• یکشنبه / ۱۰ آذر ۱۳۸۷ / ۱۵:۳۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8709-06393
  • خبرنگار : 71021

رييس سازمان حج و زيارت: سرانه‌ي مساحت در اختيار هر زاير در منا يک مترمربع و شش سانتي‌متر است امسال براي نخستين‌بار از تمام ظرفيت حجاج استفاده مي‌شود

رييس سازمان حج و زيارت:
سرانه‌ي مساحت در اختيار هر زاير در منا يک مترمربع و شش سانتي‌متر است
امسال براي نخستين‌بار از تمام ظرفيت حجاج استفاده مي‌شود

رييس سازمان حج و زيارت گفت: وضعيت اجرايي حج امسال روان‌تر از گذشته است. البته برخوردهايي با زايران در مدينه صورت مي‌گيرند که مسؤولان عربستان اين برخوردها را نفي مي‌کنند.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به مکه‌ي مکرمه، مصطفي خاکسار قهرودي در نخستين نشست خبري خود در جمع خبرنگاران اعزامي به عربستان براي پوشش مناسک حج، با اشاره به نزديک شدن روزهاي سنگين حج، اظهار کرد: برنامه‌ريزي‌هايي که براي حج امسال از سال گذشته صورت گرفته، براساس هماهنگي، شناخت، مطالعه‌ي درست و عميق بوده و تاکنون نيز مشکلات کمي وجود داشته‌اند.

وي با بيان اين‌که برنامه‌هاي حج در دو بعد اجرايي و فرهنگي شکل مي‌گيرند، ادامه داد: موفقيت و اجرايي شدن برنامه‌هاي فرهنگي مرهون درست انجام شدن کارهاي اجرايي است. اگر زايران در حوزه‌ي اسکان داراي آرامش و اطمينان خاطر نباشند، کار فرهنگي را به‌خوبي نمي‌توان انجام داد و اگر در بخش تغذيه، زاير داراي رضايت نباشد، براي اين مجموعه‌ي معترض، کار فرهنگي خوبي نمي‌توان انجام داد.

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به وضعيت اسکان زايران در مکه اشاره کرد و افزود: 20 هزار نفر از زايران در اماکني که از کيفيت و خدمات بالايي برخوردارند و تا حرم، فاصله‌ي کمي نيز دارند، اسکان مي‌يابند. فاصله‌ي اقامت اين تعداد زاير در سال‌هاي گذشته با حرم، حدود هشت کيلومتر بود. البته اين خانه‌ها به حرم نچسبيده‌اند؛ اما طي کردن مسير محل اقامت تا حرم براي زايران امسال راحت‌تر شده است.

به گفته‌ي او، اين 20 هزار نفر زاير از نظام حمل‌ونقل اتوبوسي استفاده مي‌کنند؛ اما از دو مرحله استفاده از اتوبوس براي رفتن به مسجدالحرام نجات يافته‌اند و يک‌بار از اتوبوس استفاده مي‌کنند. اين مسأله در حمل‌ونقل بهبود ايجاد مي‌کند.

قهرودي اظهار داشت: اتوبوس‌هايي که در حمل‌ونقل شهري زايران استفاده مي‌شوند، امسال جديدتر شده‌اند. البته هزينه‌ي اجاره‌ي آن‌ها، براي ما سه‌برابر شده است؛ اما اين اقدام موجب شده است، 75 هزار نفر زايري که از اتوبوس استفاده مي‌کنند، از خدمات خوبي بهره‌مند شوند.

وي ادامه داد: در بهره‌برداري کيفي و تجهيز آشپزخانه، موفقيتي حاصل شده و زمينه‌ي توليد صنعتي در مراکز طبخ غذا فراهم شده است. امسال شش وعده غذاي طبخ‌شده از ايران به عربستان منتقل شده‌اند.

رييس سازمان حج و زيارت بيان کرد: فعاليت‌هاي مربوط به روزهاي تشريق، امسال زودتر آغاز شده و اميدواريم با اقداماتي که در بخش بهداشتي منا براي کاهش مشکلات زايران صورت گرفته‌اند، مسايل نظافتي امسال در اين منطقه کم‌تر باشد. اگر اين اتفاق رخ دهد، حج امسال خوب خواهد شد.

وي در ادامه با اشاره به محدوديت فضا در منا براي زايران، گفت: هر سال در اين فضاي محدود به تعداد زايران اضافه مي‌شود که اين موضوع در کاهش سرانه‌ي مساحت مختص هر زاير تأثير دارد. امسال با توجه به تعداد زايران اعزامي به مکه، سرانه‌ي هر زاير در منا، يک مترمربع و شش سانتي‌متر است، البته در کنار جمرات ساختمان‌هايي را ساخته‌اند که وضعيت و شرايط بهتري دارند؛ اما هزينه‌ي اسکان در اين اماکن براي هر زاير در پنج شش روز حضور حدود 13 هزار ريال سعودي مي‌شود.

قهرودي اظهار کرد: با اين مساحت يا نبايد تقاضاي سهميه‌ي اضافي کرد يا تقاضا کنيم، اما نسبت به مساحت اختصاصي به هر فرد معترض نباشيم.

وي با بيان اين‌که امسال براي نخستين‌بار از تمام ظرفيت حجاج استفاده مي‌شود و تمام 104 هزار و 80 نفر زاير به عربستان آمده‌اند، افزود: تا پايان امروز، حدود 94 هزار زاير به مکه وارد مي‌شوند و بقيه‌ي زايران نيز از مدينه و ايران به مکه مي‌آيند. آخرين پرواز زايران سه‌شنبه‌ي اين هفته به مقصد جده صورت مي‌گيرد.

او در ادامه‌ي اين نشست درباره‌ي قراردادهايي که سازمان حج و زيارت پيش از موسم حج با عربستان بسته است، درحالي‌که تورم عربستان در اين مدت افزايش يافته و اين موضوع موجب شده است که برخي از هتل‌ها به زايران ايراني خدمات کامل ندهند، گفت: اين موسم محدوديت‌هايي دارد که بايد تحمل کرد. اكنون 191 ساختمان در مکه و 54 هتل و ساختمان مسکوني در مدينه به زايران اختصاص يافته‌اند.

رييس سازمان حج و زيارت درباره‌ي درصد استاندارد خدمات کاروان‌هاي ايران نسبت به سطح استاندارد کاروان‌هاي کشورهاي ديگر، اظهار کرد: استاندارد خدمات در کاروان‌هاي ايران نسبت به ديگر کشورها بالاتر است و به 30 تا 40 درصد افزايش يافته است.

وي درباره‌ي تغيير ارزش پول کشور در عربستان با توجه به حضور زايران ايراني و سوءاستفاده‌هايي که در بازار از اين موضوع مي‌شود، گفت: زماني که با بانک مرکزي براي تعيين قيمت دلار توافق کرديم، دلار به قيمت 920 تومان فروخته شد؛ اما زمان حضور زايران قيمت آن به 1017 تومان رسيد و با اين اقدام، حدود 20 ميليارد تومان به نفع زاير شد.

او تأکيد کرد: مديريت تا اين مرحله با ما بود؛ اما بازار آزاد در اختيار ما نيست و با خود زاير است که پول ايراني ندهد و جنس نامناسب نخرد. سازمان حج و زيارت بنگاه اقتصادي نيست که در اين‌باره کاري انجام دهد.

قهرودي درباره‌ي اجراي مصوبه‌ي هيأت دولت براي جلوگيري از سفر مسؤولان دولتي به حج، خاطرنشان کرد: اين مصوبه از ابتداي سال 1386 به‌عنوان سياست ابلاغ و در فيش‌هاي ثبت نام حج نيز قيد شد؛ اما افرادي که پيش از اين تاريخ ثبت نام کرده‌اند، مشمول اين مصوبه نمي‌شوند. درباره‌ي مسؤولان نيز دستگاه اجرايي آن‌ها مسؤول است. علاوه بر اين، اگر اين افراد در قالب عوامل اجرايي کاروان‌ها و ستادها باشند، خود به حج نمي‌روند و وظايف تعريف‌شده‌اي دارند.

او درباره‌ي طرح قرعه‌کشي 25 درصد زايران براي اعزام به حج سال آينده و انتظار وديعه‌گذاراني که از مدت‌ها پيش در نوبت مانده‌اند، توضيح داد: صف طولاني دست ما نيست؛ اما اين پرسش مطرح است که آيا شيوه‌ي ثبت نام بايد به همين شکل باشد؟ البته اين موضوع در حد طرح است و موافقت اصولي با آن شده است؛ ولي پس از حج بررسي مي‌شود. هر کسي که مي‌خواهد، به حج برود نبايد با ديوار سربي مواجه شود.

وي درباره‌ي زايراني که آزاد و از طريق کشورهاي ديگر براي شرکت در مناسک حج به عربستان سفر مي‌کنند، گفت: 24 کاروان آزاد براي اين افراد تعيين شده‌اند؛ اما تصميم اصولي در کشور بر اين مبناست که امکان سفر براي اين افراد وجود نداشته باشد. البته به اين معني نيست که مي‌خواهيم راه آمدن به حج را ببنديم؛ ولي تلاش مي‌کنيم که اگر قرار است، حتا يک سهميه اضافه شود، به وديعه‌گذاراني که سال‌ها در نوبت مانده‌اند، تعلق گيرد.

قهرودي در پايان اضافه كرد: اين در اختيار سازمان حج و زيارت نيست، چون سفير عربستان در ايران اختيار و اجازه‌اي دارد که به تعدادي رواديد بدهد؛ اما با توجه به اقداماتي که صورت گرفته‌اند، اجازه‌ي خروج به اين افراد در کشور داده نمي‌شود، اگرچه اين افراد از راه‌هاي ديگر اقدام مي‌کنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha