• شنبه / ۱۱ مهر ۱۳۸۸ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8807-00693.124765
  • خبرنگار : 71219

كشف بقاياي ديوار در محل ساخت يك كارخانه در روستاي پلور رييس پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي: ساخت كارخانه ادامه نمي‌يابد

كشف بقاياي ديوار در محل ساخت يك كارخانه در روستاي پلور
رييس پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي: ساخت كارخانه ادامه نمي‌يابد

رييس پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور اعلام كرد: با پيدا‌ شدن بقاياي يك ديوار در محل ساخت كارخانه‌ي آب معدني و محوطه‌ي منتهي به قلعه‌دختر پلور، طرح ساخت كارخانه ديگر ادامه نمي‌يابد.

محمد مرتضايي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به بازديد كارشناساني از سوي پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي از اين محل، بيان كرد: در مجوزي كه به سازندگان كارخانه داده شده، ذكر شده است كه در صورت برخورد به آثار تاريخي بايد كار را تعطيل كنند. البته در منطقه،‌ آثار سطح‌الارضي وجود نداشتند؛ ولي پس از آغاز كار، به آثاري برخورد كردند و كارشناسان استان نيز بازديد كردند و پس از صورت‌جلسه، كار تعطيل شد.

وي با تأكيد بر اين‌كه اكنون ساخت كارخانه‌ي آب معدني متوقف است، گفت: در اين محل، بقايايي از يك ديوار به اندازه‌ي حدود 5/1 متر پيدا شده است كه البته مشخص نيست، آيا ديواري وجود دارد يا خير. البته سفال‌هايي كه چندي پيش فردي (احمد نادعليان) جمع‌آوري كرده بود، به اين محوطه متعلق نيستند و به محلي دورتر از مكان ساخت كارخانه تعلق دارند.

او تأكيد كرد: طرح ساخت كارخانه در اين محل لغو شده است و به هيچ وجه ادامه نمي‌يابد.

به گزارش ايسنا، در روزهاي پاياني مردادماه امسال، احمد نادعليان ـ هنرمند محيطي ـ كه چند سالي است يك پايگاه هنر محيطي را در منطقه‌ي پلور راه‌اندازي كرده است، به تجاوز غيرقانوني به حريم طبيعت در منطقه‌ي پلور اعتراض كرد.

اين هنرمند درپي تخريب شدن يكي از تپه‌هاي منتهي به قلعه‌دختر در روستاي پلور استان مازندران، از پيدا‌ شدن سفال‌هايي در مسير تردد بيل مكانيكي و لودر خبر داد كه كارشناسان موزه‌ي ملي ايران پس از مشاهده و بررسي، آن‌ها را به اواخر دوره‌ي ساساني و اوايل دوره‌ي اسلامي مربوط دانستند.

پس از آن، يك كوه‌نورد ـ منوچهر فيروزي ـ در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا بيان كرد: اداره‌ي منابع طبيعي آمل براي ساخت كارخانه‌ي آب معدني در تپه‌اي منتهي به قلعه دختر پلور مجوز صادر كرده و اين حركت به نابودي آن تپه منجر شده است. مردم منطقه به محيط زيست مازندران و تهران براي تخريب اين منطقه‌ي طبيعي اعتراض كرده‌اند و مسؤولان اين سازمان گفتند، اين افراد مجوز دارند و مشكلي وجود ندارد.

اين در حالي است كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري 16 شهريورماه خبري را در پايگاه اطلاع‌رساني خود با عنوان «کارشناسان و باستان‌شناسان هرگونه تخريب تپه‌ي قلعه‌دختر واقع در استان مازندران را تکذيب کردند» منتشر كرد.

در اين خبر، يك باستان‌شناس فعال در استان مازندارن با تکذيب مطلبي درباره‌ي ادامه‌ي تخريب تپه‌ي باستاني و آثار تاريخي و محيطي تپه‌ي قلعه‌دختر، بيان كرده بود: چندي پيش، مجوز احداث يک کارخانه آب معدني در منطقه‌ي گل زرد به فاصله‌ي چهار کيلومتري تپه‌ي قلعه‌دختر صادر شد. پيش از صدور مجوز نيز ابتدا کارشناسان و باستان‌شناسان، منطقه‌ي مورد نظر را بازديد و بررسي کردند و پس از اطمينان از نبود آثار تاريخي در سطح، نسبت به صدور مجوز براي ساخت‌وساز در اين منطقه اقدام کردند. البته مجوز احداث اين کارخانه به شرطي صادر شد که چنانچه متقاضي ساخت‌وساز در هر مقطع زماني به آثاري در عمق زمين برخورد کرد، بايد سريعا عمليات ساخت‌وساز متوقف و گزارش مشاهده آثار را به سازمان ميراث فرهنگي استان اعلام کند.

هم‌چنين 20 شهريورماه، مدير پژوهشي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان مازندران با تأكيد بر اين‌كه همكاران باستان‌شناس به محل رفتند و معتقدند، سفال‌هاي شكسته‌ي پيداشده به كوچ‌روها مي‌توانند متعلق باشند، به خبرنگار ايسنا گفت: سفال‌هاي پيداشده در محوطه‌اي نزديك كارخانه‌ي آب معدني پلور، دليلي بر وجود يك استقرار يا تپه‌ي باستاني در اين محل نيستند.

علي ماهفروزي با اشاره به اين‌كه كارشناسان قطعا از هركس ديگري بيش‌تر نگران آسيب رسيدن به آثار تاريخي هستند، افزود: در فاصله‌ي 15 تا 20 متري اين پروژه، ديواري تاريخي به طول سه متر از سنگ و آهك وجود دارد كه ما از شركت پيمانكار تعهد گرفته‌ايم، در صورت نزديك شدن به محدوده‌اي كه در اطراف اين ديوار مشخص كرده‌ايم، پروژه را متوقف كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha