• دوشنبه / ۴ آذر ۱۳۸۷ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8709-02412

رحيم‌مشايي در همايش تورگردانان جهان: ايران توسعه‌ي گردشگري را راهي بي‌بازگشت مي‌داند سازمان جهاني جهانگردي براي تعميق دوستي ملت‌ها جايگاهي بيشتر قايل شود

رحيم‌مشايي در همايش تورگردانان جهان:
ايران توسعه‌ي گردشگري را راهي بي‌بازگشت مي‌داند
سازمان جهاني جهانگردي براي تعميق دوستي ملت‌ها جايگاهي بيشتر قايل شود

نخستين همايش بين‌المللي تورگردانان جهان صبح امروز (چهارم آذرماه) با حضور معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و نمايندگان آژانس‌هاي مسافرتي 48 كشور جهان در سالن اجلاس سران آغاز شد.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اسفنديار رحيم‌مشايي ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ در مراسم افتتاح اين همايش سخنان خود را با درود بر پيامبران و حضرت مسيح (ع) پيام‌آور صلح و دوستي آغاز كرد و گفت: برگزاري اين همايش مصادف با روز دحوالارض است كه در اعتقادات اسلامي در اين روز، زمين وسعت يافت و در آن، نامي از همه‌ي پيامبران يافت مي‌شود.

وي امروز را روز تولد حضرت مسيح (ع) دانست و تقارن آن را با برگزاري نخستين همايش بين‌المللي تورگردانان جهان به فال نيك گرفت و ادامه داد: جايگاه وارسته‌ي حضرت مسيح (ع) را واسطه‌ قرار مي‌دهم تا بشريت بيش از پيش مورد عنايت خداوند قرار گيرد و صلح و صفا و دوستي در پهنه‌ي گيتي به‌حدي باشد كه جايي براي خصومت و دشمني باقي نماند. ايران، امروز پيام‌آور دوستي‌هاست، چراكه نگاه ايران به انسان، نگاهي متعالي است.

رحيم‌مشايي با بيان اين‌كه انسان خداگونه است، گفت: ايران پرچم‌دار فرهنگ و تمدن است و شكوه آن پس از چندهزار سال هم‌چنان زبان‌زد است.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با تأكيد بر مدنيت و سابقه‌ي ديرينه‌ي صنايع‌ مختلفي مانند فلز‌كاري، طلاسازي، هنر و صنايع دستي در ايران، اظهار داشت: با آن‌كه ايرانيان ملتي غيرعرب‌اند، اما در طول تاريخ همواره يكي از پايه‌گذاران اصلي فرهنگ و تمدن اسلامي بوده‌اند و در اين حوزه، گوي سبقت را از ملت‌هاي عرب ربوده‌اند.

وي ادامه داد: اگرچه دولت‌هاي غرب و سلطه‌گر كوشيده‌اند تا چهره‌اي نادرست از ايران ارايه كنند و ظرفيت‌هاي خصومت عليه اين كشور را افزايش دهند، اما ايرانيان امروز آگاه‌تر نسبت به اين مسايل رفتار مي‌كنند.

او با تأكيد بر ضرورت استفاده از ظرفيت‌هاي فرهنگي و گردشگري براي توسعه‌ي روابط متقابل ميان كشورها و ظرفيت‌هاي انساني، تصريح كرد: خداوند ميليارد‌ها انسان را نيافريده است كه افرادي مانند گوته، انيشتن، سعدي، حافظ و بوعلي سينا در جهان اندك باشند. اين امر، موجب افتخار خداوند نيست كه تعداد اندكي از انسان‌ها به چنين مقام‌هايي دست يابند.

رحيم‌مشايي با بيان اين‌كه ظرفيت‌هاي انساني قابليت پيشرفت و بهره‌برداري فراواني دارند، افزود: اگر انسان به نقطه‌ي اوج بهره‌برداري از ظرفيت‌ها و عشق خود دست يابد، از بودن خود لذت خواهد برد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري توسعه‌ي گردشگري را يكي از كوتاه‌ترين راه‌هاي موجود براي تعامل بين ملت‌ها دانست و گفت: بايد در تعريف گردشگري و ابعاد كلان آن تجديد نظر كنيم.

وي با بيان اين‌كه اهميت توسعه‌ي صنعت گردشگري از منظر امنيت جهاني و توسعه‌ي ثبات و صلح جهاني بسيار مهم‌تر است، بيان كرد: سازمان جهاني جهانگردي بايد در منشور خود براي تعميق دوستي ملت‌ها نقش و جايگاهي بيشتر قايل شود و درباره‌ي تعريف مأموريت خانواده‌ي بزرگ گردشگري جهاني تجديد نظر كند.

او با اعلام آمادگي ايران براي بهره‌مندي از تجربه‌هاي جهاني، تأكيد كرد: ايران توسعه‌ي گردشگري را راهي بي‌بازگشت تلقي مي‌كند و آن را امري استراتژيك براي خود مي‌داند.

در ادامه‌ي اين همايش، معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بيان كرد: برگزاري نخستين همايش بين‌المللي تورگردانان جهان به‌عنوان ابتكاري جديد و مهم در تاريخ گردشگري ايران ثبت خواهد شد.

محمدشريف ملك‌زاده با اشاره به ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي تاريخي، فرهنگي و گردشگري ايران، اظهار كرد: در طول سه سال گذشته، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با حمايت دولت، همكاري منسجم و هدفمندي را با سازمان جهاني جهانگردي داشته و اقدامات مؤثري را انجام داده است.

وي توسعه‌ي گردشگري ورودي و داخلي را از مهم‌ترين سياست‌هاي راهبردي ايران در صنعت گردشگري دانست و گفت: فرهنگ‌سازي و اطلاع‌رساني، تبليغات، بازاريابي، برگزاري همايش‌ها و كنفرانس‌ها و سمينارهاي علمي در تمام سطوح، بويژه گردشگري روستايي و عشايري، تدوين سياست‌هاي كلان براي همه‌زماني، همه‌مكاني و همگاني كردن سفر، ارزان‌سازي سفر و ارايه‌ي 20 تا 60 درصد تخفيف از جمله اقدامات جمهوري اسلامي ايران براي توسعه‌ي صنعت گردشگري‌اند.

او حضور تورگردان‌هاي عمده‌فروش و تخصصي كشورهاي مختلف جهان و ايران را رويدادي مهم دانست و افزود: اميدوارم مديران مؤسسه‌هاي توريستي و آژانس‌هاي مسافرتي با مشاهده‌ي چهره‌ي واقعي ايران، سفرهاي گروهي مردم كشورشان را طراحي كند.

به گزارش ايسنا، ابراهيم پورفرج ـ رييس هيأت مديره‌ي جامعه‌ي تخصصي تورگردان‌هاي ايران ـ نيز به‌عنوان يكي از مسؤولان برگزار‌كننده‌ي اين كنفرانس، بيان كرد: شناساندن جاذبه‌هاي تاريخي، فرهنگي و طبيعي ايران به‌عنوان يك مقصد جديد گردشگري و تثبيت جايگاه ارزشمند ايران در گردشگري جهاني و تبادل نظر ميان تورگردان‌هاي داخلي و خارجي از جمله اهداف اين همايش بين‌المللي‌اند.

وي گردشگري را صنعتي نامريي دانست كه خريداران آن بايد به كشورهاي مختلف سفر كنند و گفت: به همين منظور، تلاش كرديم در اين همايش بين‌المللي مهمانان به‌شكل مستقيم با گردشگري ايران و دست‌اندركاران آن آشنا شوند.

او برگزاري اين همايش را آغاز فرآيندي براي تعامل شركت‌هاي توريستي ايران و كشورهاي خارجي ارزيابي و اظهار كرد: دبيرخانه‌ي همايش آماده است تا پيشنهادها و نظرهاي خارجي را براي بهبود و رونق توسعه‌ي همكاري‌هاي ايران و ديگر كشورها پذيرش كند.

رييس هيأت مديره‌ي جامعه‌ي تورگردانان ايران با بيان اين‌كه دولت در سال‌هاي اخير اقدامات زيربنايي در صنعت گردشگري انجام داده است، اضافه كرد: اميدوارم نتيجه‌ي اين همايش به تثبيت جايگاه ايران در گردشگري جهاني و بازاريابي مناسب منتهي شود.

به گزارش خبرنگار ايسنا، اشاره‌ي رحيم‌مشايي به تولد حضرت مسيح (ع) در امروز كه در تقويم ثبت نشده است، ميان حاضران در همايش همهمه ايجاد كرد. پس از مدتي، مجري برنامه توضيح‌هايي را درباره‌ي اشاره‌ي رحيم‌مشايي به دحو‌الارض و ميلاد حضرت مسيح (ع) داد.

مجري برنامه گفت: امروز نام دحو‌الارض از تاريخ اسلامي برگرفته شده است كه 25 ذي‌القعده مصادف با توسعه‌ي جهان از محور مكه در اين روز صورت گرفته است. براساس تاريخ هجري قمري، اين روز با ميلاد حضرت مسيح (ع) كه در تقويم ميلادي چهارم دي‌ماه است، مطابقت مي‌كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha