• جمعه / ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8802-06767
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

خليج فارس در فهرست آثار ملي ثبت شد گفته‌هاي رييس سازمان ميراث فرهنگي، رييس جهاد دانشگاهي و دبير همايش خليج فارس

خليج فارس در فهرست آثار ملي ثبت شد
گفته‌هاي رييس سازمان ميراث فرهنگي، رييس جهاد دانشگاهي و دبير همايش خليج فارس

با حضور رييس‌جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري «خليج فارس» در فهرست آثار ملي (طبيعي، تاريخي و معنوي) ثبت شد.

به گزارش خبرنگار بخش ايران‌شناسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اسفنديار رحيم‌مشايي ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ روز گذشته (پنجشنبه، 10 ارديبهشت‌ماه) هم‌زمان با روز ملي خليج فارس، با حضور در پنجمين همايش ملي فرهنگي ـ گردشگري خليج فارس كه در جزيره‌ي كيش برگزار شد، بيان كرد: اين نشست، نشانه‌ي علم، تحقيق، پژوهش و نگاه عميقي است كه از لايه‌هاي سطحي و ساده‌ي زندگي بشري به لايه‌هاي عميق زندگي انساني نفوذ مي‌كند.

او ادامه داد: ثبت خليج فارس ايران در فهرست آثار ملي، تعلق اين منطقه را به سرزمين ايران نشان مي‌دهد، گرچه تعلق آن به اين سرزمين نيازي به بيان ندارد و در ادبيات تاريخي و بين‌المللي جهان، خليج فارس مانند پرچمي است كه نگاه جهانيان را به خود معطوف مي‌كند.

وي گفت: خليج فارس يك آب‌راه است كه در ميانه‌ي ايران و شبه‌جزيره‌ي عربستان از غرب به دلتاي اروند كه دجله و فرات به آنجا مي‌ريزند و كارون قهرمان از بلنداي ايران به آنجا رهسپار است، مانند رگي كه خون ايراني را در مسير طولاني جاري مي‌كند، پيوندي را در ايران برقرار مي‌كند.

رحيم‌مشايي توضيح داد: خليج فارس، سومين خليج بزرگ جهان است و محصول و پديده‌ي دوران سوم زمين‌شناسي است و سابقه‌ي تاريخي آن به 30ميليون سال پيش بازمي‌گردد كه با گسترش شكاف دهانه‌ي هرمز پديد آمده است.

او يادآور شد: نام خليج فارس در تاريخ ثبت است و در برخي آثار نيز به آن، درياي پارس گفته شده كه به موازات شكل‌گيري مناسبات انساني در اين منطقه موجوديت يافته است. اين نام تقريبا در همه‌ي آثار تاريخي و جغرافياي مهم جهان ذكر شده و خود را به نام زيباي فارس زينت داده است. فارس بودن اين خليج آن‌قدر روشن است كه نياز به پژوهش را از انديشمندان رفع كرده است. در كارهاي مستند تاريخي در حوزه‌هاي جغرافيا و تاريخ نيز نام خليج فارس روشن و قطعي است.

رحيم‌مشايي اظهار داشت: سنگ‌نوشته‌ي داريوش هخامنشي در كانال سوئز، نام درياي پارس را تصريح مي‌كند و اين مي‌تواند مفاهيم بزرگ‌تري را در منطقه شامل شود. به علاوه، تاريخ‌نگاران يونان باستان خليج‌ فارس را شناخته و نام آن را در آثار خود ذكر كرده‌اند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بيان كرد: عنوان خليج فارس تحت هيچ شرايطي قابل مناقشه نيست، بلكه يك ترفند است كه مي‌خواهند ما را در اين موضوع آشكار به اموري وادارند كه عظمت و شكوه تاريخي خليج فارس به‌عنوان يك موضوع مورد ترديد در جهان قلمداد كنند. ما تلاش‌هايي از اين دست را به رسميت نشناخته‌ايم و نخواهيم شناخت.

او گفت: تاريخ طولاني خليج فارس با همه‌ي اهميتي كه دارد، در طول سال‌هاي سال، بار سنگيني از فرهنگ را با خود همراه كرده است. امروز خليج فارس فقط يك پديده طبيعي نيست كه در چارچوب جغرافيا يا قدمت تاريخي مورد توجه باشد، بلكه نام آن، قاموس فرهنگ غني و گسترده‌اي است كه بر سرزمين عظيم ايران گسترده شده است.

وي ادامه داد: امروز ما خليج فارس را به‌عنوان يك اثر در مقياس كلي واجد همه‌ي ويژگي‌هايش در يك پرونده در فهرست آثار ملي به ثبت مي‌رسانيم؛ اما اين به آن معنا نيست كه تاكنون براي ثبت ارز‌ش‌هاي خليج فارس اقدامي نشده است. كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و دستگاه‌هاي ديگر هيچ‌گاه از ارزش‌هاي خليج فارس غفلت نكرده‌اند و به‌لحاظ زيست‌محيطي، معماري و بناهاي تاريخي، كارهاي ارزشمندي را انجام داده‌اند.

رحيم‌مشايي اظهار كرد: در زمينه‌ي ميراث معنوي، ادبيات عامه، آداب و رسوم و نشانه‌هاي زندگي انساني، كارهاي بسياري درباره‌ي خليج فارس انجام شده‌اند كه در معرفي اين ارزش‌ها و ثبت‌شان در فهرست آثار ملي، از آن‌ها استفاده مي‌شود. خليج فارس پرونده‌اي نيست كه بتوانيم به اين زودي آن را ببنديم و خاتمه‌ي پژوهش را درباره‌ي آن اعلام كنيم.

او گفت: انجام كار مطالعاتي زير ‌آب هم در خليج فارس در دستور كار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار گرفته، چون بخش مهمي از ارزش‌هاي خليج فارس به دنياي زير آب مربوط است.

رحيم‌مشايي در پايان افزود: نام‌گذاري، يكي از ويژگي‌هاي زندگي انساني و نشانه‌ي تمدن است و وجه‌ي شناسايي و وجه‌ي ذخيره‌ي فرهنگي دارد. اين نام‌گذاري محصول تكامل، پيشرفت و اعتلاي زندگي انساني در مردمي بوده است كه در اين منطقه زندگي كرده‌اند. كاوش‌هايي كه در اين منطقه جغرافيايي انجام شده‌اند، تاريخ غني اين منطقه را نشان مي‌دهند. به علاوه، كاوش‌هايي كه آن سوي آب‌ها انجام شده‌اند، حاكي از آن هستند كه زندگي ايراني آنجا هم حضوري مسلم داشته و نشان اين است كه نام‌گذاري خليج فارس محصول تمدن ايراني است.

به گزارش خبرنگار ايسنا، رييس جهاد دانشگاهي نيز در پنجمين همايش ملي فرهنگي ـ گردشگري خليج فارس، گفت: مشاركت فعالانه‌ي گروه‌هاي غيردولتي و حضور گسترده‌ي مردم از هر طيف، دسته و گروه سياسي براي دفاع از هويت ايراني خليج فارس وظيفه‌ي ديني و ملي همه‌ي ايرانيان در سراسر دنياست.

حميدرضا طيبي اظهار كرد: خليج فارس براي ايرانيان فقط از اين نظر اهميت ندارد كه كانون استراتژيك جهان و مركز تبادلات بازرگاني و اقتصادي منطقه محسوب مي‌شود، بلكه خليج فارس از سه‌هزار سال پيش، بخشي از هويت ايرانيان و جزو جدايي‌ناپذير فرهنگ ايراني بوده است. اسناد باستاني و تاريخي دوره‌ي آغاز هخامنشيان تا اسناد يونانيان اين حقيقت را تأييد مي‌كنند و صيانت از خليج فارس به‌عنوان حفظ ميراث فرهنگي گذشتگان و وظيفه‌ي ملي و ديني شمرده مي‌شود.

وي يادآور شد: واكنش سراسري و فراگير همه‌ي اقشار و صنف‌هاي همه‌ي مردم ايران در سراسر جهان در چند سال گذشته كه درباره‌ي‌ جعل نام خليج فارس در نشريه‌ي نشنال جغرافي صورت گرفت، نشانگر اين است كه خليج فارس نمودي از هويت ايرانيان به‌شمار مي‌رود و از عزم و توجه ملي به اين امر حكايت دارد.

او تأكيد كرد: دفاع و پافشاري از سوي دانشگاهيان و پژوهشگران در قالب پژوهش‌هاي علمي، گامي ارزشمند و ماندگار در راستاي بي‌اثر كردن سياست‌هاي تفرقه‌افكنانه بين ملت‌هاست.

طيبي بيان كرد: نام‌گذاري يك روز به نام خليج فارس و استقبال گرم و پرشور همه‌ي ايرانيان، نشان از توجه تمام گروه‌هاي مردم ايران و مسؤولان و سياست‌گذاران فرهنگي كشور به اين موضوع دارد.

او در پايان به برخي مقالات و مباحث ارايه‌شده در همايش چهارم خليج فارس اشاره كرد.

دبير پنجمين همايش ملي فرهنگي ـ گردشگري خليج فارس نيز گفت: برگزاري اين همايش با هدف فراهم‌ ساختن پژوهش‌هاي اقتصادي، گردشگري، تاريخي و زيست‌محيطي درباره‌ي خليج فارس است. نام خليج فارس هميشه با نام ايران عجين بوده و با هويت ملي، ايراني و اسلامي درآميخته است.

منوچهر جهانيان ادامه داد: پژوهشگران با نگاهي ژرف، موقعيت اين چهارراه حياتي را با مستندات مورد تأكيد و پافشاري قرار داده‌اند و از نام آن حفاظت مي‌كنند. اين همايش نيز براي ايجاد انگيزه ميان پژوهشگران و فعال كردن استعداد و توان گردشگري كشور و براي رونق اقتصادي و كارآفريني در اين محدوده‌ي جغرافيايي است.

وي توضيح داد: كميته‌ي علمي اين همايش شامل 25 استاد از دانشگاه تهران و دانشگاه علامه طباطبايي بوده است. 376 مقاله توسط 495 نفر به اين همايش فرستاده شدند كه پس از بررسي در سه مرحله‌ي ارزيابي، داوري اوليه و داوري نهايي، 21 مقاله برگزيده شدند. 65 درصد ارايه‌دهندگان مقاله‌ها از مردان و 35 درصد را زنان تشكيل مي‌دادند.

او اظهار كرد: تعداد مقالات ارايه‌شده به پنجمين همايش ملي فرهنگي ـ گردشگري خليج‌ فارس رشد بسيار خوبي داشته و نسبت به سال گذشته 270 درصد توسعه داشته است.

در ادامه‌ي اين همايش، داوود مددي ـ رييس سازمان منطقه‌ي آزاد كيش ـ گفت: اين گستره‌ي نيلگون جاي خود را در متون و جغرافياي جهان با نام درياي پارس و خليج فارس، نوراني و مستحكم يافته است. از نقشه‌هاي بطلميوس تا آثار جغرافي‌دانان مسيحي و مسلمان، اين خطه‌ي بزرگ و زيبا هميشه خليج فارس خوانده شده است و هميشه خليج فارس خواهد ماند.

وي افزود: اگر امروز برخي كشورها در ميان امت واحد اسلامي بذر نفاق را مي‌افشانند و با تحريف و جعل اسناد تاريخي در سرزمين‌هاي اسلامي نفاق ايجاد مي‌كنند، اما هميشه در برابر عزم و اراده‌ي ملت بزرگ و شريف ايران به‌جز سرخوردگي بهره‌اي نبرده‌اند و هرگز نمي‌توانند بر حقيقت جوشان تاريخ و سرزمين مادري تمدن‌هاي جهان، خدشه‌اي وارد كنند.

در ادامه‌ي‌ اين همايش، از تمبر روز ملي خليج فارس كه توسط شركت پست چاپ و نشر يافته است، رونمايي و مهر آن توسط رييس‌جمهور بر آن حك شد.

هم‌چنين از خانواده‌هاي شهيد تابش، شهيد سعيدآبادي، شهيد اسحاق دارا و شهيد ضعيمي توسط رييس‌جمهور تقدير شد. برگزيدگان پنجمين همايش ملي فرهنگي ـ گردشگري خليج فارس نيز دكتر حميد احمدي، دكتر فيروز مهجور، دكتر محمود جعفري و دكتر حسنعلي فرجي بودند كه لوح تقدير خود را از دست رييس‌جمهور گرفتند.

چهره‌هاي ماندگار در حوزه‌ي خليج فارس نيز فرهاد فخر‌الديني، پيروز مجتهد‌زاده، محمدحسن گنجي، كاظم بايرام‌بخش، محمدباقر وثوقي، جواد صفي‌نژاد و كيانوش كياني معرفي شدند كه لوح تقدير خود را از دست رييس‌جمهور دريافت كردند. به‌ علاوه، لوح سپاس دبيرخانه‌ي اين همايش به اسفنديار رحيم‌مشايي و لوح علمي همايش توسط محمدحسن گنجي به دكتر محمود احمدي‌نژاد اهدا شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha