• دوشنبه / ۲۰ مهر ۱۳۸۸ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8807-00826.125653
  • خبرنگار : 71078

*ضرورت خلق پليس ايراني جذاب در فيلم و سريال‌ها* مجري‌طرح دو اثر جشنواره‌ي فيلم‌هاي پليسي سيما: درباره‌ي پليس اجازه‌ي به تصوير‌كشيدن برخي واقعيت‌ها را نداريم

*ضرورت خلق پليس ايراني جذاب در فيلم و سريال‌ها*
مجري‌طرح دو اثر جشنواره‌ي فيلم‌هاي پليسي سيما:
درباره‌ي پليس اجازه‌ي به تصوير‌كشيدن برخي واقعيت‌ها را نداريم

مجري طرح تله‌فيلم‌هاي هفته‌ي نيروي انتظامي «دل‌نگران» و «نيمه تاريكي» گفت: در ايران اجازه به تصوير‌كشيدن برخي واقعيت‌ها درباره‌ي پليس را نداريم؛ در نتيجه نمي‌توان آن گونه كه مايل هستيم در اين زمينه اثر بسازيم.

مهدي علمي‌نيا در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، افزود: نهادهايي كه سفارش ساخت آثار پليسي را مي‌دهند، مميزي‌هايي را براي اثر در نظر مي‌گيرند؛ به عنوان نمونه اگر قصد به تصوير‌كشيدن پليس‌هاي رشوه‌ بگير را داشته باشيم يا اجازه‌ي اين كار را نمي‌دهند يا او بايد در فيلم بلافاصله دستگير شود، در حالي كه در واقعيت لزوما اين اتفاق نمي‌افتد.

او در ادامه گفت: بيننده را نمي‌توانيم گول بزنيم، بلكه خودمان را فريب مي‌دهيم و با نوعي نارضايتي، درباره‌ي پليس، تله‌فيلم مي‌سازيم.

اين تهيه‌كننده در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه در فيلم‌هاي «دل‌نگران» و «نيمه تاريكي» چه قدر تلاش كرده‌ايد پليس ايراني را به تصوير كشيد، اظهار كرد: هر فيلمساز و تهيه‌كننده‌اي در هر كشوري علاقه دارد كه پليس مملكت خود را به تصوير بكشد، بنابراين در «دل‌نگراني» به يك پليس راهور پرداخته‌ايم كه در زندگي خانوادگي خود با مشكلاتي روبه‌روست. در واقع در اين تله‌فيلم تلاش كرده‌ايم دغدغه‌هاي پليس‌ها را نشان دهيم، اما «نيمه تاريكي» اثر اكشني است كه درگيري‌هاي كاري يك پليس را به تصوير در مي‌آورد.

علمي‌نيا درباره‌ي ظرفيت‌هاي موجود در سيما براي خلق شخصيت‌هاي پليسي جذاب گفت: قصه‌ها و امكانات كشورهاي ديگر با ايران، زمين تا آسمان تفاوت دارد. در خارج از كشور‌ سازندگان سريال‌ها و فيلم‌ها براي به تصوير كشيدن سكانس چپ‌كردن چند ماشين در خياباني دغدغه‌اي ندارند، اما در ايران تهيه‌كننده بايد كل بودجه‌ي خود را صرف اين سكانس كند.

او ابراز عقيده كرد: در زمينه‌ي خلق كارآگاهايي در زمينه ژانر پليسي - معمايي، تلاش‌هايي مانند «كارآگاه علوي» شده است، اما اين كاراكتر نيز تصنعي بود. در واقع در ايران تاكنون نتوانسته‌ايم كارآگاهي با شخصيتي جذاب كه در تشخيص و پيگيري جرايم، قوي عمل كند، خلق كنيم؛ حتي شخصيت‌ها بازيگري اين كار را هم نداريم، البته احمد نجفي در سريال «كارآگاه علوي» عملكرد خوبي داشت، اما پس از او كسي نتوانست شخصيت كارآگاهي موثري را خلق كند و مجموعه‌ي «كلانتر» كه پس از آن پخش شد، در حد آبروريزي بود.

اين تهيه‌كننده در زمينه‌ي امكانات موجود در ايران براي به تصوير‌ كشيدن آثار نمايشي پليسي گفت: با محدوديت‌هاي خاصي كار مي‌كنيم، بنابراين امكان ساخت فيلم دلخواهمان را نداريم.

علمي‌نيا در پايان اظهار كرد: علاقه‌اي به ساخت تله‌فيلم پليسي ندارم و به جز «دل‌نگران» و «نيمه تاريكي» تنها فيلم تلويزيوني «روباه» را در ژانر پليسي ساخته‌ام و بيشتر ساخت تله‌فيلم‌هايي مانند «ماه منير» مي‌پسندم كه به اعتقادات قديمي در زمينه‌ي ازدواج مي‌پردازد.

به گزارش ايسنا ،«دل‌نگران» و «نيمه تاريكي» را به ترتيب حسن لفافيان و بابك محمدي به تهيه‌كنندگي ناجي هنر كارگرداني كرده‌اند. اين تله‌فيلم‌ها شنبه و يكشنبه (18‌و19 مهرماه) ساعت 19 از شبكه دوسيما پخش ‌شدند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha