• جمعه / ۱۶ اسفند ۱۳۸۷ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8712-07758
  • خبرنگار : 71021

استاد دانشگاه تهران: برخوردهاي خشن با زايران شيعه در شأن كشور اسلامي عربستان نيست عربستان روي مدعيان امر به معروف و نهي از منكر بيش‌تر نظارت كند

استاد دانشگاه تهران:
برخوردهاي خشن با زايران شيعه در شأن كشور اسلامي عربستان نيست
عربستان روي مدعيان امر به معروف و نهي از منكر بيش‌تر نظارت كند

استاد دانشگاه تهران تأكيد كرد: برخوردهاي خشن با زايران ايراني و شيعيان در عربستان، در شأن كشوري كه تحت سايه‌ي اسلام حكومت مي‌كند، نيست و بايد اين خشونت‌ها را بزدايد.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمدرضا امام در گفت‌وگو با خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به تشديد اهانت‌ها به شيعيان در عربستان، اظهار داشت: هر دولتي، بويژه دولت ايران وظيفه‌ي خود مي‌داند از تمام رعايا و تابعان كشور خود در داخل و خارج كشور دفاع و حمايت كند و هر مسأله‌اي اتفاق افتد، بايد از راه‌هاي ديپلماتيك پي‌گيري و حل شود. اين در وظيفه‌ي وزارت امور خارجه است كه در اين زمينه‌، اقدامات رسمي، ديپلماتيك و جدي داشته باشد.

وي ادامه داد: البته از دولت‌هاي ديگر، بويژه كشورهاي اسلامي و عربستان كه حرمين شريفين را در خود دارند، انتظار داريم، برخورد اسلامي و ديپلماتيك با همه‌ي مردم داشته باشند. همان‌طور كه اسلام از ما خواسته است، به ديگران احترام بگذاريم و عقايد ديگران را در جايگاه خود محترم بشماريم.

اين روحاني كاروان‌هاي حج و عمره بيان كرد: اعمال نظر درباره‌ي مذاهب و فرقه‌هاي ديگر، كار اهالي خيابان و بازار نيست و وظيفه‌ي علماست كه با يكديگر درباره‌ي كارهايي كه بايد انجام شوند يا نشوند، به تفاهم برسند.

وي گفت: وقتي توافق مي‌شود، به عده‌اي براي زيارت در كشوري رواديد داده شود، بايد اجازه داد تا اين افراد طبق آداب خود زيارت كنند، مگر اين‌كه علما براي انجام شدن يا نشدن برخي رفتارها با يكديگر به توافق رسيده باشند؛ اما اين‌كه مأمور و پليس بگذاريم تا با هر كسي برخورد خشن داشته باشد، برازنده‌ي كشور اسلامي نيست و اين خشونت‌ها بايد رفع شوند. حتا اگر افراد مدعي وجود داشته باشند، حكومت وظيفه دارد كه از اعمال خشونت‌ آن‌ها جلوگيري كند.

اين استاد دانشكده‌ي الهيات دانشگاه تهران تأكيد كرد: كسي حق ندارد، به‌عنوان امر به معروف و نهي از منكر با مردم، بخصوص مردمي كه رواديد ورود به آن كشور را گرفته‌اند، با خشونت برخورد كند. اين كار درست نيست و اصلا در شأن كشورهاي اسلامي نيست.

او بيان كرد: انتظار داريم، تمام مسلمانان با يكديگر يك‌دل و متحد شوند و دشمن مشترك‌شان را بشناسند، نه اين‌كه بين خود دشمني كنيم، چون اين خواسته‌ي دشمنان اسلام است. نبايد آب به آسياب دشمن بريزيم و بدون آن‌كه دشمن بخواهد، خواسته‌ي او را تحقق بخشيم.

اين روحاني كاروان‌هاي حج و عمره گفت: از تمام كشورهاي اسلامي، بويژه عربستان انتظار و درخواست داريم كه توجه بيش‌تري داشته باشند و روي كار بعضي‌ها كه ادعاي امر به معروف و نهي از منكر دارند، بيش‌تر نظارت كنند و اجازه دهند، زايران با احترام و متانت زيارت كنند.

وي اظهار كرد: زايران هزينه‌ي زيادي مي‌پردازند تا براي زيارت به عربستان بروند. اگر به آن‌ها بي‌احترامي شود كه درست نيست، معنا ندارد و نقض غرض است. ما انتظار داريم، به اين موضوع بيش‌تر توجه كنند تا زايران با خاطره‌ي خوشي از عربستان بازگردند.

امام به بيان نمونه‌هايي از برخوردها با زايران شيعي در موسم عمره پرداخت و گفت: در عمره، گاهي ديده مي‌شود كه در محل‌هايي مانند قبرستان بقيع به زايران، بويژه روحاني‌ها حمله مي‌كنند و برخوردهاي خشني با عنوان امر به معروف و نهي از منكر دارند. در واقع، اين برخوردها ديگر امر به منكر و نهي از معروف شده‌اند و قابل قبول نيستند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha