• جمعه / ۱۸ بهمن ۱۳۸۷ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 8711-09283.92469

«درود بر شما که قدر نعمت خدا را دانستيد و به دامن قرآن پيوستيد» سالروز بيعت همافران با امام خميني(ره) در 19 بهمن 57

«درود بر شما که قدر نعمت خدا را دانستيد و به دامن قرآن پيوستيد»
سالروز بيعت همافران با امام خميني(ره) در 19 بهمن 57

در هر انقلابي حوادثي برجسته ديده مي‌شود كه جرقه‌هاي نهايي پيروزي را به آتشي افروخته تبديل مي‌كند و جشن شادي ملت را پرشور مي‌سازد.

نوزدهم بهمن 1357، انتشار خبر بيعت همافران نيروي هواپيمايي ايران با امام(ره)، يكي از اخباري بود كه انقلاب را به تثبيت در ايران، نزديك و بختيار را از ادامه فعاليت براي ابقاي رژيم سلطنتي نااميد كرد.

به گزارش خبرنگار گروه تاريخ و انديشه ايسنا، تيتر اول روزنامه کيهان ظهر روز 19 بهمن 1357 توجه مردم و بختيار را به خود جلب كرد؛ "پرسنل نيروي هوايي با امام خميني بيعت كردند"؛ خبر اين ديدار به همراه تصويري از اين بيعت در مطبوعات به چاپ رسيد؛ در تصوير، جمعي از همافران با لباس رسمي در اقامتگاه امام از پشت سر ديده مي‌شدند.

پس از انتشار خبر، دولت بختيار آن را تکذيب و عكس را مونتاژ اعلام کرد و حکم دستگيري عکاس صادر شد.

اما مساله حضور همافران در نزد امام (ره) از سوي ايشان تاييد شد.

پس از ورود امام (ره) به تهران، نيروي هوايي اولين گام مثبت در همراهي با مردم در انقلاب را با وجود همراهي دولت برداشت؛ اما درگيري‌هاي خياباني و تمرد ارتشيان از دستور تير به سوي مردم، همافران را بر آن داشت تا گامي براي نزديكي در انقلاب بردارند.

نورشاهي،‌ يكي از همافراني كه در جريان بيعت با امام(ره)، حاضر بوده است، در تشريح خاطرات آن روز گفته است: "جلسه‌اى در روزهاى نزديك به پيروزى انقلاب با مرحوم حضرت آيت‌الله طالقانى داشتيم و ايشان به ما گفتند كه اگر قصد داريد كارى انجام دهيد بايد اقدامى باشد كه يك سر و گردن از پيرزنى كه عصازنان به خيابان آمده است بالاتر باشد. اين سخنان در حقيقت يك نوع حركت روانى و كار تهييج‌كننده محسوب مى‌شد و پس از آن بود كه تصميم گرفته شد تا در روز 19 بهمن، رژه رسمى برگزار شود."

همافران، پس از ديدار با آيت‌الله طالقاني، تصميم گرفتند تا صبح روز 19 بهمن در مدرسه علوي تهران لباس‌هاي خود را عوض كنند و در حضور امام (ره) به صف شوند تا به امام(ره) اداي احترام و اعلام بيعت كنند. از آن جايي كه در مدرسه رفاه فضاي كافي وجود نداشت عده‌اي، نماينده شدند و در محضر امام(ره) حضور يافتند.

امام(ره) در حضور آن‌ها اظهار كرد: "درود بر شما که قدر نعمت خدا را دانستيد و به دامن قرآن پيوستيد. درود بر شما که ترک کرديد حکومت طاغوت را و به حکومت الله پيوستيد... بايد اين نهضت را حفظ کنيد تا ان‌شاءالله آخر نقطه و نهايت که قيام يک حکومت عدل انساني اسلامي به جاي يک حکومت طاغوتي است."

پس از سخنان امام(ره) با فرمان رژه همافر نورشاهي، از برابر امام رژه رفتند و قطعنامه‌اي را قرائت و با امام(ره) اعلام بيعت كردند.

همافران نيز بعد از اداي احترام به امام(ره)، با طى كردن خيابان ايران از سر كوچه منزل حضرت آيت‌الله طالقانى عبور كردند و به سيل تظاهركنندگان و مردم در خيابان انقلاب پيوستند و با استقبال مردم از آن‌ها، هليكوپتر ارتش براى ايجاد فضاى ارعاب در سطح خيابان انقلاب حاضر شد.

سپس همافران به مدرسه رفاه برگشتند تا لباس خود را عوض كنند و شناخته نشوند؛ امام(ره) تعدادي از همافران را به حضور پذيرفت و به آن‌ها گفت: "به همكاران، دوستان و فرزندان من بگوييد كه اين مملكت مال خودشان است مراقبت كنند، آينده از آن آنهاست و از چيزى نترسند. ملت با تمام وجود پشتيبان شماست."

پس از آن، دولت براي شناسايي همافران اقدام كرد و مردم را وادار كرد تا كارت شناسايي خود را در خيابان انقلاب نشان دهند تا همافران را بيابند اما موفق نشدند.

بختيار با انتشار خبر و عكس بيعت همافران با امام(ره)، ديدار را تكذيب و عكس را مونتاژ خواند، با اين حال امام(ره) براي حمايت از همافران ديدار خود با آن‌ها را تاييد كرد.

حسين پرتوي، عكاس روزنامه كيهان كه ديدار همافران با امام (ره) را در تاريخ ثبت كرد، درباره خاطره آن روز گفته است: "يک روز قرار بود به نفع دولت مهندس بازرگان راهپيمايي شود و هر کدام از همکاران به طرفي رفتند. من مامور شدم به مدرسه علوي و تا رسيدم، ديدم آنجا خلوت است و يک نفر از دفتر امور مطبوعات دستور خروج همه عکاسان را اعلام کرد و گفت که همه عکاس‌ها را از اينجا بيرون کنيد. متوجه شدم که بايد خبري باشد و ديدم درب کناري مدرسه باز شد و تعدادي افسر نيروي هوايي با لباس فرم وارد حياط شدند. به من تاکيد کردند که اجازه نداري عکس بگيري! گفتم كه بگذاريد بدون اينکه چهره‌اي از کسي معلوم باشد عکس بگيرم و گرنه اگر اين سند نباشد چگونه مي‌خواهيد ثابت کنيد که اين‌جا چه گذشته است. بالاخره قبول کردند و مرا تحويل دو نظامي دادند تا اگر کسي رو به دوربين کرد اين دو نگذارند که من عکس بگيرم و... چون هنوز دولت بختيار سر کار بود، نگران بودند که شناسايي شوند و دولت مجازاتشان کند. عکس را گرفتم و تا خود روزنامه دويدم و عکس در صفحه اول روزنامه چاپ شد."

بعد از ظهر همان روز، تعدادي ديگر از همافران از اصفهان به محضر امام رفتند و غروب همان روز براي پيشگيري از خطر، در انتهاي خيابان نواب راهپيمايي شبانه برگزار كردند و مردم شعار «مسلمان به پا خيز همافرت كشته شد» را سر دادند.

دولت بختيار براي حفظ قدرت و ترس از گسترش حاكميت انقلاب توسط دولت بازرگان، همان شب، به پادگان نيروي هوايي حمله كرد. دانشجويان همافرى در پادگان مشغول ديدن فيلم بودند و با حمله نيروهاي ساواك و افسران گارد شاهنشاهي به پادگان از ديوار بالا رفتند و فرار كردند. مردم از اين حادثه مطلع شدند و براي حمايت از همافران به سمت پادگان نيروي هوايي در خيابان پيروزي تظاهرات كردند. وقتي درگيري بين نيروهاي گارد شاهنشاهي با پرسنل نيروي هوايي بالا گرفت، مردم با اين خبر كه به داد همافران برسيد، به محل استقرار نيروي هوايي هجوم آوردند و به دفع و عقب راندن نيروهاي گارد مبادرت ورزيدند.

فرداي آن روز روزنامه‌ها نوشتند: "جنگ خونين لشكر گارد با نيروي هوايي".

عباس قره‌باغي، فرمانده ارتش وقت در خاطرات خود درباره حادثه آن روز نوشته است: "غروب روز 19 بهمن، آقاي بختيار به من تلفن زده، سوال نمود: روزنامه كيهان را ديده‌ايد؟ گفتم نه هنوز. اظهار كرد عكس عده‌اي از پرسنل نيروي هوايي را در اقامتگاه آقاي [امام] خميني چاپ كرده است و اضافه نمود كه معلوم است كه يكي ازعكس‌هاي مراسم سابق را مونتاژ كرده‌اند. سوال كردم كه چگونه فهميديد مونتاژ كرده‌اند؟ جواب داد كاملا روشن است. ضمنا از سپهبد ربيعي سوال كردم، ايشان هم اظهار نمود ما بررسي كرديم، اين عكس مونتاژ شده است و دستور داديم كه در روزنامه‌ها تكذيب كنند. گفتم‌، الان دستور مي‌دهم. ضمن خواستن روزنامه كيهان چگونگي را از فرمانده نيروي هوايي سوال كردم. مطالبي را كه به نخست وزير گفته بود، براي من هم تكرار نمود و اضافه كرد كه اين تبليغات، دروغي است و تقاضا نمود ستاد بزرگ ارتش‌داران نيز مراتب را تكذيب نمايد. با اعتماد به اظهارات فرمانده نيروي هوايي و نخست وزير، روابط عمومي ستاد بزرگ ارتش‌داران، رويداد را تكذيب نمود. آقاي بختيار نيز روز 21 بهمن در مجلس سنا آن را كاذب اعلام كرد."

پيوستگي همافران به مردم و بيعت با امام(ره)، يكي از آن حوادث تسريع‌كننده پيروزي انقلاب بوده است كه با عكس حسين پرتوي، شور پيروزي را در مردم بيدار كرد.

گزارش از خبرنگار ايسنا: مريم پيمان

-------------------------------

منابع:

- آرشيو روزنامه كيهان

- آرشيو روزنامه اطلاعات

- پايگاه عكس چيليكwww.chilick.com

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha