• یکشنبه / ۱۷ خرداد ۱۳۸۸ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8803-08472

/گزارش/ آموزش؛ نياز صنعت هتل‌داري كشور

/گزارش/
آموزش؛ نياز صنعت هتل‌داري كشور

«آموزش» يكي از اصلي‌ترين نيازهاي توسعه‌ي صنعت نوپاي گردشگري در ايران است و نيروهاي هتل‌ها كه مهم‌ترين زيرساخت‌هاي اين صنعت محسوب مي‌شوند، نياز دارند با شيوه‌هاي نوين فعاليت در هتل آشنا باشند. البته هرچند آشنايي با شيوه‌هاي نوين، امري ايده‌آل است، اما آموزش در سطح اوليه و ابتدايي نمي‌تواند آرزويي دور از دسترس باشد.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ برخي استان‌ها هنوز حتا يك دوره‌ي آموزشي را در صنعت هتل‌داري تجربه نكرده‌اند و نمي‌دانند، در زمان حضور يك گردشگر در هتل چگونه با او رفتار كنند. اين در شرايطي است كه هتل‌داري در جهان به‌عنوان يك رشته‌ي دانشگاهي در دانشگاه تدريس مي‌شود و براي رسيدن به توسعه‌ي صنعت گردشگري بايد نخست، مقدمه‌ي آن را كه آموزش است، فراهم كنيم.

آموزش در صنعت هتل‌داري توجه بيش‌تر سازمان متولي صنعت گردشگري كشور را مي‌طلبد تا دست كم در استان‌ها، دوره‌هاي آموزش كوتاه‌مدت را برگزار كند.

سيدعطاالله احمدي ـ نايب رييس اتحاديه‌ي هتل‌داران استان كردستان ـ درباره‌ي برگزاري دوره‌هاي آموزشي هتل‌داري، به خبرنگار ايسنا گفت: تاكنون هيچ كلاسي در زمينه‌ي آموزش هتل‌داري در اين استان برگزار نشده است. متأسفانه در سنندج اصلا هتل‌دار متخصص وجود ندارد. آموزش هتل‌داري يكي از اساسي‌ترين نيازهاي صنعت گردشگري در اين استان است كه اكنون به يك معضل تبديل شده است.

اكبر نوروزي ـ رييس جامعه‌ي هتل‌داران استان قزوين ـ هم در اين‌باره بيان كرد: تاكنون از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي برگزاري كلاس‌هاي هتل‌داري اقدامي نشده است.

به علاوه، در شرايطي كه جذب گردشگران خارجي يكي از مهم‌ترين نيازهاي صنعت گردشگري در ايران است، بايد شرايط را براي پذيرايي از اين گردشگران آماده كنيم و پايه‌يي‌ترين نياز، توانايي برقراري ارتباط با اين گردشگران است؛ اما در هتل‌هاي ما، تا چه ميزان پرسنل در زمينه‌ي زبان‌هاي بين‌المللي دنيا در حد توانايي در برقراري ارتباط با گردشگران آموزش ديده‌اند؟

حميدرضا لطفيان ـ نايب رييس جامعه‌ي هتل‌داران استان همدان ـ با تأكيد بر ضرورت آموزش زبان خارجي به پرسنل هتل‌ها، اظهار كرد: اي كاش به جاي استانداردسازي هتل‌ها كه بودجه براي آن هدر رفت، به پرسنل هتل‌ها زبان ياد مي‌دادند. حتا اگر در هتل‌ها كيفيت نداشته باشيم، با آموزش زبان به پرسنل مي‌توانيم در سراسر دنيا بازاريابي كنيم.

محمدهادي محمدي ـ رييس جامعه‌ي هتل‌داران استان مركزي ـ هم درباره‌ي اين امر گفت: متأسفانه ميزان آشنايي با زبان‌هاي خارجي در كشور ما، بخصوص در بخش‌هاي پايين خدمات‌دهي در هتل‌ها كم است. درحالي‌كه برقراري ارتباط با گردشگران خارجي يكي از اصلي‌ترين نيازها براي پذيرايي از آن‌هاست.

هتل‌داري در جهان يكي از رشته‌هاي آموزشي است كه در دانشگاه‌ها تدريس مي‌شود. اين موضوع حاكي از آن است كه آموزش در اين رشته، فراتر از دوره‌هاي كوتاه‌مدت يك‌روزه يا يك‌هفته‌يي است. برخي بر اين باورند كه آموزش هتل‌داري بايد از مقطع دبيرستان آغاز شود.

ناصر احمدي ـ رييس جامعه‌ي هتل‌داران استان هرمزگان ـ با تأكيد بر ضرورت آموزش هتل‌داري براي پيشرفت صنعت گردشگري، تأكيد كرد: آموزش گردشگري و هتل‌داري را بايد از مقطع دبيرستان آغاز كرد. صنعت گردشگري ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي بسيار بالايي دارد؛ اما متأسفانه به آن توجه لازم نشده است.

هم‌چنين حميد سجاديان ـ رييس جامعه‌ي هتل‌داران استان فارس ـ در اين‌باره گفت: در دانشگاه شيراز هنوز رشته‌ي هتل‌داري نداريم. براي آموزش هتل‌داري در سطح كشور نيز بايد كار ريشه‌يي انجام داد؛ اما متأسفانه آموزش‌هاي ما در اين زمينه فقط به‌صورت مُسكن و مقطعي‌اند.

توسعه‌ي صنعت هتل‌داري فقط در گرو داشتن ساختمان و تجهيزات مجهز هتل‌داري نيست. به عبارتي، داشتن ساختمان و تجهيزات لازم است، اما كافي نيست. اگر بهترين تجهيزات هتل‌داري در يك هتل جمع باشند، اما نيروي انساني كه توانايي استفاده كردن از آن‌ها را داشته باشد، در هتل نباشد، فايده‌اي براي بهبود شرايط هتل نخواهد داشت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha