جهاني سازمان جهاني جهان‌گردي راه‌اندازي تلويزيون مشترك UNWTO، به پيشنهاد ايران مورد استقبال اعضا قرار گرفت و در مجمع تصويب شد. مقرر شد، نحوه‌ي راه‌اندازي اين تلويزيون ماهواره‌يي به تناسب حق عضويت همه‌ي اعضا و تعيين سهميه‌اي براي معرفي گردشگري هريك از آن‌ها، بيش‌تر كارشناسي و بررسي شود.

وي درباره‌ي رويكرد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي توسعه‌ي همكاري‌هاي گردشگري با ديگر سازمان‌هاي بين‌المللي مانند اكو، OIC ،D8 و يونسكو نيز ياد‌آور شد: حضور در هريك از اين فعاليت‌ها براي ايران، امتيازات سياسي و در گردشگري بعد تبليغاتي فراواني دارد. درباره‌ي يونسكو تمام تلاش سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين است كه در كميته‌ي ميراث فرهنگي اين سازمان عضو شود، البته راه بسيار سختي را براي اين كار پيش رو داريم.

بقايي با بيان اين‌كه عضويت در كميته‌ي ميراث فرهنگي يونسكو راه را براي پي‌گيري امور بين‌المللي ميراث فرهنگي كشور باز مي‌كند، ادامه داد: براي اعتراض به پرونده‌اي مانند «عاشيق‌لار» بايد در اين كميته عضو باشيم تا كاري از پيش ببريم.

او به تفاهم‌هاي خود با دبير كل جديد يونسكو اشاره و اظهار كرد: اميدواريم اعضاي يونسكو در دور جديد، مسائل ايران را سياسي نكنند و ما بتوانيم مانند سازمان جهاني جهان‌گردي، در يونسكو نيز داراي نفوذ شويم.

وي حضور ايران را در سازمان‌هاي بين‌المللي به‌معني بيرون آمدن از سايه و حاشيه‌ دانست و گفت: فعاليت ما در همه‌ي اين عرصه‌ها از لحاظ ديپلماتيك، سياسي و تبليغاتي ضروري است.

بقايي با بيان اين‌كه چهره‌ي ايران در سه‌ماه گذشته به‌شدت مخدوش شد، ادامه داد: متأسفانه پس از انتخابات رياست جمهوري و وقايع اخير، بسياري از كشورها از جمله فرانسه در سايت اطلاعاتي خود با درج جمله‌هايي مانند «ايران ناامن است» يا «به ايران سفر نكنيد» اتباع خود را از سفر به ايران برحذر داشتند.

وي بيان كرد: بسياري از مردم كشورهاي مختلف تصور مي‌كنند، ايران دچار جنگ داخلي است. به همين دليل، تأكيد مي‌كنم هر چقدر در اين زمان، در عرصه‌هاي بين‌المللي حضور پررنگ‌تري داشته باشيم و در رأس قدرت جايگاه پيدا كنيم، به نفع كشور است.

معاون رييس‌جمهور فعاليت در عرصه‌هاي بين‌المللي و تلاش براي داشتن مراودات گردشگري را مقابله‌اي جدي با تبليغات سوء كشورهاي خارجي دانست و گفت: متأسفانه در ماه‌هاي اخير، در گردشگري خارجي افت‌هايي داشتيم و يكسري از تورهاي ورودي كنسل شدند.

وي اضافه كرد: حضور در عرصه‌هاي جهاني گردشگري، بهترين فرصت براي تبليغات، اطلاع‌رساني و توسعه‌ي تعامل‌هاي گردشگري است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha