• جمعه / ۱۷ مهر ۱۳۸۸ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8807-00578.123900

برگزيده ايراني بخش راديويي جشنواره‌ي"اي.بي.يو":‌ «چمچه‌خاتون» با صدا فيلم يك آيين ايراني را در ذهن مخاطب مي‌سازد

برگزيده ايراني بخش راديويي جشنواره‌ي"اي.بي.يو":‌ 
«چمچه‌خاتون» با صدا فيلم يك آيين ايراني را در ذهن مخاطب مي‌سازد

خسرو رسولي تهيه‌كننده‌ي برنامه‌ي راديويي «چمچه‌خاتون» كه در جشنواره‌ي "اي.بي.يو" برگزيده شده است معتقد است: ما خيلي دچار كليشه‌ شده‌ايم به‌ويژه در بخش راديو هيچ‌گاه به دنبال خلاقيت نيستيم، بلكه به‌طور كلي همان ساختارهاي قبلي را با كمي تغيير تكرار مي‌كنيم به همين دليل نمي‌توانيم در بسياري از جشنواره‌هاي بين‌المللي كه كمي بروزتر و جديد‌تر هستند مثل پادكست شركت كنيم يا توفيقي كسب كنيم.

تهيه كننده‌ي برنامه‌ي راديويي ««چمچه خاتون» در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس راديو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) تصريح كرد: «چمچه‌خاتون» به زبان تركي نام مراسمي است كه در برخي مناطق شمالي ايران براي طلب باران از خداوند برگزار مي‌شود.

وي ادامه داد: اين برنامه درباره‌ي نيايش، آيين و مراسم ديرين طلب باران است كه از قديم‌الايام در آسيا، اروپاي شرقي و بسياري از سرزمين‌هاي دور و نزديك انجام مي‌شده است و در طي آن در سال‌هاي كم‌باران كه خشكسالي مي‌شده است بچه‌هاي كم‌ سن‌وسال را با رهبري يك زن مقدس و پاك كه عروسكي كه نماد باروري زمين بوده است در دست‌داشتن با خواندن شعرهاي ريتميك از خداوند طلب باران مي‌كردند.

رسولي اظهار كرد: در ايران باستان تمام اين‌ها نمادين بوده است و قبل از اسلام هم مردم با شيوه‌هايي كه كمي متفاوت‌ بودند از آناهيتا كه نگهدارنده آب‌هاي آسماني بوده است درخواست آب مي‌كردند.

تهيه‌كننده برنامه‌ي «چمچه‌خاتون» گفت: در اين برنامه سعي كرديم فضاي اين مراسم را در زمان 30 دقيقه و با آيتم‌هاي مختلف صوتي به‌صورت ملودرام تصوير‌سازي كنيم.

وي ادامه داد: در آيتم‌هايي از اين برنامه با شعرهايي كه درباره‌ي اين مراسم در ادبيات كهن ما وجود داشته است موسيقي‌هايي ساختيم، در يك بخش نمايشي زني با همراهي بچه‌ها به در خانه‌هاي مردم مي‌رود و با جمع‌كردن نظري از خدا طلب باران مي‌كند. هم‌چنين بخش‌هاي صوتي مختلفي شامل افكت و كليپ‌هاي صوتي كوتاه نيز در برنامه گنجانده‌ايم.

رسولي تصريح كرد: راديو ساخت يك فيلم سينمايي در ذهن مخاطب است به‌گونه‌اي كه بتواند با گوشش ببيند كه ما دراين برنامه سعي كرديم اين ديدن هرچه بهتر اتفاق بيفتد.

وي تحقيق و پژوهش را از ويژگي‌هاي اين اثر عنوان كرد و گفت: تحقيقات ميداني و مطالعاتي كه درباره‌ي اين مراسم در طول دوماه انجام دادم متن خوبي را به‌وجود آورد كه نتيجه‌ي آن كار خوب بود و گرنه ساخت آن يك هفته هم به‌طول نينجاميد.

اين تهيه‌كننده راديويي درباره‌ي علت عدم توفيق برنامه‌سازان ما در جشنواره‌هاي بين‌المللي گفت: ما خيلي دچار كليشه‌ شده‌ايم به‌ويژه در بخش راديو هيچ‌گاه به دنبال خلاقيت نيستيم بلكه به‌طور كلي همان ساختارهاي قبلي را با كمي تغيير تكرار مي‌كنيم به همين دليل نمي‌توانيم در بسياري از جشنواره‌هاي بين‌المللي كه كمي بروزتر و جديد‌تر هستند مثل پادكست شركت كنيم يا توفيقي كسب كنيم.

وي در پايان اضافه كرد: ايده‌ي خوبي است كه به ما اجازه مي‌دهد خلاقيت و نوآوري در كارها داشته باشيم. اما اين ايده‌هاي نو و خلاقيت را به‌ويژه در برنامه‌سازي راديويي كم داريم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha