مدير اداره كل فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: دوازدهمين جشنواره تئاتر دانشگاهي با شعار تئاتر «نوآور و آگاه» از پنجم تا دوازدهم ارديبهشت ماه سال جاري برگزار ميشود.
به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محسن اسلامي كه صبح امروز دوشنبه 31 خردادماه در جمع خبرنگاران سخن ميگفت، با بيان اين مطلب ادامه داد: در جشنواره امسال دو رويكرد پژوهشي و آموزشي را مدنظر قرار دادهايم تا محور جشنواره ما بيشتر بر يادگيري متمركز باشد؛ نه رقابت.
به گفته او؛ 24 اثر در بخش صحنهاي اين دوره از جشنواره اجرا ميشود كه همه اين آثار نوبت اجراي عمومي خواهند گرفت و درحال حاضر وزارت علوم مشغول رايزني براي تعيين تالارهاي نمايشي ويژه اجراي اين آثار است.
اسلامي درباره رويكرد اين دوره از جشنواره به مسايل اجتماعي و روز جامعه توضيح داد: اينگونه نيست كه دانشجوان را به سمت موضوع خاصي سوق بدهيم. در فراخوان ما هيچ محدوديت موضوعي وجود ندارد و اگر اثري رد شده به دليل ضعف كيفي بوده و نه موضوع اجتماعي.
او ادامه داد: بسياري از آثار جشنواره بومي شدهاند و ميتوان در آنها نقد و فرياد را ديد و حتي اختصاص جايزهي، اكبر رادي در اين جشنواره، نشانگر توجه ما به مسايل بومي است.
در همين رابطه ناصر حبيبيان دبير اين دوره از جشنواره هم توضيح داد: چنين نيست كه كارهايي را به خاطر سياهنمايي رد كرده باشيم. چراكه هيچ سفارشي وجود نداشته و هيئت نظارت هيچگونه توصيهاي را دريافت نكرده است، بلكه نظرات كارشناسان و شوراهاي داوري موجب انتخاب آثار شده است.
اسلامي در بخش ديگري از اين نشست درباره وضعيت كانونهاي تئاتر دانشگاهي و انتخاب دبير دوره بعدي توضيح داد: تأسيس خانه تئاتر دانشگاهي به منزله تضعيف كانونهاي تئاتر نيست، بلكه اين كانونها حمايت ميشوند و درحال حاضر آييننامه جديد آنها درحال نگارش است، امروز شوراي عالي انقلاب فرهنگي ضوابطي را براي كانونهاي فرهنگي تعيين كرده كه به موجب اين ضوابط نوعي نظارت وجود دارد به اين معنا كه همه وزارتخانهها و نهادها بايد اين كانونها را تشكيل بدهند.
وي تصريح كرد: در آييننامه جديد اسامي كانونها پيشبيني شده و يكي از همين كانونها، كانون تئاتر است. چراكه در دانشگاهها نيازمند اين كانونها هستيم، البته بايد اين تعاريف مشخص شود. بر همين اساس تفاهم نامهاي را با نهاد رهبري امضا ميكنيم كه به موجب آن كانونها يكپارچه ميشوند و همگي زيرمجموعهي نهاد فرهنگي قرار ميگيرند كه نهاد رهبري هم در آنجا حضور دارد.
اسلامي يادآور شد: فعاليت خانه تئاتر دانشگاهي تداخلي با كانونهاي تئاتر ندارد، بلكه در جهت تقويت آنهاست چراكه كانون در دانشگاه كار ميكند و خانه تئاتر به تقويت آن ميپردازد.
او درباره انتخاب دبير دوره بعدي جشنواره تئاتر دانشگاهي هم توضيح داد: دبير از طريق معرفي مجمع كانونهاي تئاتر انتخاب ميشود، يعني همان روند قبلي خود را دارد. اما از آنجا كه درحال حاضر فعاليت مجامع كانونهاي فرهنگي دچار تعليق است، اين زحمت را به دبيرخانه دادهايم تا افراد را معرفي كنند تا آييننامه جديد تدوين و اجرايي شود.
اسلامي درباره حمايت كمرنگ وزارت علوم از جشنواره تئاتر دانشگاهي بيان كرد: بودجه اداره كل از سال 84 تاكنون رشدي نداشته است، درحاليكه بودجه جشنواره تئاتر دانشگاهي دوبرابر شده است و اين به جز حمايتهايي است كه بعد از جشنواره از تئاترهاي دانشگاهي صورت ميگيرد، تشكيل دبيرخانه دايمي جشنوارهها در دوره مديريت من اتفاق افتاده است و در اين دوره بوده كه فرداي بعد از برگزاري جشنواره فعاليت براي دوره بعدي آغاز شده است. حمايت از اجراي عمومي 24 اثر شركتكننده در جشنواره و اعزام برترين آثار و گروهها به خارج از كشور كه در طول سال انجام ميشود، اتفاق فوقالعادهاي است در كنار آن خانه تئاتر دانشگاهي را ايجاد كردهايم و با مراكز ديگري همچون حوزه هنري، شهرداريها و ... همكاري داشتيم.
او درباره حمايت وزارت علوم از برگزاري جشنوارههاي مناسبتي هم متذكر شد: ما هيچگونه جشنواره مناسبتي نداريم جشنواره ما تقويم دارد. برگزاري جشنوارهاي مانند «سياه و سفيد» به خاطر پيشگيري از رشد اعتياد بود و رقم بودجه آن هم بيش از 50 ميليون تومان نيست كه توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر تأمين شده است. ما با بودجهاي كه جشنواره دانشگاهي را برگزار ميكنيم هيچ مشكلي نداشتهايم و حتي يك دانشجو براي اسكان مشكل نداشته است. از طرفي وزارت علوم تنها يك بخش از ماجراست و مراكز ديگر هم بايد از اين جشنواره حمايت كنند.
او با اذعان بر جايگاه بسيارخوب جشنواره تئاتر دانشگاهي در محيط بينالمللي ادامه داد: اين جشنواره در جهان شناخته شده و بسياري از مراكز علاقهمند به حمايت از آن هستند، بر همين اساس ما مكاتبات حمايتي را انجام دادهايم و با مراكز مختلفي نامهنگاري كردهايم. اين علاقهمندي وجود دارد اما گاه شرايطي حاكم است كه مراكز امكان حمايت از جشنواره ما را پيدا نميكنند.
اسلامي سپس از انتشار دو كتاب همزمان با برگزاري جشنواره خبر داد و گفت: در تلاش هستيم در كنار اين دو كتاب، كتاب ديگري را هم در اختيار دانشجويان قرار دهيم و اين در راستاي رويكرد پژوهشي ماست. ضمن اينكه بخش بينالملل هم با همكاري سفارتخانهها برگزار ميشود و خوشبختانه در اين دوره از جشنواره ميهمانان بسيار شاخصي از حوزه بينالملل داريم و جشنواره بسيار معتبر «اسكناپ كوزوو» نمايندگان خود را براي انتخاب آثار به جشنواره ميفرستند.
در همين زمينه پونه مجتبي مسوول بخش بينالملل اين دورهي از جشنواره توضيحات خود را بدينشرح ارايه كرد.
او گفت: در بخش بينالملل هفت اجراي صحنهاي داريم كه پنج اثر آن مستقل هستند و دو گروه با دانشجويان ايراني محصول مشترك اجرا ميكنند. در كنار آنها يك گروه خارجي نمايش خياباني اجرا ميكنند و دو ميهمان هم از جشنواره اسكناپ داريم، ضمن اينكه ترجمه كتاب «نوئل گرگ» از انگلستان با حضور او رونمايي ميشود و اين استاد تئاتر، سه روز كارگاه آموزشي هم برگزار ميكند.
به گفته او، در اين بخش هفت كارگاه و يك نشست برگزار ميشود و بسياري از بليتهاي ميهمانان خارجي از طريق بخش فرهنگي سفارتهاي گوناگون تأمين شده است.
ناصر حبيبيان دبير جشنواره درباره تالارهاي ميزبان اين دوره از جشنواره يادآور شد: پلاتوي مركزي دانشكده سينما تئاتر تالارهاي بوستان و گلستان كانون پرورش فكري، تالارهاي سمندريان و صميمي مخفم دانشكده هنرهاي زيبا، تئاتر مولوي، تالار فارابي دانشگاه هنر، خانه كوچك نمايش دانشكده هنر و معماري، نگارخانه هنر و باشگاه دانشجويان ميزبان 12 بخش جشنواره خواهند بود.
او درباره برگزاري جشنوارههاي منطقهاي هم يادآوري كرد: پيش از برگزاري جشنواره نهايي سه جشنواره منطقهاي را در شمال، جنوب و مركز كشور برگزار كرديم كه جشنوارههاي جنوب و شمال ويژه دانشجويان غيرتئاتري و مركز ويژه دانشجويان تئاتري برگزار شد و هدف ما ارتقاء روند كيفي آثار شركتكننده در جشنواره بود.
حبيبيان سپس خواستار حمايت بيشتر ديگر مراكز و نهادها از اين جشنواره شد و گفت: به جز وزارت علوم كه حامي اصلي ما است، سازمان فرهنگي هنري شهرداري حمايتهايي را تعهد كرده است. اين درحالي است كه پنجاه درصد شركتكنندگان ما دانشجويان دانشگاه آزاد هستند و اميدواريم اين دانشگاه بيش از اين، از اين جشنواره حمايت كند.
سپس اسلامي درباره عدم حمايت وزارت علوم از گروههاي اعزامي دانشجويي به جشنوارهي سينايا روماني توضيح داد: اگر گروهي درخواست حمايت كرده باشد، ما با توجه به امكاناتمان از آنها حمايت كردهايم.
در تكميل سخن او عابس خلقي مسوول روابط عمومي جشنواره هم گفت: آيتيآي در سراسر جهان به صورت مستقل اداره ميشود، اما از آنجا كه در ايران تئاتر ما دولتي است، آيتيآي ما نيز زير پوشش مركز هنرهاي نمايشي است، بنابراين اين مركز بايد گروههاي اعزامي به اين جشنواره را حمايت كند.
اسلامي سپس درباره فعالسازي سالنهاي تئاتر دانشگاهها در طول سال متذكر شد: مديريتهاي دانشگاهي درباره سالنهايشان تصميم ميگيرند. ما درخواست كردهايم كه اين سالنها بيشتر فعال شود و براي تكميل تجهيزات هم به آنها كمك كردهايم، اما تصميمگيري برعهده خود دانشگاههاست.
اسلامي در پاسخ به پرسش ديگري درباره تغيير مداوم كارشناسان تئاتر وزارت علوم گفت: خيلي اهميتي ندارد چون مجموعه دانشجويان كارشناسان تئاتر هستند كه ما در خدمتشان هستيم.
انتهاي پيام
نظرات