• یکشنبه / ۱۵ شهریور ۱۳۸۸ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8806-00447.108738
  • خبرنگار : 71219

يك هنرمند محيطي در واكنش به تخريب تپه‌اي منتهي به قلعه دختر در پلور: در صورت ادامه‌ي بي‌توجهي مسؤولان به تخريب طبيعت و ميراث به سازمان‌هاي جهاني نامه مي‌نويسم

يك هنرمند محيطي در واكنش به تخريب تپه‌اي منتهي به قلعه دختر در پلور:
در صورت ادامه‌ي بي‌توجهي مسؤولان به تخريب طبيعت و ميراث به سازمان‌هاي جهاني نامه مي‌نويسم

درپي تخريب شدن يكي از تپه‌هاي منتهي به قلعه دختر در روستاي پلور استان مازندران، يك هنرمند محيطي از پيدا‌ شدن سفال‌هايي در مسير تردد بيل مكانيكي و لودر خبر داد كه گويا كارشناسان ميراث فرهنگي آن‌ها را به دوران ساساني و صد‌ر اسلام متعلق مي‌دانند.

احمد نادعليان در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: تخريب تپه و آثار تاريخي و محيطي در اطراف قلعه دختر در پلور هم‌چنان ادامه دارد و مسؤولان ميراث فرهنگي و محيط زيست استان مازندران نسبت به آن بي‌توجه هستند.

او گفت: سفالينه‌ها و آبگينه‌هاي خردشده‌اي را كه در محل بودند، براي بررسي به كارشناسان ميراث فرهنگي موزه‌ي ملي ارائه كردم و آن‌ها با تأييد باستاني بودن تپه، اين سفالينه‌ها را به دوره‌ي ساساني و صدر اسلام متعلق دانستند.

وي با تأكيد بر اين‌كه در نخستين نمايشگاهي كه برگزار كنم، سفالينه‌هاي تخريب‌شده را همراه آثار تخريب‌شده‌ام، به‌نمايش مي‌گذارم، اظهار داشت: تجاوز به حريم قلعه دختر ادامه دارد و آثار من (الهه‌ها و ماهي‌ها) كه در مسير ماشين‌ها پنهان بودند، همراه با طبيعت تخريب شده‌اند.

اين مدرس دانشگاه با اشاره به اين‌كه اين روزها كه در ديواره‌ي شرقي همين تپه نقش ماهي مي‌زنم، صداي گوش‌خراش و آزار‌دهنده‌ي بيل مكانيكي اجازه‌ي شنيده شدن صداي چكش من را نمي‌دهد، تأكيد كرد: در صورت استمرار يافتن بي‌توجهي مسؤولان كه نسبت به تخريب پي‌درپي طبيعت و ميراث فرهنگي بي‌توجه هستند، به سازمان‌هاي جهاني كه از طبيعت، محيط زيست و ميراث حمايت مي‌كنند، نامه خواهم نوشت، زيرا تجربه نشان داده است كه فقط فشار خارجي‌ها ميراث ما را مي‌تواند نجات دهد. من در بسياري از نقاط كشور از جمله ميدان نقش جهان، شاهد بودم كه در داخل كشور فهم كافي براي حفظ ميراث فرهنگي وجود ندارد.

نادعليان با بيان اين‌كه در مسيري كه بيل مكانيكي و لودر تردد مي‌كنند، تكه‌هاي سفال و استخوان وجود دارند، گفت: به‌نظر كارشناسان محيط زيست مستقر در روستاي پلور، اساسا واگذاري اين كوه صخره‌يي خلاف قوانين است و حذف آن، اكوسيستم منطقه را برهم خواهد زد.

در اين‌باره، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان مازندران در گفت‌وگو با ايسنا بيان كرد: قلعه دختر در بالادست قرار گرفته و تپه‌ي ذكرشده خارج از حريم قلعه واقع شده است.

مهدي ايزدي با اشاره به اين‌كه كارشناسان سازمان از محل بازديد كرده‌اند، درباره‌ي وجود سفال‌هايي در محل اظهار بي‌اطلاعي كرد و گفت: در اين‌باره اقدامات لازم را براي پي‌گيري انجام خواهم داد.

هم‌چنين يك كوه‌نورد ـ منوچهر فيروزي ـ به خبرنگار ايسنا گفته است: اداره‌ي منابع طبيعي آمل براي ساخت كارخانه‌ي آب معدني در تپه‌اي منتهي به قلعه دختر پلور مجوز صادر كرده و اين كار به نابودي تپه منجر شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha