• دوشنبه / ۴ آذر ۱۳۸۷ / ۱۳:۲۵
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8709-02486

در نشست صبح همايش شمس و مولانا عنوان شد: محمدامين رياحي كشف كرد آرامگاه شمس در خوي است

در نشست صبح همايش شمس و مولانا عنوان شد:
محمدامين رياحي كشف كرد آرامگاه شمس در خوي است

سخنراني‌هاي همايش «شمس و مولانا»، با محوريت ايجاد پل دوستي بين خوي و قونيه، در مجتمع فرهنگي - هنري خوي آغاز شد.

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين همايش كه امروز (دوشنبه، چهارم آذرماه) در حال برگزاري است، ابراهيم محمدلو - معاونت استاندار و فرماندار شهرستان خوي - گفت: پس از سال‌ها غفلت در آبان سال 86، مردم خوي غبار فراموشي را از رخسار شمس عرفان ايران زدودند و امروز بعد از يك‌ سال، اين خورشيد درخشان بر تارك عرفان ما مي‌درخشد. اميد با بازشناسي مفاخر علمي - فرهنگي سرزمين‌مان، در راه تكريم آن‌ها گام برداريم.

او در ادامه به معرفي منابع و سرمايه‌هاي مادي اين شهرستان آذربايجان غربي پرداخت و گفت: خوي دومين شهرستان بزرگ آذربايجان غربي است و بر اساس مساحت، 15درصد سهم استان را داريم.

وي با برشمردن بخش‌ها، دهستان‌ها و روستاهاي اين شهر، جمعيت خوي را بالغ بر 400هزار نفر عنوان كرد و با يادآوري اين نكته كه 13درصد جمعيت استان را داريم، به ارائه‌ي آمار و گزارش‌هاي ديگري درباره‌ي نرخ بي‌كاري و وضعيت توليد كشاورزي در اين شهر پرداخت و سرانجام خاطرنشان كرد: براي توسعه‌ي ميراث فرهنگي در شهرستان خوي، طرح يادمان و گسترش بارگاه شمس در سفر استاني رييس‌جمهور در شمار مصوبات ملي تصويب شده است و همچنين از شش هتل پنج‌ستاره‌ي استان آذربايجان غربي، يكي از آن‌ها در شهرستان خوي به بهره‌برداري مي‌رسد.

همچنين مؤيد حسيني صدر - نماينده‌ي مردم خوي در مجلس شوراي اسلامي - از برگزاري كنگره‌ي علمي بزرگي به نام مفاخر خوي و مفاخر آذربايجان غربي خبر داد و در ادامه به مفاخر اين شهر اشاره كرد.

او از علامه خويي، حاج ميرهاشم خويي، حاج شيخ فضل‌الله خويي و حاج سيدابوالقاسم خويي به عنوان علما و مفاخر شهر خوي ياد و شمس شوريده و عارف بزرگ را به عنوان يكي از بزرگ‌ترين مفاخر فرهنگي خوي توصيف كرد.

حسيني صدر از پورياي ولي، استاد زرياب خويي و استاد محمدامين رياحي به عنوان ديگر مفاخر علمي - فرهنگي اين شهرستان ياد كرد و در پايان با اشاره به حضور ميهمانان ترك، خاطرنشان كرد: امروز همه‌ي عاقلان مي‌دانند وحدت جهان اسلام ضروري است و ارتباط فرهنگي ما با كشورهاي مسلمان از جمله كشور دوست و همسايه تركيه مي‌تواند به اين وحدت كمك كند.

در ادامه‌ي اين مراسم، ناجي باكرجي - رييس بارگاه مولانا و سرپرست موزه‌هاي قونيه - بر همكاري بين استادان و پژوهشگران ايراني و ترك تأكيد كرد و با ارائه‌ي تاريخچه‌اي از مقام شمس در قونيه، به عنوان رييس تربت مولانا، آماري از تعداد بازديدكنندگان از بارگاه اين شاعر فارسي‌گوي ارائه داد و گفت: هم‌اكنون در كتابخانه‌ي بارگاه مولانا در قونيه، چهارهزار جلد نسخ خطي موجود است، كه به صورت سي‌دي درآمده و مي‌تواند در اختيار علاقه‌مندان قرار گيرد. همچنين نسخه‌اي بسيار قديمي از مقالات شمس در كتابخانه‌ي بارگاه مولانا موجود است كه آن نيز به صورت سي‌دي در دسترس است و ما مي‌توانيم آن را در اختيار پژوهشگران و مولاناپژوهان ايران قرار دهيم.

او با ابراز اميدواري در استمرار تعامل‌هاي فرهنگي بين خوي و قونيه، از دعوت مردم اين شهر براي زيارت بارگاه شمس تبريزي - عارف بزرگ ايراني و مراد مولانا - تقدير و تشكر كرد.

باكرجي همچنين عنوان كرد معمار بارگاه مولانا، يك تبريزي بوده است.

داريوش به‌آذين نيز درباره‌ي ارتباط مولانا و شمس و خلقيات شمس صحبت كرد.

او همچنين با اشاره به محيط اجتماعي - سياسي دوران شمس، به ارائه‌ي اطلاعات تاريخي درباره‌ي مدفن شمس در خوي پرداخت.

به‌آذين از محمدامين رياحي به عنوان نخستين كسي ياد كرد كه با 50 سال تحقيقات تاريخي، كشف كرد مقبره‌ي شمس در خوي است و گفت: او مقاله‌اي درباره‌ي اين موضوع نوشت كه در مجله‌ي «يغما» منتشر شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha