• یکشنبه / ۳۱ خرداد ۱۳۸۸ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8803-03406
  • خبرنگار : 71078

*توجه به فرهنگ و آيين پهلواني در فيلم و سريال‌ها* فتح‌الله حداد: ايران هم اسطوره‌هاي جذاب و هم از فرهنگ پهلواني و قهرماني برخودار است

*توجه به فرهنگ و آيين پهلواني در فيلم و سريال‌ها* 
فتح‌الله حداد:
ايران هم اسطوره‌هاي جذاب و هم از فرهنگ پهلواني و قهرماني برخودار است

سرپرست گروه كارگرداني «نواي پهلوانان» معتقد است: ورزش‌هاي كهن ايراني مانند ورزش باستاني، كشتي با چوخه و كشتي پهلواناني كه ريشه‌هاي سنتي، آييني و تاريخي دارند، به فراموشي سپرده شده‌اند.

فتح‌الله حداد كه سابقه مديريت گروه ورزش شبكه اول سيما و دبيري شوراي هماهنگي ورزش سازمان صدا‌وسيما را برعهده دارد در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به اهميت پرداخت به تاريخ كهن ايران در فيلم و سريال‌هاي سيما پرداخت و نمايش ورزش‌هاي كهن را در آثار هنري تلويزيون پيشنهاد داد و افزود: علاوه بر ضرورت حمايت رسانه‌ها از چنين ورزش‌ها و آيين‌هايي، تغيير فرهنگي لازم است. اين در حالي است كه زماني كه كشورهاي آسياي شرقي مانند كره جنوبي تصميم به تاريخ‌سازي براي خود مي‌گيرند تمام رسانه‌هاي آن‌ها، چه مكتوب، چه صوتي و چه تصويري دست‌به‌دست هم مي‌دهند.

او با اشاره به سريال كره‌يي مانند «افسانه جومونگ» گفت: اين كشورها براي تحقق هدف خود استراتژي‌هاي بلند‌مدت، ميان‌مدت و كوتاه‌مدت تدوين مي‌كنند، اما در ايران به ورزش‌هاي پهلواني و فرهنگ آن كه هم از موسيقي هم آيين، سنت و ساختار جذاب برخوردار هستند، بي‌توجهي مي‌شود؛ چون در برخي اعصار يا در دوره‌ي خاصي عده‌اي خاص وارد آن شده‌اند.

سرپرست گروه كارگرداني برنامه‌ي «نواي پهلوانان» تاكيد كرد: فرهنگ و آيين پهلواني فقط به ورزش محدود نمي‌شود.

حداد ادامه داد: كشور ما هم از اسطوره‌هاي جذاب و هم از فرهنگ پهلواني و قهرماني برخودار است در بعد قهرماني موضوعات اجتماعي و دفاع از مهين و در بعد پهلواني مباحث انسان كامل‌شدن مطرح است، اما اكنون مصداق مصراع «آنچه خود‌داشت ز بيگانه تمنا مي‌كرد» شده‌ايم.

او خاطرنشان كرد: در حالي كه هر روز نسل‌هاي رزمي مثل قارچ تكثير‌ و صادر مي‌شوند ولي ما ورزش‌هاي كهن خود را فراموش كرده‌ايم.

***

حداد درادامه درباره‌ي «نواي پهلوانان» گفت: اين مجموعه مستند به وضعيت ورزش باستاني‌ـ پهلواني و زورخانه در كشور مي‌پردازد و نيم‌نگاهي به تاريخ، فرهنگ و سابقه‌ي اين ورزش دارد علاوه برآن به چگونگي امروزي‌كردن ورزش باستاني مي‌پردازد.

او سابقه آغاز پژوهش براي ساخت «نواي پهلوانان» را مربوط به حدود پنج سال پيش دانست و اظهار كرد: از زماني كه مدير گروه ورزش شبكه اول سيما بودم به فرهنگ و آيين پهلواني توجه ويژه‌اي داشتم و معتقد بودم كه آيين و فرهنگ به بازنگري و معرفي مجدد نياز دارد، البته متاسفانه بسياري از رسانه‌ها چه مكتوب، چه صوتي و چه تصويري توجه چنداني به آن نكرده‌اند.

سرپرست گروه كارگرداني «نواي پهلوانان» ادامه داد: استخراج آمار مربوط به ورزش‌هاي زورخانه‌اي مانند تعداد زورخانه‌ها و ورزشكاران، مذاكره با فدراسيون ورزش‌هاي باستان، هيات‌هاي ورزشي در شهرستان‌ها از جمله مراحل پژوهشي به‌شمار مي‌رود.

حداد در پايان گفت: قرار بود سري اول «نواي پهلوانان» در26 قسمت 40 دقيقه‌اي ساخته شود ولي باتوجه به گستردگي موضوع، تعداد قسمت‌ها افزايش يافته است.

به گزارش ايسنا، برنامه‌ي «نواي پهلوانان» براي پخش از شبكه‌ي سه‌سيما ساخته شده است و مرتضي حداد تهيه‌كننده‌ي آن است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha