• یکشنبه / ۱۲ مهر ۱۳۸۸ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8807-00126.119367
  • خبرنگار : 71021

سايه‌ي سنگين بحران اقتصادي بر نمايشگاه جاتاي ژاپن «جذب سه‌هزار نفر از 18ميليون گردشگر ژاپني در شأن ايران نيست»

سايه‌ي سنگين بحران اقتصادي بر نمايشگاه جاتاي ژاپن
«جذب سه‌هزار نفر از 18ميليون گردشگر ژاپني در شأن ايران نيست»

امسال نمايشگاه گردشگري ژاپن (جاتا) درحالي‌كه به‌شدت تحت تأثير بحران اقتصادي جهاني و آنفلوآنزاي نوع «آ» قرار گرفته بود، از 19 سپتامبر (28 شهريورماه) به‌مدت چهار روز در توكيوي ژاپن با شركت‌كنندگاني كم‌تر نسبت به سال گذشته برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فضاي سرد حاكم بر نمايشگاه جاتاي ژاپن، به‌گونه‌اي بود كه مورد توجه شركت‌كنندگان اين نمايشگاه قرار گرفت. گرچه جاتا عمر زيادي در بخش نمايشگاهي گردشگري دنيا ندارد، اما جزو فضاهاي بين‌المللي مؤثر و مهم براي كشورهايي است كه قصد دارند، صنعت گردشگري خود را ارتقاي كمي و كيفي دهند.

قطعا كشورهاي گردشگر‌پذير از 18ميليون گردشگر خروجي ژاپن نمي‌توانند صرف نظر كنند و تلاش مي‌كنند، با جذاب نشان دادن كشور خود، در شرايطي كه ژاپن به‌عنوان يكي از قطب‌هاي اصلي اقتصاد جهان، تحت تأثير بحران اقتصادي قرار گرفته است، گردشگران ژاپني بيش‌تري را جذب كنند.

صنعت گردشگري ايران نيز با وجود اين‌كه سال خوبي را آغاز كرده بود، اما در ادامه‌ تحت تأثير بحران اقتصادي و تحولات سياسي داخلي قرار گرفت و پيشنهاد فعالان گردشگري كشور براي برون‌رفت از اين شرايط، تبليغات گسترده و حضور پررنگ‌تر در نمايشگاه‌هاي گردشگري بود. با وجود اين‌كه بخش تبليغات و نمايشگاه‌هاي ايران با كمبود بودجه مواجه است و براي همين تا آخرين لحظه‌ها براي حضور در نمايشگاه ژاپن ترديد داشت، اما در نهايت، ايران موفق شد در غرفه‌ي كوچك خود با چند آژانس و استان‌هايي مانند فارس و كرمان حاضر شود. البته به نظر مي‌رسد، با وجود تأكيد‌هاي فراوان براي حضور گسترده و پررنگ، هنوز دست‌وپاي بخش گردشگري و نمايشگاهي كشور بسته است.

اكبر غمخوار ـ رييس كانون انجمن‌هاي صنفي كارفرمايي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهان‌گردي ايران و يكي از شركت‌كنندگان در نمايشگاه جاتاي امسال ـ در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: غرفه‌ي ايران در نمايشگاه امسال نسبت به سال گذشته كوچك‌تر بود، وگرنه شركت‌كنندگان خصوصي براي فضايي كه در اختيار داشتند، 5/2ميليون تومان پرداخته بودند.

وي با اشاره به استقبال خوبي كه از غرفه‌ي ايران شده بود، اظهار كرد: سال گذشته، از غرفه‌ي ايران به‌خاطر حضور گروه موسيقي و تبليغات گسترده‌تر، بيش‌تر استقبال شد. مردم ژاپن براي سفر به ايران علاقه‌ نشان مي‌دهند؛ اما سياه‌نمايي در رسانه‌هاي آن‌ها بسيار است. البته مسائل اقتصادي بر تصميم مردم اين كشور تأثير دارد؛ ولي در هر صورت، تبليغات رسانه‌هاي خارجي عليه ايران است.

غمخوار افزود: سال گذشته، از 18ميليون گردشگر ژاپني فقط سه‌هزار نفر به ايران سفر كردند. اين تعداد گردشگر اصلا در شأن جمهوري اسلامي ايران نيست. بايد تلاش كرد، اوضاع بهتر شود. كشور كوچك كرواسي در سال گذشته از ميان گردشگران خروجي ژاپن توانست 180هزار نفر را جذب كند. اميدواريم سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بيش‌تر به معرفي ايران بپردازد.

هم‌چنين افشين عزيزي ـ يكي از شركت‌كنندگان در نمايشگاه جاتاي ژاپن ـ به خبرنگار ايسنا گفت: غرفه‌ي امسال ايران در اين نمايشگاه هرچند گران بود، ولي به‌خوبي فضاي آن ميان شركت‌كنندگان تفكيك شده بود. جدا از بحران اقتصادي كه روي اين نمايشگاه تأثير گذاشته بود، نبود گروه موسيقي و برنامه‌هاي منسجم فرهنگي، سايه‌ي سنگيني بر غرفه‌ي ايران بود. دوسال پيش، گروه موسيقي حاضر در غرفه‌ي ايران، ژاپني‌هاي زيادي را جلب مي‌كرد.

او نيز معتقد است: جاتا به‌خاطر بحران اقتصادي، امسال كوچك‌تر شده بود و با وجود اين‌كه غرفه‌ي ايران خيلي خوب بود، اما اين غرفه نياز بود، امسال شلوغ‌تر و جذاب‌تر از هر سال ديگري باشد.

به گفته‌ي محمود بنكدارنيا ـ راهنماي ژاپني‌زبان و از ديگر شركت‌كنندگان اين نمايشگاه ـ جاتا در مقابل نمايشگاه‌هاي آلمان و انگليس، خيلي بزرگ نيست و فضاي كوچك‌تري دارد؛ اما امسال خيلي كوچك‌تر شده بود، چون بسياري از مردم جهان از نظر اقتصادي مشكل پيدا كرده‌اند. البته به اين معني نيست كه 18ميليون گردشگر ژاپني نصف شده باشد.

وي ادامه داد: امسال غرفه‌هاي بسياري از كشورها در اين نمايشگاه، كوچك‌تر شده بودند و برخي نيز فقط با دو سه شركت‌كننده در جاتا حضور داشتند. غرفه‌ي امسال ايران هم خيلي ساده و از نشان‌هاي اصيل ايراني بي‌بهره بود. اگرچه در اين شرايط، همان غرفه هم خيلي خوب بود؛ ولي آن‌طور كه بايد، كسي را جذب نمي‌كرد.

بنكدارنيا كه نماينده‌ي يكي از تورگردانان بزرگ ايراني بود و امسال جدا از غرفه‌ي ايران در جاتا شركت كرده بود، درباره‌ي اين حضور جداگانه توضيح داد: امسال اطلاع‌رساني در داخل كشور براي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي خيلي ضعيف بود و نمي‌دانستيم حتما در اين نمايشگاه شركت مي‌كنيم يا خير. سال گذشته هم در آخرين لحظه‌ها رواديد ژاپن را گرفتيم، پس امسال ترجيحا در غرفه‌اي جدا از ايران شركت كرديم.

به گزارش ايسنا، ژاپن از جمله كشورهاي هدف گردشگري است كه به‌خاطر شرايط حساس و فعاليت‌هاي انحصاري در آن، تورگردانان زيادي نتوانسته‌اند به اين بازار وارد شوند و معمولا افرادي كه اكنون با اين بازار كار مي‌كنند، قديمي‌اند.

بنكدار‌نيا در اين‌باره گفت: نظام كاري در ژاپن خاص است. اگر امروز آژانس موفقي از ايران به اين بازار وارد شود، هيچ آژانس ژاپني به او مسافر نمي‌دهد، چون در اين بازار بايد با يك شركت‌ بزرگ ژاپني كار كند و همكار داشته باشد، وگرنه در حالت عادي اگر شركتي براي جذب گردشگر، نيروي انساني و هزينه صرف كند، موفق نمي‌شود، چون شركت‌هاي بزرگ ژاپني اجازه‌ي اين كار را نمي‌دهند.

علاوه بر انحصار موجود در اين بازار، پرواز و قيمت‌هاي متغير آن براي شركت‌هاي گردشگري ايران و ژاپن، عامل تأثير‌گذار ديگري در فعاليت محدود در بازار گردشگري ژاپن است.

افشين عزيزي ـ عضو جامعه‌ي تورگردانان ـ در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: شايد اعتراض‌هايي درباره‌ي قيمت بليت پروازها مطرح باشند، اما استدلال نماينده‌ي ايران‌اير در توكيو اين بود كه براي آژانس‌هاي قديمي‌تر، تخفيف‌هايي را در نظر مي‌گيرد و در گفت‌وگوها با نماينده‌ي هواپيمايي ايران به اين نتيجه رسيديم كه اختلاف قيمت‌ها زياد نباشد تا رقباي جديد‌تر به اين بازار وارد شوند.

بنكدارنيا نيز به خبرنگار ايسنا گفت: نماينده‌ي هواپيمايي ايران در توكيو به‌صراحت گفته است كه بليت‌هاي ژاپن، پيش‌فروش نمي‌شوند؛ اما آن‌ها به آژانس‌هاي قديمي‌تر قيمت كم‌تري مي‌دهند.

وي ادامه داد: نمايندگي هواپيمايي ايران زماني تصميم گرفت، به تمام آژانس‌ها تا سقف تعيين‌شده براي بليت، يك قيمت بدهد و اگر هر آژانسي بيش از اين سقف، بليت فروخت، تخفيف بگيرد. شايد اين روش قانع‌كننده نباشد؛ اما آن‌ها با اين كار به همكاران خود جايزه مي‌دهند. البته قرار است، روش كاري خود را تغيير دهند، چون با اين روش، شمار گردشگران ژاپني ما افزايش نمي‌يابد و ايران‌اير در بازار ژاپن بايد دنبال راه‌كار ديگري باشد.

عزيزي به‌عنوان نماينده‌ي سازمان سياحتي و تفريحي پيشين بنياد مستضعفان و يكي از فعالان قديمي در بازار ژاپن، بيان كرد: ما دنبال محدود‌ كردن اين بازار نيستيم. اكنون شركت‌هاي كوچك گردشگري هستند كه چون ضعيف و محدودند، با ورود خود به بازار هدف و دادن قيمت‌هاي غيرمنطقي و پايين، آن بازار را دچار چالش مي‌كنند.

او در پاسخ به‌ اين‌كه آن‌ها‌ خود به اين مسأله متهم‌اند كه همواره با استفاده از امكانات بنياد مستضعفان، قيمت اصلي بازار را غيرمنطقي كاهش مي‌دهند، گفت: من اين بحث‌ها را قبول ندارم. ما در انجمن‌هاي صنفي گردشگري و جامعه‌ي تورگردانان عضو هستيم و اگر كاري خارج از قواعد انجام مي‌دهيم، بايد اعتراض‌ها را به اين تشكل‌ها منتقل كنند.

مسعود منتظري شاه‌توري ـ يكي ديگر از فعالان بازار ژاپن ـ درباره‌ي قيمت‌هاي متفاوت تورهاي ايران در اين بازار، به خبرنگار ايسنا گفت: اقتصاد ژاپن در سال‌هاي اخير خراب شده است. بنابراين بسياري از كشورها براي جذب مسافران بيش‌تر با هماهنگي در بخش اقامت و پرواز، قيمت سفر را كاهش داده‌اند؛ اما اين موضوع درباره‌ي تورهاي ايران صادق نيست.

وي اضافه كرد: ژاپني‌ها با 980 دلار مي‌توانند سفري يك‌هفته‌يي به ايران داشته باشند. درحالي‌كه تقريبا با نصف اين قيمت مي‌توانند سفري به كشور همسايه‌ي ايران، يعني تركيه داشته باشند، چون هواپيمايي تركيه به‌خاطر بحران اقتصادي، قيمت‌هاي خود را كاهش داده و دولت هم از اين جريان حمايت كرده است و ماليات كم‌تري از اين بخش‌ها مي‌گيرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha