• دوشنبه / ۱ تیر ۱۳۸۸ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 8804-00101.99283
  • خبرنگار : 71271

پيشينه سياست‌گذاري بهداشت روان گزارش عملكرد سال ‌1386 اداره سلامت روان/‌16 برنامه تدوين دستورالعمل رفتار با كودك در مراكز بهداشتي- درماني

پيشينه سياست‌گذاري بهداشت روان 
گزارش عملكرد سال ‌1386 اداره سلامت روان/‌16
برنامه تدوين دستورالعمل رفتار با كودك در مراكز بهداشتي- درماني

اشاره:
آنچه كه در پي مي‌آيد شانزدهمين بخش از گزارش عملكرد اداره سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در سال 1386 است كه در دفتر سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد اداره‌ي سلامت روان تنظيم شده است.
در اين بخش عملكرد اداره سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در "برنامه تدوين دستورالعمل رفتار با كودك در مراكز بهداشتي - درماني" ارائه مي‌شود؛ به اين ترتيب كه پس از بيان مساله، به چگونگي وضعيت موجود، اهداف كلي و اختصاصي، شرح برنامه، فعاليت‌هاي انجام شده، مشكلات موجود، فعاليت‌هاي بعدي و دستاوردهاي برنامه پرداخته خواهد شد.

سرويس مسائل راهبردي ايران به منظور تسهيل دسترسي خبرنگاران حوزه اجتماعي، و بهداشت و درمان به اسناد سياستي و برنامه‌هاي وزارت بهداشت و درمان با هدف فراهم آوردن زمينه تحليل و بررسي برنامه‌ها و سياست‌هاي حوزه بهداشت روان در عرصه‌اي عمومي، متن كامل اين سند را منتشر مي‌كند. قابل ذكر است پيش از اين نيز گزارشي از اهداف عملكردي اداره‌ي مذكور در سال 1387، در اين سرويس منتشر شده است.
سرويس مسائل راهبردي ايران (psy.isna88@yahoo.com) با تقدير از اين اقدام دفتر سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، در مسير انتشار اطلاعات و تعامل با دانشگاهيان و افكار عمومي، آمادگي خود را براي انعكاس پيشنهادات و انتقادات استادان، پژوهشگران، دانشجويان، فعالان بخش سلامت روان و مديران و سياست‌گذاران بخش به منظور بررسي اين گزارش اعلام كرده و اظهار اميدواري مي‌كند ايجاد يك عرصه‌ي‌ عمومي براي گفت وگوي دانشگاهيان و حرفه‌مندان با مديران و سياست‌گذاران ضمن مستندسازي تاريخ سياست‌گذاري و نظارت عمومي بيشتر بر فرآيند سياست‌گذاري عمومي، موجب طرح ديدگاه‌هاي جديد و ارتقاي كيفيت اين فرآيند در هر حوزه شود. 

 

" تدوين دستورالعمل رفتار با کودک در مراکز بهداشتي- درماني"

مقدمه و بيان مساله:
با توجه به نبود دستورالعمل مشخص براي رفتار با کودکان و خانواده‌هاي آنان، به نحوي که حقوق کودک در مراکز بهداشتي- درماني کاملا رعايت شود، دستورالعمل رفتار با کودک در اين مراکز توسط مجري مورد وثوق اداره سلامت روان و با نظارت و همکاري اين اداره تهيه شده است.

وضعيت موجود:
در حال حاضر هيچ يک از سازمان‌هاي مرتبط با مراقبت از کودک، داراي دستورالعمل تصويب شده در مورد نحوه رفتار با کودک نيستند. يکي از اهداف فعاليت‌هاي مشترک بين صندوق کودکان سازمان ملل متحد و سازمان‌هاي مرتبط با کودکان از جمله وزارت بهداشت، سازمان بهزيستي و وزارت آموزش و پرورش در سال‌هاي اخير تهيه دستورالعمل رفتار با کودک بوده است. وزارت بهداشت، اولين سازماني است که اقدام به تهيه کدهاي مرتبط كرده و اميد است در سال‌هاي آتي ساير سازمان‌ها نيز با استفاده از توان علمي خود و نيز بهره‌گيري از دستورالعمل وزارت بهداشت، نسبت به تهيه دستورالعمل سازمان خود اقدام كنند.

مجري برنامه و همكاران:
-
دفتر سلامت رواني- اجتماعي (اداره سلامت روان)
-
صندوق کودکان سازمان ملل متحد

هدف كلي:
الزام کارکنان مراکز بهداشتي - درماني در تمامي رده‌ها به پيروي از دستورالعمل رفتار با کودک در تمامي مراکز بستري و سرپايي

هدف اختصاصي:
-
تدوين دستورالعمل رفتار با کودک در مراکز سرپايي
-
تدوين دستورالعمل رفتار با کودک در مراکز بستري
-
تدوين دفترچه راهنماي نحوه اجراي محتواي دستورالعمل رفتار با کودک
-
آموزش پرسنل در تمامي رده‌ها در رابطه با نحوه رفتار با کودک بيمار و همراهان وي

شرح برنامه:
دستورالعمل رفتار با کودک در مراکز بهداشتي- درماني با توجه به منابع بين‌المللي موجود با نظارت اداره سلامت روان تهيه شده است.

فعاليت‌هاي انجام شده:
-
تدوين دستورالعمل رفتار با کودک در مراکز سرپايي
-
تدوين دستورالعمل رفتار با کودک در مراکز بستري
-
تدوين راهنماي دستورالعمل رفتار با کودک
-
تهيه پروپوزال اجرايي جهت انجام پايلوت طرح در بيمارستان روانپزشکي امام حسين
-
رايزني جهت جلب همکاري متخصصين مرتبط با سلامت کودکان در زمينه همکاري براي اجرايي كردن دستورالعمل طي نشست تخصصي برگزار شده جهت ويرايش گزارش نهايي با استفاده از نظر متخصصين
-
معرفي برنامه توسط مجري طرح در گردهمايي کارشناسان بهداشت روان کشور – بهمن 1386، اصفهان

دستاوردهاي برنامه تاکنون:
- ارائه گزارش نهايي توسط مجري طرح در قالب:
الف- دو پمفلت (دستورالعمل رفتار با کودک در مراکز سرپايي و بستري- هر يک در يک پمفلت) که بر روي سايت وزارتخانه موجود و از طريق اينترنت براي تمامي دانشگاه‌ها قابل دسترسي است،
ب- دفترچه راهنماي دستورالعمل رفتار با کودک که به تفصيل به شرح جزئيات مرتبط با مواد پفلت‌ها پرداخته است.
- ايجاد آمادگي در بين کارشناسان بهداشت روان در سطح کشور در زمينه اجراي طرح
-
طراحي پروپوزال اجرايي جهت انجام پايلوت در بيمارستان امام حسين تهران

فعاليت‌هاي بعدي:
-
اجراي طرح پايلوت در بيمارستان امام حسين
-
ويرايش دفترچه راهنماي اجرايي دستورالعمل پس از ارزيابي پايلوت
-
کشوري كردن طرح در سطح سيستم بهداشتي
-
ترجمه پفلت‌ها و کتابچه نهايي شده جهت ارائه آن‌ها به عنوان مرجع در سايت وزارتخانه (با توجه به محدوديت منابع بين‌المللي موجود در اين زمينه، اين تصميم اتخاذ شده است)

دستاوردهاي سال 87:
-
اتمام فاز پايلوت
-
انجام ارزيابي از فاز پايلوت
-
اعمال تغييرات لازم در دستورالعمل اجرايي برنامه در صورت نياز

ميزان پيشرفت: 
100 درصد فعاليت‌هاي مورد انتظار در سال 1386 انجام پذيرفته است.

مشكلات موجود:
با توجه به اين‌که بودجه فاز پايلوت از محل بودجه اختصاص يافته از سوي صندوق کودکان سازمان ملل متحد در نظرگرفته شده است، تأخير در عقد تفاهم‌نامه ميان معاونت سلامت و اين صندوق سبب تأخير بارز در آغاز طرح خواهد بود.

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha