• شنبه / ۲ آبان ۱۳۸۸ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 8808-00013.129257
  • خبرنگار : 71295

/رسانه اخلاق‌گرا؛رسانه سالم/ يك حقوقدان: رسانه‌ها بايد مواظب باشند به آبروي مردم تعرض نكنند

/رسانه اخلاق‌گرا؛رسانه سالم/
يك حقوقدان:
رسانه‌ها بايد مواظب باشند به آبروي مردم تعرض نكنند
يك وكيل دادگستري گفت: رسانه‌ها بايد خوش‌اخلاقي را در جامعه ترويج دهند و از تهمت زدن و دروغ‌گفتن ‌خودداري كنند. غلامحسين استكي در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي ايسنا، در تعريف رسانه‌ي اخلاق‌گرا اظهار كرد: رسانه‌ي اخلاق‌گرا بايد موازين قضايي در رابطه با حفظ اعتبار و آبروي افراد و آحاد جامعه را كه يكي از وظايفش است، رعايت كند. وي گفت: هر انساني در زندگي‌اش ممكن است مورد اتهام قرار گيرد. وقتي اين موضوع از رسانه‌ها منتشر شود از آنجايي كه يكي از ويژگي‌هاي مردم ايران و رسانه‌ها اين است كه مطالبي را مي‌خوانند و ديگر تعقيب نمي‌كنند، موضوع اين اتهام در مجالس مختلف و در ميزان وسيع منتشر مي‌شود و ميليون‌ها نفر از اين موضوع مطلع مي‌شوند و آن را مبناي قضاوت‌شان قرار مي‌دهند. چه بسا در موارد زيادي اين اتهام رفع و آن فرد تبرئه شود اما تضميني براي اين‌كه تمام افراد مطلع از اين خبر در جريان تبرئه قرار بگيرد، وجود ندارد. اين وكيل دادگستري رعايت قانون را يكي از ويژگي‌هاي رسانه‌هاي اخلاق‌گرا خواند و افزود: طبق آيين ‌دادرسي اتهامي كه ثابت نشده نبايد از رسانه‌ها اعلام شود و رسانه‌ها حق اعلام عمومي در اين زمينه را ندارند. اما متاسفانه در قضاياي بعد از انتخابات در مواردي برخي از رسانه‌ها اخلاق را رعايت نكردند و رسانه‌ي ملي نيز اين گونه عمل كرد. نام افراد زيادي در دادگاه‌ها برده شد. بعدها نيز چيزي ثابت نشد اما آبروي آن اشخاص رفت. استكي با تاكيد بر اين‌كه در اسلام تهمت و افترا جرم و گناه كبيره است، افزود: رسانه‌ها بايد مواظب باشند به آبروي مردم تعرض نكنند و چيزي كه ثابت نشده را اعلام نكنند و در موارد زيادي چيزهايي كه ثابت شده را نيز نبايد اعلام كنند. وي بداخلاقي را يكي ديگر از معضلات موجود در برخي از رسانه‌ها خواند و گفت: يكي از مسائلي كه رسانه‌ها بايد رعايت كنند، اخلاق و دامن نزدن به بداخلاقي است. فيلم سينمايي نيز به مانند يك رسانه عمل مي‌كند . وقتي در اين فيلم موازين اخلاقي رعايت نمي‌شود بدآموزي بين اقشار سني مختلف در جامعه به وجود مي‌آيد و بي احترامي و بي‌ادبي نسبت به بزرگترها و ديگران دامن زده مي‌شود. استكي با بيان اين‌كه نمود بزرگ اخلاق در رسانه قضاياي بعد از انتخابات است به عملكرد رسانه ملي در اين زمينه انتقاد كرد و گفت: در قضاياي بعد از انتخابات به فردي كه حق صحبت نداشت تهمت‌هايي زده شد. اين حقوقدان در ارزيابي از عملكرد خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) كه امسال با شعار «رسانه اخلاق‌گرا؛ رسانه سالم» در جشنواره مطبوعات شركت كرده است، گفت: نمره‌ي ايسنا در حوزه رعايت اخلاق نسبتا قابل قبول بوده و اخلاق در اين رسانه رعايت شده است و اطلاع‌رساني‌ها به موقع در اين رسانه بوده است. خوشبختانه ايسنا بدون ملاحظه‌ي اينكه فردي خوشش بيايد يا بدش بيايد اطلاع‌رساني خوبي كرده است. وي در ادامه گفت: ايسنا خودسانسوري نكرده و در مقابل برخي از مسايل نيز مقاومت كرده است. اخلاق رسانه در خيلي از موارد گفتن و در موارد ديگر نگفتن است اما جامعه بايد از فضاي موجود مطلع شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha