• شنبه / ۲۳ خرداد ۱۳۸۸ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8803-12756

چين در كنار پنج كشور براي ثبت جاده‌ي ابريشم تلاش مي‌كند

چين از پيشنهادي چندمليتي براي ثبت جاده‌ي ابريشم در فهرست ميراث جهاني يونسكو حمايت مي‌كند. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كشورهاي قزاقستان، قرقيزستان، تاجيكستان، ازبكستان و تركمنستان در انجام اين حركت از چين حمايت مي‌كنند. مسؤولان چيني براي نخستين‌بار با هدف ثبت درخواست چندمليتي «مسيرهاي فرهنگي» براي سال 2011 ميلادي در يونسكو اقدام مي‌كنند. جينگ فنگ ـ يكي از مسؤولان مركز ميراث جهاني يونسكو منطقه‌ي آسيا پاسيفيك ـ در اين‌باره گفت: درخواست چندمليتي براي اين‌كه بخواهيم جاده‌ي ابريشم را به‌عنوان يك مسير تاريخي و فرهنگي معرفي كنيم، بسيار مناسب است. وي افزود: اين انتخاب بسيار مناسبي براي چين است تا با ديگر كشورهاي مسير جاده‌ي ابريشم متحد شود و اگر در انجام اين كار موفق باشد، جاده‌ي ابريشم براي سال 2011 در فهرست جهاني يونسكو به ثبت خواهد رسيد. جاده‌ي ابريشم تأثير بسيار زيادي بر جهان داشته است و كشور چين محل آغاز و پايان اين جاده بوده است. گرچه نامي از ايران در ميان اين شش كشور به چشم نمي‌خورد، اما ايران يكي از كشورهاي مهم در مسير جاده‌ي ابريشم بوده است. ناصر تكميل همايون در اين‌باره به خبرنگار ايسنا، توضيح داد: عنوان جاده‌ي ابريشم، نام جديدي است كه در اواخر قرن نوزدهم ميلادي، جغرافي‌دانان و محققان آلماني به جاده‌هاي شرقي جهان داده‌اند. جاده‌ي ابريشم از شيان (سيان) ـ پايتخت قديمي چين ـ آغاز مي‌شده و پس از عبور از چين و صحراي تاكلاماكان، قرقيزستان، قزاقستان و ازبكستان به ايران، يا از برخي جاده‌ها از تاجيكستان و افغانستان به ايران مي‌رسيده است. اين استاد رشته‌هاي تاريخ و جامعه‌شناسي بيان كرد: جاده‌ي ابريشم از دو راه هرات و سرخس به ايران مي‌رسيده است كه هر دو اين‌ها در توس (مشهد امروز) به هم مي‌پيوستند و يك راه مي‌شدند تا به ري مي‌آمدند. تكميل همايون گفت: محل عبور جاده‌ي ابريشم در تهران، از كهريزك و ورامين بوده و تا رباط كريم، شهريار و كاروانسراي شاه‌عباسي كه در راه ساوه ديده مي‌شود، ادامه داشته است. پس از آن، جاده‌ي ابريشم به قزوين وارد مي‌شده است. در دشت بزرگ قزوين، بيش از 20 كاروانسرا بوده‌اند و قزوين نيز كه كاروان‌ها از آن عبور مي‌كردند، محل نگهداري كالاهاي تجاري، بويژه ابريشم در كاروانسراهاي شهري و انبارهاي متعدد بوده است. اين شرايط، نقش دو منطقه‌ي ري و قزوين در جاده‌ي ابريشم بوده است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha