• سه‌شنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ / ۰۹:۲۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8805-02549
  • خبرنگار : 71379

/جهاد دانشگاهي، تجلي‌گاه علم و فرهنگ/‌ رييس كميسيون آموزش وتحقيقات: جهاددانشگاهي يك از ركن‌هاي علمي كشور است لازمه توجه به جهاد، تامين اعتبارات و امكانات است

/جهاد دانشگاهي، تجلي‌گاه علم و فرهنگ/‌
رييس كميسيون آموزش وتحقيقات: جهاددانشگاهي يك از ركن‌هاي علمي كشور است
لازمه توجه به جهاد، تامين اعتبارات و امكانات است

نماينده تهران با بيان اين‌كه جهاد دانشگاهي با توجه به امكاناتي كه در اختيار دارد اقدامات موثري در ارتقاي سطح علمي و پيشرفت علمي كشور انجام داده است، و يكي از ارگان‌هاي تاثيرگذار در پيشرفت علمي كشور است، گفت: تامين امكانات تحقيقاتي و فضاي لازم و به خصوص اعتبارات مالي، لازمه توجه به جهاد دانشگاهي است.

دكتر علي عباسپور تهراني‌فرد، در آستانه سالروز تاسيس جهاد دانشگاهي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: جهاد دانشگاهي نهادي است كه در انقلاب شكل گرفت و از دل دانشگاه‌ها بيرون آمد، به خصوص از زماني كه قرار شد جهاد مستقل از دانشگاه‌ها، به كار عملي و تحقيقاتي بپردازد.

وي ادامه داد: پس از تاسيس اين نهاد، قرار شد جهاد پلي ميان دانشگاه‌ها و صنعت باشد كه هم اكنون حدود 25 سال از اين ماموريت مي‌گذرد و جهاد دانشگاهي توانسته در اين ماموريت موفق به انجام و اقدامات ارزنده‌اي بخصوص در ابعاد تحقيقات شود.

به گفته وي، در حقيقت جهاد دانشگاهي نشان داده است كه در برخي زمينه‌ها مي‌تواند در مرزهاي دانش نظير سلول‌هاي بنيادين گام بردارد و مراكز تحقيقاتي مانند مركز تحقيقات رويان از دستاوردهاي بسيار مهم جهاد دانشگاهي در كشور است.

به گفته عباسپور؛ جهاد دانشگاهي در حوزه آموزش عالي هم با تاسيس دانشگاه علم و فرهنگ توانسته است در گسترش و بسط آموزش عالي در كشور گام‌هاي خوبي بردارد؛ لذا معتقدم جهاد دانشگاهي با توجه به امكاناتي كه در اختيار دارد اقدامات موثري در ارتقاي سطح علمي و پيشرفت علمي كشور انجام دهد و قطعا يكي از ارگان‌هايي است كه ركن پيشرفت علمي كشور را در حال حاضر و آينده خواهد داشت.

وي با تاكيد بر لزوم حمايت از جهاد دانشگاهي، گفت: متاسفانه جهاد دانشگاهي با يكسري محدوديت اعتباري و مالي روبروست كه اگر مقداري مورد توجه قرار گيرد به خصوص در علوم پايه و ساير امكانات تحقيقاتي با خصوصياتي كه در مسئولين و كادر جهاد دانشگاهي سراغ داريم مي‌تواند در كشور بسيار موثر واقع شود و در حقيقت جهاد دانشگاهي مي‌تواند ما را در رسيدن به اهداف چشم انداز 20 ساله ياري كند و نهايتا كمك موثري براي كل كشور براي رسيدن به جايگاه اول علمي در چشم انداز 20 ساله باشد.

رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در ادامه گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اولويت‌هاي جهاد دانشگاهي اظهار كرد: مهم‌ترين اولويت، همان رسالتي است كه برايش تعريف شد رسالتي كه جهاد را پلي ميان دانشگاه و صنعت قرار داد. جهاد دانشگاهي در اين خصوص عملكرد قابل قبولي داشته است اما ايجاد فضاي ارتباطي ميان دانشگاه با صنعت نياز به فعاليت گسترده دارد كه جهاد دانشگاهي مي‌تواند در زمينه علوم كاربردي و تكنولوژي روز به فعاليت بپردازد و با به صحنه آوردن دستاوردهاي تحقيقاتي براي رفاه و پيشرفت جامعه عملا نتايج علمي را در خدمت پيشرفت و اقتصاد كشور و در راستاي رفاه جامعه و اقتدار كشور قرار دهد.

وي ادامه داد: كارهاي بسيار خوبي در زمينه‌هاي تحقيقاتي انجام مي‌دهيم اما متاسفانه بعضا مشاهده مي‌شود كه اين فعاليت‌هاي تحقيقاتي صرفا به صورت مطالعاتي باقي مي‌ماند.

به گفته عباسپور، يكي از خلاءهايي كه در كشور و نظام ما وجود دارد اين است كه بتوانيم تحقيقات مفيدي را به صحنه بياوريم و نتايج آن را در خدمت رفاه مردم و پيشرفت كشور قرار دهيم، البته جهاد دانشگاهي توانسته خود را در اين جاده قرار دهد.

عباسپور با اشاره به تاسيس ايسنا به عنوان يكي از دستاوردهاي موفق جهاد دانشگاهي، خاطرنشان كرد: ايسنا يكي از خبرگزاري‌هاي خوب كشور ماست و خوب بودن آن هم به دليل استقلال آن است.

وي تاكيد كرد: اگر ايسنا بخواهد به رشد خود ادامه دهد بايد اطميناني كه در مردم به جهت مخابره اخبار به روز و صحيح و خبرهاي بدون جهت گيري سياسي كسب كرده را تقويت كند و بلندگوي يك جناح خاص يا دولت نباشد.

نماينده تهران با تاكيد بر اينكه ايسنا بايد مقتدرانه هر آنچه در كشور صورت مي‌گيرد را منعكس كند، گفت: ايسنا بايد جهت ارسال سريع و صحيح اخبار تلاش كند تا اخبار با صحت در اختيار مردم قرار گيرد، علاوه بر اين‌كه بايد از يكجانبه‌نگري و خودسانسوري پرهيز كند.

رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس خاطرنشان كرد: از آنجا كه ايسنا مي‌تواند در دل دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي حضور داشته باشد و از يك طيف فرهيخته بهره گيرد، توانايي ارسال اخبار دست اول و درست را براي قرار دادن در اختيار جامعه علمي كشور داراست و اميدوارم ايسنا به اين سمت حركت كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha