• چهارشنبه / ۲۱ اسفند ۱۳۸۷ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8712-12287
  • خبرنگار : 71219

درپي اقدام به قاچاق اثري تاريخي توسط ديپلمات كره‌يي پرسيده شد: اگر قطعه‌اي از تخت جمشيد اين‌چنين دست‌به‌دست مي‌شود، بر سر ديگر يادمان‌ها چه مي‌آيد؟

درپي اقدام به قاچاق اثري تاريخي توسط ديپلمات كره‌يي پرسيده شد:
اگر قطعه‌اي از تخت جمشيد اين‌چنين دست‌به‌دست مي‌شود، بر سر ديگر يادمان‌ها چه مي‌آيد؟

اتحاديه‌ي انجمن‌هاي علمي دانشجويان باستان‌شناسي دانشگاه‌هاي کشور، ائتلاف ملي حاميان ميراث اصفهان و ديده‌بان يادگارهاي فرهنگي و طبيعي ايران بيانيه‌اي را درباره‌ي ماجراي سرقت بخشي از سنگ‌هاي تخت جمشيد توسط يك ديپلمات کره‌يي منتشر كردند.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، در اين مطلب آمده است: «چند روز پيش، اين خبر که بعد مورد تأييد چند رسانه قرار گرفت، پخش شد که از محموله‌ي همراه يک تبعه‌ي خارجي در فرودگاه شيراز تکه‌اي از سنگ‌نگاره‌هاي تخت جمشيد کشف شده است. بر پايه‌ي اعلام برخي منابع، مقام اين شخص، دبير سوم سفارت کره‌ي جنوبي در ايران بوده و او قصد داشته است، شيء مزبور را در پوشش کالسکه‌ي کودک از فرودگاه شيراز خارج کند که توسط مسؤولان ذي‌ربط، شيء از کالسکه‌ي کودک کشف و ضبط شد، اما فرد يادشده آزاد و از اعلام نظر رسمي نيز خودداري شد.

سخنگوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در گفت‌وگو با يکي از خبرگزاري‌ها يادآور شد: «فرد مورد نظر عنوان کرده است که من نمي‌دانستم، اين شيء ارزش تاريخي داشته، همين طور از اين سنگ خوشم آمده بود و مي‌خواستم با خود ببرم» که اين موضوع در تقابل کامل با نحوه‌ي خارج کردن شيء يادشده قرار دارد.

قاچاق اشياي تاريخي يکي از جرايم مهم به‌شمار مي‌رود و طبق روال عادي با قاچاقچيان آن به‌شدت برخورد مي‌شود، هرچند نگراني‌هايي هم درباره‌ي چگونگي برخورد با سران مافياي قاچاق يادگارهاي فرهنگي وجود دارد. در واقع، قاچاق اشياي عتيقه در سيستم قضايي کشور با توجه به حساسيت‌هاي فرهنگي ايرانيان، بخصوص در سال‌هاي اخير، جرمي نيست که با اظهار بي‌اطلاعي متهم از آن، گذشت شود. آنچه در سامانه‌ي قضايي کشور مرسوم است، اين است که پليس و يگان‌هاي حفاظتي ضابط هستند و وظيفه‌ي آن‌ها دستگيري متهم و تحويل او به مقامات ذي‌صلاح است و عدم برخورد پليس فرودگاه شيراز با فرد يادشده و عدم دستگيري و ارجاع فرد به مقامات قضايي جهت رسيدگي درباره‌ي صحت ادعاي او مبني بر بي‌اطلاعي از ارزش شيء مزبور، هرچند برخورداري فرد مورد نظر از مصونيت سياسي را تأييد مي‌کند، اما نمي‌تواند توجيهي منطقي باشد، چراکه وزارت امور خارجه‌ي کشور بايد دربرابر اين توهين به ملت و فرهنگ ايران، سفير کشور مربوط را براي پاسخ‌گويي احضار كند يا اقدامي براي اخراج آن عنصر نامطلوب صورت دهد، هرچند دستگاه خارجه‌ي آن کشور، خود اعلام کرده باشد که قصد فراخواني فرد خاطي را داشته است.

اميد است، سازمان‌هاي مربوط نسبت به پاسخ دادن به ابهام‌هايي که براي افکار عمومي پيش آمده است، اقدام كنند؛ ابهام‌هايي مانند:

ـ اگر ديپلمات کشور و ملتي شرقي و دوست، چنين مي‌کند پس ديپلمات‌هاي کشورهايي که پيشينه‌ي بسيار در سرقت يادمان‌هاي تاريخي سرزمين ما دارند، چه مي‌کنند؟

ـ اگر قطعه‌اي از تخت جمشيد، محافظت‌شده‌ترين يادمان ايران، اين‌چنين دست‌به‌دست مي‌شود، پس بر سر قطعه‌هاي ديگر يادمان‌هاي سرزمين‌مان که بيش‌ترشان از حفاظت مناسبي هم برخوردار نيستند، چه مي‌آيد؟

ـ چرا اين‌گونه رويدادهاي تلخ، آشکارا به رسانه‌هاي گروهي بازتاب داده نمي‌شوند تا هم مردم، آگاهي و حساسيتي بيش‌تر يابند و هم در صورت برخورد سخت‌گيرانه‌ي مقتضي، درس عبرتي شوند، براي شهروندان ديگر کشورها؟

در پايان ضمن اشاره به آن‌که اقدام مأموران انتظامي و امنيتي که با جسارت فراوان و بدون درنظر گرفتن ديپلمات بودن فرد خاطي يا تصور مصونيت قضايي او، شجاعانه اقدام به بازرسي و توقيف شي‌ء يادشده كردند، جاي تقدير و تشکر دارد، بايد گفت: آنچه نياز آن احساس مي‌شود، برخورد قاطع با چنين افراد خاطي است که گمان‌ مي‌کنند، به صرف داشتن مقامي مي‌توانند به غارت فرهنگ و تمدن ملتي بپردازند. ما مصرانه خواستار رسيدگي به اين موضوع هستيم تا شأن ملت و دولت ايران حفظ شود.»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha