گفتوگو با پيشكسوت امور لابراتوار براي مراسم تقديرش در جشن سينما: در سينما به كار ما كه در سايه است، اهميت نميدهند
ديگران تومانيان پيشكسوت امورلابراتوار در سينماي ايران كه قرار است در جشن خانه سينما، تقدير شود، گفت: در سينما اهميتي به كار ما كه در سايه است، نميدهند و بيشتر روي عواملي كه ديده ميشوند تكيه دارند و موقعي با ما كار دارند كه كارشان خراب ميشود.
اين پيشكسوت كه بيش از 40 سال در امور لابراتوار فعال است، در گفتگويي با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) گفت: از سال 48 كه در لابراتوار تلويزيون استخدام شدم، بيشتر فيلمهايي كه كار ميكرديم همه به صورت نگاتيو بودند تا به مرورديجيتالي شدند اما لابراتور هنوز هم مانند سابق كار خودش را قبيل تكثير براي سينماها ، تيتراژ ، تروكاژ، ظهورنگاتيو و چاپ انجام ميدهد.
وي افزود: البته كار لابراتوار از بدو شروع تا حالا تحولات زيادي پيدا كرده و با تكنولوژي امروز همهچيز تغيير كرده است و بسياري از كارهايمان توسط كامپيوتر انجام ميشود. در حال حاضر بعد از ظهور نگاتيو تصاوير بهصورت ديوي كم به تدوينگر براي تدوين داده ميشود و بعد از آماده شدن، در لابراتوار قطع نگاتيو، تروكاژ و تكثير براي نمايش ميشود.
تومانيان با اشاره به سالهاي شروع فعاليتش گفت: در تلويزيون با مسووليتهاي مختلف كار كردم و پس ازدوره چند ماههاي كه در مدرسه عالي ديدم، همزمان در استوديو «مهرگان فيلم» و «ايران فيلم» از سال 48 تا 51 كار ميكردم و تجارب زيادي كسب كردم و حتي داروسازي، ظهور، چاپ، نوربندي همه را ياد گرفتم. سال 68 هم دورهاي را از طرف اكبر عالمي كه مدير ما در تلويزيون بود به انگليس رفتم و با فنآوري روز اين كار آشنا شدم.
وي افزود: وقتي در تلويزيون بازنشسته شدم، دو سال به «سبحان فيلم» رفتم و بعد هم در استوديو «بديع» مشغول به كار شدم و مسوول قطع نگاتيو اين استوديو هستم و بيشتر نظارت و تجربياتم را منتقل ميكنم. امروز 63 سال دارم و قاعدتا نبايد كار كنم، اما همچنان مشغول هستم و معتقدم هنوز زود است تا كنار بروم و انرژي لازم را دارم.
تومانيان يكي از كارهايش را ساخت تيتراژ فيلم عنوان كرد و اظهار داشت: قبل از آمدن كامپيوتر تيتراژ فيلم كاملا در لابراتوار ساخته ميشد، كاري كه بيش از يكماه طول ميكشيد امروز به سرعت توسط كامپيوتر انجام ميشود. «ستاره و الماس»، «ترن»، «مهاجر» و « ايستگاه متروك» كه بسيار مشكل بود از جمله كارهايي هستند كه تيتراژشان را ساختم. معمولا بعد از فيلمبرداري از صحنههايي كه در فيلم استفاده نميشد، در ساخت تيتراژ استفاده ميكردم.
وي همچنين از «رگبار»، «تنگنا»، «دليران تنگستان»، «داييجان ناپلئون» و «سمك عيار» به عنوان آثار قديمياش ياد ميكند كه كار چاپش را انجام داده است.
اين پيشكسوت لابراتوار سختترين روزهاي كارش را ايام جشنواره فيلم فجر دانست و گفت: آن روزها بدترين موقع زندگي ماست، بخصوص در سالهاي اخير كه همه منتظر ميمانند، ببينند فيلمشان در جشنواره پذيرفته ميشود و بعد سراغ ما ميآيند.
وي درباره تجليلش در جشن خانه سينما اظهار داشت: ما به دليل فنيبودن كارمان ديده نميشويم و ممنونم كه بعد از سالها به كساني كه هميشه در سايه هستند توجه كردند. انتظار داشتم بعد از 40 سال دوشيفت كار كردن توجهاي به ما ميشد كه خوشبختانه خانه سينما اين كار را انجام داد.
تومانيان تاكيد كرد: بايد توجه داشت زحمات چند ماهه گروه فيلمسازي پيش ما ميآيد و مهمترين كارها در لابراتوار اتفاق ميافتد. نگاتيو بعد از فيلمبرداري در لابراتوار چاپ ميشود و بعد از آن خيال همه راحت ميشود. قطع نگاتيو هم بسيار مهم است كه بعد از مونتاژ نگاتيوهاي مورد نظر قطع ميشود.
وي به آشنايي كارگردانان با حرفهاش اشاره كرد و اظهار داشت: براي كساني كه درس سينما ميخوانند لابرتوار هم تدريس ميشود و پيش ما دورهاي را طي ميكنند. كمال تبريزي، سعيد حاجيميري و ابراهيم حاتميكيا كساني بودند كه پيش ما آمدند وحضوري با كارمان آشنا شدند.
تومانيان در بخش ديگري از سخنانش از علاقهاش به سينما گفت و خاطرنشان كرد: در سال 48 كه شروع كردم سينما را نميشناختم و بيشتر كارها هم خارجي بودند، اما بعدها كه آلوده اين كار شدم، ديگر علاقهمند شدم. قبل از تحويل دادن فيلم كار را روي پرده ميبينيم و فيلمهايي كه در استوديو ما كار نميشود را هم در سينما ميبينيم. معتقدم فيلم ديدن مانند كتاب خواندن است و از ديدن آن لذت ميبرم و حتي شب هم كه به خانه ميروم باز فيلم ميبينم.
ديگران تومانيان متولد 1325 اصفهان است و فعاليت حرفه خود را با گذراندن دوره آموزشي لابراتوار فيلم در مدرسه عالي راديو و تلويزيون در سال 1348 آغاز كرد و طي سالهاي بعدي در تمامي امور مختلف لابراتوار قطع نگاتيو، بخش نور بندي، تروكاژ، سانسيتومتري، اتالوناژ داراي تجربه و مهارت گرديد.
از بيش از 150 اثر تومانيان در بخشهاي قطع نگاتيو و تيتراژ ميتوان به «دليران تنگستان»، «خونبارش»، «مهاجر»، «عقابها»، «ترن»، «عبور»، «گلهاي داوودي»، «اسكادران عشق»، «از كرخه تاراين»، «آتش در خرمن»، «هفت سنگ»، «ليلي با من است»، «ستاره و الماس»، «آپارتمان شماره 13»، «خانهاي روي آب»، «خاك آشنا»، «شام عروسي»، «كافه ستاره»، «دوئل»، «ميم مثل مادر»، «ميناي شهر خاموش»،
«اخراجيها»،«رئيس»، «زادبوم»، «وقتي همه خوابيم»، «ترديد» و «بي پولي» اشاره كرد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات