• چهارشنبه / ۱۴ مرداد ۱۳۸۸ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8805-05277

جهاددانشگاهي،خط شكن علمي ومرزهاي دانش؛ دبيرشوراي عالي انقلاب فرهنگي: جهاددانشگاهي دايره اثربخشي خود را افزايش دهد ريسك‌پذيري درحوزه علم وتحقيق ضمانت مي‌خواهد

جهاددانشگاهي،خط شكن علمي ومرزهاي دانش؛
دبيرشوراي عالي انقلاب فرهنگي:
جهاددانشگاهي دايره اثربخشي خود را افزايش دهد
ريسك‌پذيري درحوزه علم وتحقيق ضمانت مي‌خواهد

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در آستانه سالروز تاسيس جهاد دانشگاهي با بيان اينكه جهاد دانشگاهي در خط‌ شكني‌هاي علمي و شكستن مرزهاي دانش در سطوح بين‌المللي موفق عمل كرده است، گفت: فرهنگ جهادي بينشي است كه مي‌تواند خلاقيت پرور و دانشمندپرور باشد و اعتماد به نفس و غرور ملي را برانگيزد كه خوشبختانه جهاد در اين زمينه‌ها از موفق‌ترين نهادهاي مولود انقلاب فرهنگي است و ما به عنوان يكي از زيرمجموعه‌هاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي به آن افتخار مي‌كنيم.

دكتر محمدرضا مخبر دزفولي، در گفت‌وگويي تفصيلي با خبرنگار صنفي فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه جهاد دانشگاهي به عنوان مولود انقلاب فرهنگي و استمرار دهنده آرمان‌ها و اهداف مورد توجه در انقلاب فرهنگي نقش بسزايي را ايفا كرده است، گفت: ما حصل فعاليت‌هاي جهاد دانشگاهي با وجود فراز و نشيب‌هاي موجود سازنده و مثبت بوده است.

وي با بيان اينكه جهاد دانشگاهي يكي از توفيقات بزرگ انقلاب فرهنگي به شمار مي‌رود، اين نهاد را تلفيقي از دو واژه جهاد و دانشگاه عنوان كرد كه ‌جهادش نگاه مومنانه و متعهدانه و دانشگاهي بودنش به اين معناست كه در قلمرو علم و فرهنگ در حال حركت است.

وي ادامه داد: جهاد دانشگاهي متشكل از دو بال علم و ايمان است كه اميدواريم اين رويكرد همه جامعه علمي را مورد پوشش قرار دهد و به عبارت ديگر دو بال ايمان و علم راه سعادت همه دانشمندان در مجموعه علمي كشور است.

دكتر مخبر در ادامه مصداق بارز همراهي دو بال علم و ايمان براي معرفي به نسل جوان را جهاد دانشگاهي عنوان و اظهاركرد: به عنوان نمونه دو بال جهاد و ايمان در كنار عالم و دانشمند بودن، فناوري هسته‌اي صلح آميز را براي كشور به ارمغان آورد.

دانش بومي هنگامي شكوفا مي‌شود كه پشتيباني از آن صورت گيرد

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي به دستاوردهاي جهاد دانشگاهي اشاره كرد و گفت:‌ اگر اين دستاوردها را مسير توسعه در نظر بگيريم، اين مسير جز از طريق پشتيباني از توليدات داخلي، ما را به هدف نمي‌رساند. در اين زمينه بايد به كليه سازندگان، مخترعان و افراد خلاق در داخل كشور، اعم از حقيقي و حقوقي، بها دهيم و براي يافته‌هاي آنها ارزش قائل شويم و از توليدات آنها در بخش‌هاي گوناگون متناسب با نياز صنعتي كشور استفاده كنيم.

وي خاطرنشان كرد: اگر از فن آوري‌هاي داراي استاندارد در داخل استقبال نشود هيچگاه يك دانش بومي ايجاد نمي‌شود. دانش بومي هنگامي سازمان خود را پيدا مي‌كند كه پشتيباني از آن صورت گيرد.

 ريسك پذيري در حوزه علم و تحقيق بايد ضمانت داشته باشد

بايد محصولات و فناوري‌هاي ساخت دانشمندان ايراني را تا صحنه تجاري‌سازي حمايت كنيم

وي به بنيان‌هاي علمي در كشور و همچنين فعاليت جهاد دانشگاهي در بخش‌هاي گوناگون اشاره كرد و گفت: در اين زمينه فن‌آورهاي حقيقي و حقوقي كه در داخل كشور، بخشي از نيازهاي تخصصي صنايع گوناگون را تامين مي‌كند بايد مورد حمايت قرار گيرند تا آنها نيز بتوانند سرمايه گذاري و برنامه‌ريزي ريسك پذير و خطرپذير داشته باشد.

دكتر مخبر در ادامه با بيان اينكه ريسك پذيري در حوزه علم و تحقيق بايد مورد ضمانت قرار گيرد، راه اين ضمانت را حمايت از دانشمندان عنوان كرد و گفت:‌ تا زماني كه اين اتفاق رخ ندهد نمي‌توان به راه ميان بر دست يافت. راه ميانبرعلمي نيازمند خطرپذيري است و خطر پذيري نيز به معناي فعاليت جهادي و تعهد توام با دانش و پژوهش است.

وي افزود: به عنوان نمونه ما در حال حاضر در بحث سلول‌هاي بنيادي، داراي دانشمندان جوان،‌ متعهد، با ايمان و در عين حال عالم و دانشمند هستيم كه بايد از اين افراد حمايت كنيم و محصولات آنها را تا صحنه تجاري سازي به طور كامل مورد حمايت قراردهيم.

وي در بخش ديگري از سخنان خود درباره مسيري كه جهاد دانشگاهي بايد پيش روي خود قرار دهد به رويكرد فرهنگي جهاد مبني بر پرورش دانشمندان خلاق و در عين حال جهادگر اشاره كرد و گفت: اين رويكرد بايد در فضاي جهاد باز و امكان ورود به اين عرصه براي تمام واجدين شرايط فراهم شود، در واقع درهاي جهاد دانشگاهي بايد بيش از گذشته بر روي تمام جوانان خلاق، متعهد و دانشمند باز باشد تا اين رويكرد به يك فرهنگ فراگير تبديل شود.

بخش‌هاي فرهنگي جهاد بايد رسالت خود را بالاتر از مجموعه‌هاي مشابه در نظر گيرند

 رويكرد جهاد بايد با رويكرد تحولي در حوزه علوم انساني همراه شود

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تاكيد براينكه دستگاه‌هاي فرهنگي جهاد بايد رسالت خود را بالاتر از مجموعه‌هاي مشابه در نظر گيرند، گفت: پژوهشكده‌ها و مجموعه‌هاي جهاد كه با هدف حفظ و صيانت از ارزش‌هاي اسلامي و جامعه اسلامي در حوزه موضوعات فرهنگي، اجتماعي، رفتاري و غيره مشغول به فعاليت هستند نبايد خود را در كنار دستگاه‌هاي فرهنگي ببينند بلكه بايد رسالت خود را بالاتر از مجموعه هاي ديگر در نظر گيرند.

وي با تاكيد بر اينكه رويكردها و برنامه‌ريزي‌هاي جهاد بايد با رويكرد تحولي در حوزه علوم انساني و بخش‌هاي گوناگون فرهنگي اجتماعي همراه شود، تصريح كرد: ماموريت تحول در حوزه علوم انساني مبتني بر مباني تفكر اسلامي و نقد تفكرات غربي در اين حوزه رسالت بسيار بزرگي است كه به نظر مي‌رسد جهاد دانشگاهي با اين رويكرد تحولي فاصله دارد.

وي با اشاره به توفيقات جهاد دانشگاهي در بخش‌هاي مختلف علوم تجربي، اظهار اميدواري كرد كه تحول در حوزه علوم انساني نيز در جهاد شكل گيرد و به بخش‌هاي مختلف دانشگاهي تعميم يابد. دراين زمينه اگر جهاد دانشگاهي به پشتيباني شوراي عالي انقلاب فرهنگي نياز داشته باشد ما به آنها كمك مي‌كنيم.

دكتر مخبر با بيان اينكه بخش‌هاي نيازمند برنامه‌ريزي تحولي بايد در جهاد سازماندهي شود، اظهار كرد:‌ همچنين جهاد دانشگاهي بايد بيشترين دغدغه خود را در حوزه فرهنگي جهت تحقق رهنمودهاي حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري قرار دهد.

جهاد مي‌تواند با استفاده از توان شوراي عالي انقلاب فرهنگي دايره اثربخشي خود را افزايش دهد

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در پايان سخنانش با بيان اينكه جهاد دانشگاهي در بحث‌هايي كه نيازمند پشتيباني‌هاي سياست‌گذارانه است مي‌تواند بيش از گذشته از امكان شوراي عالي انقلاب فرهنگي استفاده كند، اظهاركرد: در واقع جهاد مي‌تواند با استفاده از توان شوراي عالي انقلاب فرهنگي دايره اثر بخشي خود را افزايش داده و به رسالت و ماموريت خود با شتاب بيشتر و موثرتر جامه‌ي عمل بپوشاند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha