• جمعه / ۲۰ شهریور ۱۳۸۸ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8806-00695.110252
  • خبرنگار : 71133

بررسي نتايج مبارزه با قاچاق فيلم‌ها در آستانه روز سينما داروغه‌زاده: از مبارزه با قاچاق عقب‌نشيني نمي‌كنيم هدف بالا بردن شمارگان فيلم‌ها تا 4 ميليون نسخه است

بررسي نتايج مبارزه با قاچاق فيلم‌ها در آستانه روز سينما 
داروغه‌زاده: از مبارزه با قاچاق عقب‌نشيني نمي‌كنيم
هدف بالا بردن شمارگان فيلم‌ها تا 4 ميليون نسخه است

از روزي كه سينماگران در موزه‌سينما براي اعتراض به معضل قاچاق فيلم گردهم آمدند؛ دو سال و چند ماه مي‌گذرد. اهالي سينما در آن گردهمايي با صدور بيانيه‌اي چاره‌ي نهايي برخورد با معضل قاچاق فيلم را اراده‌ي ملي دانستند.

امروز در آستانه 21 شهريور ماه روز ملي سينما، بررسي اين موضوع كه مبارزه با معضل قاچاق فيلم در سينماي ايران تا چه حد ثمربخش بوده است را بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با هنرمندان و مسئولان پيگيري كرده است.

 داروغه‌زاده:

از حوزه‌ي مبارزه با قاچاق غيرمجاز فيلم‌ها عقب‌نشيني نخواهيم كرد

دبير ستاد هماهنگي مبارزه با تكثير و توزيع غيرمجاز محصولات سمعي و بصري و سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي معتقد است: موفقيت ما در مبارزه با عرضه غيرمجاز فيلم‌هاي سينمايي ايران روبه رشد بوده است و در اين حوزه عقب‌نشيني نخواهيم كرد.

ابراهيم داروغه‌زاده در گفت‌وگويي با خبرنگار ايسنا با بيان اين‌كه ستاد فعاليت‌اش را از تهران آغاز كرد و به تدريج آن‌را گسترش داد اظهار داشت: سال گذشته سطح استان تهران را پوشش داديم و در حال حاضر به استان‌هاي ديگري مانند اصفهان، آذربايجان شرقي، خراسان رضوي و فارس رسيده‌ايم و به تدريج در كل كشور فعال خواهيم شد.

وي نشانه موفقيت اين ستاد را افزايش حقوق ويدئويي رايت فيلم‌ها دانست و گفت: هرچقدر در مبارزه با تكثير و توزيع غيرمجازموفق‌تر باشيم رايت فيلم‌ها افزايش پيدا مي‌كنند. به طوري كه در سال 85 فيلم «آتش بس» با توجه به اين‌كه نسخه غيرمجازش عرضه شد حقوق ويدئويي‌اش 20 ميليون فروش رفت و يا فيلم «اخراجي‌ها 1» حدود 80 ميليون فروخته شد، اما امسال «اخراجي‌ها 2» رايت ويدئويي‌اش بيش از 600 ميليون تومان فروش رفت و عمده فيلم‌ها در حال حاضر بالاي 150 ميليون تومان فروش مي‌رود.

مديرعامل موسسه رسانه‌هاي تصويري با بيان اين‌كه در حوزه‌ي فيلم‌هاي ايراني هدف اصلي ما برآورده شده است اظهار داشت: هدف نخست از اين مبارزه افزايش حقوق ويدئويي فيلم‌هاي ايراني بود كه به طور كامل به آن رسيديم و هدف دوم ما جلوگيري از ترويج فيلم‌هاي مبتذل بوده است كه بيش از 80 درصد در آن موفق بوده‌ايم.

داروغه‌زاده مشكل اصلي براي مبارزه با عرضه غيرمجاز فيلم‌هاي خارجي را سرعت و روش هاي گوناگون تكثير آثار روز دنيا دانست و گفت: متاسفانه پروسه‌اي كه براي آماده‌سازي (بازبيني، ترجمه، دوبله، عرضه و ..) اين فيلم‌ها بايد طي كنيم باعث مي‌شود كه نسخه غيرمجاز اغلب دانلود شده آن سريع‌تر به شكل زيرزميني عرضه شود كه با كمك نيروي انتظامي پيگير مبارزه با آن هم هستيم.

وي هم‌چنين به افزايش شمارگان فيلم‌هاي ايراني در شبكه نمايش خانگي اشاره كرد و اظهار داشت: بطور مثال «اخراجي‌ها 2» بيش از يك ميليون و 800 هزار نسخه فروش رفته است و «سوپراستار» هم كه زمان زيادي از توزيع آن نمي‌گذرد بيش از 600 هزار نسخه فروش داشته است و اگر مقايسه‌اي با قبل داشته باشيم مي‌بينيم كه از 50 هزار نسخه به اين رقم رسيده است.

داروغه‌زاده با بيان اين‌كه معمولا معضلات در كوتاه مدت به طور كامل ريشه‌كن نخواهد شد بر ادامه اين مبارزه تاكيد كرد و گفت: ستاد در حقيقت هماهنگ‌كننده بين نهادهاي ديگر بوده است و بايد از اقدامات مجلس شوراي اسلامي ، زحمات شبانه‌روزي نيروي انتظامي و همكاري‌هاي خيلي خوب قوه قضاييه كه پرونده‌ها را به سرعت پيگيري كردند قدرداني كرد. هم‌چنين رسانه‌ها، مطبوعات و تلويزيون و اهالي سينما كه براي اطلاع‌رساني و فرهنگ سازي نقش ويژه‌اي را ايفا كردند.

دبير ستاد هماهنگي مبارزه با تكثير و توزيع غيرمجاز فيلم‌هاي سينمايي تاكيد كرد: ما اين كار را در همه استان‌ها گسترش مي‌دهيم و هدف ما بالا بردن شمارگان فيلم‌ها تا 4 ميليون نسخه است تا جوابگوي حدود 15 ميليون خانواده ايراني باشد.

در اين راستا تعدادي از سينماگران هم نظراتشان را در خصوص نتايج مبارزه با قاچاق فيلم‌ها مطرح كردند.

 شايسته: مبارزه با قاچاق فيلم بايد با تكنيك‌هاي روز باشد

مرتضي شايسته تهيه‌كننده سينما با بيان اينكه اين مبارزه بايد دائمي، سراسري، اصولي و با تكنيك‌هاي روز باشد معتقد است: قدري از شدت مبارزه كاسته شده و هنوز قاچاق و بهره‌برداري غيرقانوني احساس مي‌شود و درخواست ما دائمي بودن و سراسري بودنش است تا به شكل يك نهاد مستحكم باشد.

وي افزود: بعضي‌ها فكر مي‌كنند تمام شد اما هست و تا زماني كه بطور كامل ريشه‌كن نشود و قوانين لازم مصوب نشود؛ وجود خواهد داشت.

 درخشنده: مردم هم ديگر علاقه‌اي ندارند؛ آثار غيرمجاز بخرند

پوران درخشنده كارگردان سينما هم معتقد است: تلاش‌هاي خوبي در اين زمينه انجام شده و اتفاقات خوبي افتاده است تا سينما از نظر اقتصادي جهشي پيدا كند. خود مردم هم ديگر علاقه‌اي ندارند، آثار غير مجاز را بخرند و متوجه شدند اين سرمايه‌ي يكسري از افراد است و دزدي فرهنگي محسوب مي‌شود.در مجموع معتقدم در اين دوران موفقيت‌هايي در اين زمينه داشته‌ايم.

حبيب اسماعيلي تهيه كننده و بازيگر نيز اظهار داشت: حركت بسيار خوبي بود كه در سينما اتفاق افتاد. سينما در چند سال گذشته از اين ناحيه ضربه زيادي خورده بود. با تلاشي كه صورت گرفت مردم هم آشنا شدند و سراغ اين مسايل نرفتند و اين كمك زيادي به سينماي ايران كرد.

وي افزود: اين حركت پشتوانه‌اي براي تهيه‌كنندگان براي ساخت فيلم خوب شد كه اميدوارم تداوم داشته باشد ودر شهرستان‌ها هم اين مبارزه مانند تهران انجام شود تا منبع درآمد خوبي براي سينماي ايران باشد.

داريوش بابائيان تهيه كننده سينما اظهار اميدواري كرد: كاش ستاد توانمندي براي مبارزه با قاچاق فيلم تشكيل شود تا شاهد رونق شبكه نمايش خانگي باشيم.

سرتيپي: بايد در شهرستانها نيروي بيشتري براي مبارزه بگذاريم

علي سرتيپي پخش كننده و تهيه كننده سينما به ايسنا گفت: اوضاع خيلي بهتر شده است و در تهران ديگر شاهد چنين مشكلي نيستيم و فروش‌ آثار ويدئويي هم خيلي خوب شده است اما در شهرستان‌ها اين رشد اتفاق نيافتاده و بايد نيروي بيشتري در آنجا گذاشت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha