• دوشنبه / ۴ خرداد ۱۳۸۸ / ۱۵:۴۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8803-02765
  • خبرنگار : 71191

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از روند مرمت‌ها در شمس‌العماره ديدن كرد اظهارات رحيم‌مشايي درباره‌ي انتخابات و سرقت از تخت جمشيد و موزه‌ي همدان

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از روند مرمت‌ها در شمس‌العماره ديدن كرد
اظهارات رحيم‌مشايي درباره‌ي انتخابات و سرقت از تخت جمشيد و موزه‌ي همدان

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: كاخ شمس‌العماره به‌عنوان يك كاخ تاريخي هم شهرت ملي دارد و هم در كشورهاي خارجي شناخته شده است.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اسفنديار رحيم‌مشايي كه امروز (دوشنبه، چهارم خردادماه) در بازديد از نورپردازي و روند مرمت‌هاي انجام‌شده در عمارت شمس‌العماره‌ي مجموعه‌ي كاخ گلستان سخن مي‌گفت، ادامه داد: اين ساختمان متأسفانه در سال‌هاي گذشته مورد استفاده‌ي لازم قرار نگرفته است، حتا پس از انقلاب نيز از آن استفاده نشد و در 10سال گذشته، به‌شكل كلي هرگونه استفاده از اين بنا متوقف بود؛ ولي امسال سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اعتبار خوبي كه براي مرمت اين بنا در اختيار داشت، بهره‌برداري از آن را آغاز كرد.

وي بيان كرد: 400ميليون تومان براي مرمت اين بنا اختصاص داده شد و امروز خوشبختانه بخش‌هايي از مرمت آن به پايان رسيده است. اميدواريم مرمت اين بنا و ديگر بناهاي كاخ گلستان به‌زودي به پايان برسد.

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز در سخناني در اين‌باره اظهار داشت: از آنجا كه درآمد موزه‌ها كفاف كارهاي مرمتي و ديگر امور را در موزه‌ها نمي‌دادند، مجبور شديم، بخشي از هزينه‌ها را در قالب خدماتي كه به افراد مي‌دهيم، تأمين كنيم.

حميد بقايي با بيان اين‌كه هزينه‌ي هر نيروي انساني در اين مجموعه تقريبا سالي 120ميليون تومان است، پرسيد: آيا انجام اين كار كه بخشي از هزينه‌ها به‌صورت خدمات‌دهي به افراد تأمين شود، كار درستي نيست؟

وي اجراي ماده‌ي 88 قانون را نخستين گام براي انجام اين امر دانست و ادامه داد: براساس اين ماده، ابتدا بهره‌برداري را به كانون جهان‌گردي و اتومبيل‌راني واگذار كرديم. طبق اين ماده، فاز يك به آن‌ها داده شد تا در فازهاي بعدي با درآمدزايي از مردم اين كار را ادامه دهيم.

او گفت: براي نگهداري از كاخ گلستان سالانه بايد 5/1ميليارد تومان اعتبار هزينه كرد. پس بايد شرايطي را ايجاد كنيم تا به مرور بخش خصوصي وارد كار شود.

وي سه كاخ گلستان، نياوران و سعدآباد را از جمله مجموعه‌هايي دانست كه در آن‌ها ماده‌ي 88 قانون درحال اجرا شدن است.

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اظهار داشت: قبلا فازبندي براي پروژه‌ها انجام نمي‌شد. به همين دليل، مرمت يك بنا در مدت طولاني انجام مي‌شد؛ ولي اكنون به‌راحتي با فازبندي، انجام كارها به‌صورت منظم و در مدت زمان معين و تعيين‌شده‌اي انجام مي‌شود.

بقايي انجام همه‌ي كارها را در اين زمينه برعهده‌ي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دانست و صندوق حفظ و احيا را مجري اين كارها اعلام كرد.

وي درباره‌ي چگونگي عملكرد ماده‌ي 88، گفت: براي نخستين‌بار اين ماده از اواخر سال 1387 درحال عملي شدن است. ماده‌ي 88 يك قانون كلي است كه به دستگاه‌هاي اجرايي اجازه مي‌دهد تا بناهايي را كه كاربري فرهنگي دارند، به بخش خصوصي، عمومي و تعاوني‌ها واگذار كنيم.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در ادامه‌ي اين بازديد، در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي سرقت رونوشت كتاب قانون ابن سينا كه روز گذشته پيدا شدن آن اعلام شد، اظهار داشت: اين رونوشت 350سال قدمت داشت و به‌شكل ناگهاني، 25 فروردين‌ماه امسال زماني كه شيفت نگهباني به آن بخش وارد شد، متوجه مفقود شدن اين كتاب شد. دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي به‌طور جدي اين قضيه را تعقيب كردند و به سرعت موضوع به اينترپل گزارش شد تا در سراسر جهان اين قضيه ردگيري شود.

رحيم‌مشايي ادامه داد: توسط مسؤولان حفاظتي همدان نيز اين مسأله به‌طور جدي پي‌گيري شد. خوشبختانه روز گذشته (سوم خردادماه) فردي به‌شكل تلفني اطلاع داد كه اين كتاب در نقطه‌اي از موزه قرار دارد. همكاران به آنجا مراجعه كردند و كتاب را در همان مكان در موزه‌ي همدان پيدا كردند.

وي افزود: اكنون مهم اين است كه اين كتاب به سلامت بازگشته است و هيچ خسارتي براساس گزارش‌هاي رسيده، به آن وارد نشده است. ما از نحوه‌ي سرقت آن اطلاعي نداريم؛ ولي رسيدگي‌هاي امنيتي و اطلاعاتي در اين قضيه ادامه دارند.

او در پاسخ به پرسشي درباره‌ي تابلوي سرقت‌شده از موزه‌ي رضا عباسي نيز گفت: هنوز به نتيجه‌ي روشني در اين زمينه نرسيده‌ايم؛ ولي تجربه به ما مي‌گويد، سرقت اشياي تاريخي ايران، نتيجه‌اي براي سارقان ندارد. خوشبختانه دولت و ملت ما حساسيت لازم را نسبت به آثار تاريخي دارند.

معاون رييس‌جمهور با اشاره به اين‌كه ريسك سرقت اشياي تاريخي، بسيار بالاست، بيان كرد: علاوه بر اين‌كه فعاليت‌ها در حوزه‌ي كنترل، ره‌گيري اطلاعاتي و حفاظتي در كشور ما بالاست، مصمم هستيم اگر ردي از يك اثر تاريخي در خارج از كشور ديديم، از توان سياسي، حقوقي و بين‌المللي براي بازگرداندن آن استفاده كنيم.

رحيم‌مشايي ادامه داد: فكر نمي‌كنم، كسي نصيبي از انجام سرقت در ايران داشته باشد. هر كسي كه به اين فضا وارد شود، بايد بداند كه در نهايت، محكوم است و بايد همه‌ي خسارت‌هاي ناشي از آن را بپذيرد.

وي يادآوري كرد: اين‌گونه اتفاق‌ها در همه‌ي موزه‌هاي دنيا ممكن است، رخ دهند. در كشور ما با وجود تعدد موزه‌ها و كارهاي زيادي كه در زمينه‌ي حفاظت انجام شده‌اند، باز هم تعداد حوادث از اين دست نسبت به بسياري از كشورهاي ديگر دنيا كم است؛ ولي به‌نظر من حتا يك حادثه هم بايد زياد ديده شود تا از بين برود.

او در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره‌ي از بين رفتن حدود يك‌هزار قطعه از نه‌هزار قطعه از تابلوهاي شيشه‌يي نقاشي‌شده در آلبوم‌خانه‌ي كاخ گلستان در سال‌هاي گذشته و نياز به فقط 20ميليون تومان اعتبار براي خريد كاغذهاي اسيدي با هدف محافظت از اين قطعه شيشه‌هاي نقاشي‌شده، اظهار كرد: در آلبوم‌خانه، مجموعه‌ي ارزشمندي وجود داشت كه قبلا زياد مورد توجه واقع نشد. اكنون كارهاي حفاظتي و استحكام‌بخشي آثار درحال انجام‌اند و اين كار هم‌چنان ادامه دارد. در آينده، شاهد خواهيم بود كه براساس برنامه‌هاي متنوعي كه طراحي شده‌اند، از نظر بقا و ماندگاري اين آثار، همه اطمينان خاطر پيدا مي‌كنيم.

رحيم‌مشايي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي واكنش سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي سرقت نقش‌برجسته‌اي از تخت جمشيد (پارسه) كه توسط كاردار سفارت كره‌ي جنوبي حدود سه‌ماه پيش انجام شد، گفت: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كار خود را انجام داده است. اگر سرقتي انجام شود، كار ما اين است كه يگان حفاظت براي كشف آن، اقدامات خود را انجام دهد و پس از آن، پرونده به دستگاه قضايي ارايه شود.

وي ادامه داد: زماني كه يك شيء به سرقت مي‌رود، ابتدا براي ما مهم نيست كه چه كسي آن را سرقت مي‌كند، بلكه نخست اين اهميت دارد كه آن شيء تاريخي كجاست تا آن را به‌دست آوريم. در اين حادثه، آن شيء به‌دست آمده، پس موضوع اصلي اين است كه پي‌گيري‌هاي حقوقي و قضايي از طريق نهاد و دستگاه‌هاي قضايي انجام شوند.

او در پاسخ به اين پرسش كه چرا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تاكنون اطلاعاتي را درباره‌ي چگونگي سرقت از تخت جمشيد (پارسه) و نحوه‌ي كشف اثر اعلام نكرده است؟ بيان كرد: تاكنون صدبار گفته شده است، چندبار ديگر بايد گفت؟ من گفته‌ام و قائم‌مقام سازمان نيز اعلام كرده است، چه كس ديگري بايد بگويد؟ بارها و بارها گفته‌ايم. اگر باز هم لازم است، بگوييم.

وي هم‌چنين در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره‌ي مهم‌ترين رقيب احمدي‌نژاد در انتخابات رياست‌جمهوري، گفت: من فكر مي‌كنم، ملت خيلي پخته‌ و شايسته است. هر كسي را كه ملت ايران انتخاب كند، لابد آن بهترين است.

معاون رييس‌جمهور افزود: رقيب او (احمدي‌نژاد) هر كسي مي‌خواهد باشد، خيلي فرقي نمي‌كند. انتخابات رقابت است، انتخابات صحنه‌ي طبيعي و عادلانه‌ي رقابت‌هاست و جامعه‌ي ما نيز يكي از دموكرات‌ترين جامعه‌هاي دنياست، چون ما در 30سال گذشته، بيش از 30 انتخابات برگزار كرده‌ايم.

به گزارش ايسنا، قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ حميد بقايي ـ نيز در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره‌ي ساخت دوباره‌ي هتل امير زرگر در عرصه‌ي شهر تاريخي شوش از چند روز پيش، گفت: در دهه‌ي نخست تيرماه امسال با خبرنگار CHN براي ديدن اين منطقه مي‌روم. تا آن زمان، آن‌ها نمي‌توانند آنجا كاري انجام دهند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، در دعوت‌نامه‌اي كه از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با هدف اطلاع‌رساني درباره‌ي اين بازديد در اختيار خبرنگاران قرار گرفته بود، ساعت 10 صبح به‌عنوان زمان آغاز برنامه اعلام شده بود؛ ولي رحيم‌مشايي حدود ساعت 12:30 در مقابل عمارت شمس‌العماره در كاخ گلستان حضور يافت. به همين دليل، تعدادي از مديران موزه‌هاي تهران، كاخ گلستان را ترك كردند.

در ادامه‌ي اين برنامه، خبرنگاران بدون حضور رييس و قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از نمايشگاه تابلوهاي خطي دوره‌ي قاجار در تالار تبريزي كه براي نخستين‌بار در ايران افتتاح شده بود، ديدن كردند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha