• شنبه / ۲۱ شهریور ۱۳۸۸ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8806-00618.109870
  • خبرنگار : 71021

ايران در نمايشگاه گردشگري انگليس شركت مي‌كند

ايران در نمايشگاه گردشگري انگليس شركت مي‌كند

درحالي‌كه انگليس با كاهش تعداد نيروهاي سفارتخانه‌ي خود در ايران، صدور رواديد كشورش را محدود كرده است، ايران تصميم دارد، در نمايشگاه گردشگري WTM لندن شركت كند.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نمايشگاه گردشگري لندن، بازار گردشگري جهاني است كه تمام توراپراتورهاي بزرگ دنيا هر سال در اين مكان گردهم مي‌آيند تا گردشگران بيش‌تر و جديد‌تري را جذب كنند و هيچ‌يك از اين آژانس‌ها حاضر به از دست دادن اين فرصت نيستند.

سال گذشته كه به‌دليل كمبود بودجه‌ي ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها در رزرو زمين ايران در اين نمايشگاه‌، ترديد‌هايي وجود داشت، آژانس‌هاي متقاضي تلاش كردند، هر طور شده است، زميني را تهيه كنند تا اين نمايشگاه را از دست ندهند و سرانجام ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها همراه تعدادي از آژانس‌هاي گردشگري ايراني توانست در نمايشگاه گردشگري لندن شركت كند.

انگليس يكي از پنج بازار اصلي گردشگري براي ايران است؛ اما شركت در نمايشگاه گردشگري لندن فقط به‌معني جذب گردشگران انگليسي نيست، چون WTM يك بازار بزرگ به‌شمار مي‌آيد كه در آن، رقابت شديدي ميان كشورهاي دنيا براي جذب گردشگر اتفاق مي‌افتد.

البته به‌تازگي انگليس صدور رواديد كشورش را در ايران محدود و اعلام كرده است كه ايراني‌ها براي گرفتن رواديد اين كشور بايد به سفارتخانه‌هاي انگليس در كشورهاي ديگر مراجعه كنند. اين مسأله در كنار كمبود منابع مالي بخش تبليغات و نمايشگاه‌هاي گردشگري، حضور ايران را در اين بازار ثابت دچار ترديد كرده بود.

اما محمدعلي واقفي ـ عضو هيأت مديره‌ي جامعه‌ي تورگردانان ـ به خبرنگار ايسنا گفت: در آخرين نشست با مسؤولان ستاد تبليغات و نمايشگاه‌هاي گردشگري تصميم بر اين شد كه ايران در WTM شركت كند و آژانس‌ها با مسؤوليت خود، رواديد اين كشور را بگيرند.

ابراهيم پورفرج ـ رييس جامعه‌ي تورگردانان ايران ـ نيز با بيان اين‌كه انگليس يكي از بازارهاي مفيد است و پس از آلمان، گردشگران زيادي از آن به ايران مي‌آيند، در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اظهار كرد: ما از نمايشگاه گردشگري لندن نمي‌توانيم چشم‌پوشي كنيم، چون هدف ما فقط انگليس نيست، بلكه اين نمايشگاه بهترين محل براي بازاريابي است و فقط به انگليس اختصاص ندارد و معمولا افراد حرفه‌يي از تمام دنيا در آن حضور مي‌يابند.

وي تأكيد كرد: نمايشگاه WTM بازار مهمي براي ايران است و نه‌تنها گروه‌هاي انگليسي را از اين راه مي‌توان جذب كرد، بلكه با گروه‌هاي بزرگ گردشگري ديگر كشورها نيز مي‌توان ديدار و توافق كرد.

علاوه بر نمايشگاه WTM لندن، ستاد تبليغات و نمايشگاه‌هاي گردشگري تصميم گرفته است، در نمايشگاه‌هاي «JATA» ژاپن و «TOP RESA» فرانسه نيز شركت كند.

در جدولي كه برخي آژانس‌ها از ستاد تبليغات و نمايشگاه‌هاي گردشگري گرفته‌اند، نمايشگاه‌هايي مانند ITB سنگاپور، MATKA فنلاند، Fitur اسپانيا، AIME استراليا، ITB آلمان، BIT ايتاليا، OTM هند، EMITT تركيه، ATB سوريه، BITE بحرين، كويت، ITE هنگ‌كنگ، COTTM چين و ATM امارات ديده مي‌شوند. البته براي حضور قطعي در اين نمايشگاه‌ها تاكنون تصميمي اعلام نشده، اما بخش خصوصي براي حضور در حدود 10 نمايشگاه مهم و برتر جهان اعلام آمادگي كرده است.

ستاد نمايشگاه‌هاي گردشگري سال گذشته به‌دليل مشكلات مالي نتوانست در تمام نمايشگاه‌هاي برنامه‌ريزي‌شده شركت كند و فقط در شش نمايشگاه از 28 نمايشگاه شركت كرد. به‌نظر مي‌رسد، امسال نيز مسأله‌ي مالي دامن‌گير اين ستاد باشد.

اين درحالي است كه از نظر مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، تبليغات و نمايشگاه‌ها بخشي مهم و تأثير‌گذار در گردشگري به‌شمار مي‌آيد كه با وجود اين ادعا، در سال‌هاي اخير بودجه‌ي كمي به اين بخش اختصاص داده شده است.

البته در سال‌هاي ابتدايي فعاليت اين ستاد با توجه به نحوه‌ي حضور در نمايشگاه‌ها و قيمت غرفه‌ها، اوضاع اين بخش بهتر بود و آژانس‌ها از اقدامات ستاد تبليغات و نمايشگاه‌هاي گردشگري مانند چاپ بروشور و تهيه‌ي فيلم‌هاي تبليغاتي بسيار استقبال كردند؛ اما از سال گذشته، نه‌تنها قيمت غرفه‌ها افزايش يافته كه به گفته‌ي آژانس‌ها به‌معني حذف يارانه‌هاي اين بخش بوده است، بلكه برنامه‌ريزي نمايشگاهي، منسجم اجرا نمي‌شود و نحوه‌ي حضور در نمايشگاه‌هاي سال گذشته، نمود اين موضوع است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha