• جمعه / ۱ آذر ۱۳۸۷ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8709-00398
  • خبرنگار : 71021

معاون اجرايي بعثه: دولت عربستان برگزاري دعاي کميل را در کنار بقيع پذيرفته است براي جلوگيري از اختلال به غيرايراني‌ها اجازه‌ي شرکت در مراسم را نمي‌دهند

معاون اجرايي بعثه‌ي مقام معظم رهبري گفت: دولت عربستان برگزاري دعاي کميل را در کنار بقيع پذيرفته است و همکاري خوبي با ما دارد و تلاش مي‌کند، مراقبت کند.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به مدينه‌ي منوره، مجيد آخوندزاده در نشست خبري که بعدازظهر روز گذشته (30 آبان‌ماه) در مدينه برگزار شد، با اشاره به برپايي نخستين دعاي کميل با حضور زايران ايراني در کنار بقيع، در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي همکاري دولت عربستان براي برگزاري اين مراسم و اين‌که آيا ايران با توجه به جو موجود در اين کشور براي برپايي اين مراسم، پيش‌شرط‌هايي را رعايت کرده است؟ اظهار کرد: هر سال با دولت عربستان براي برگزاري اين دعا مذاکره‌هايي مي‌شوند. امسال نيز اين مذاکره‌ها صورت گرفتند و دولت عربستان اين موضوع را قبول کرده است.

وي ادامه داد: پيش از برگزاري مراسم دعاي کميل در کنار قبرستان بقيع با فرمانده‌ي پليس مدينه ديدار كرديم و در اين‌باره مذاکره‌هايي داشتيم؛ يکي از نگراني‌هاي آن‌ها برگزاري خوب اين دعاي کميل است.

معاون اجرايي بعثه‌ي مقام معظم رهبري با اشاره به کنترل‌هاي پليس مدينه در ورودي‌هاي اين مراسم، گفت: وسايل زايران پيش از ورود به اين مراسم با ايکس‌ري کنترل مي‌شود، چون سال‌هاي پيش، افرادي بودند که قصد داشتند در اين مراسم اختلال ايجاد کنند؛ اما توسط اين نيروها دستگير شدند.

وي بيان كرد: پليس مدينه درباره‌ي برگزاري اين مراسم در کنار بقيع اعلام آمادگي کرده و اذعان داشته است که ايراني‌ها منظم‌ترين زايران هستند و اين مسايل، موجب شده است که هر سال اين هماهنگي و همکاري ادامه يابد.

آخوندزاده اظهار داشت: پليس مدينه نيروهاي امنيتي را آماده دارد که هنگام برپايي دعاي کميل، منطقه را پوشش مي‌دهند. حتا اين نيروها در فاصله‌هايي دورتر از اين منطقه مستقر مي‌شوند تا مراسم به‌خوبي برگزار شود.

وي با اشاره اين‌که مراسم دعاي کميل هر سال با حضور ايراني‌ها در کنار بقيع برگزار مي‌شود، افزود: عربستان نگران است که افراد خارجي، داخل ايراني‌ها بيايند، چون اطمينان ندارند که در ميان آن‌ها افراد خاصي نباشند که قصد ايجاد اختلال را در مراسم داشته باشند و نيروهاي امنيتي اين افراد را نتوانند شناسايي کنند. بنابراين اجازه نمي‌دهند افراد غيرايراني در مراسم دعاي کميل شرکت کنند.

او بيان کرد: ما نيز اصرار نداريم، اين افراد در جمع ما حضور داشته باشند، چون امکان دارد، اتفاق‌هايي رخ دهند که امنيت منطقه را با مشکل مواجه کنند.

معاون اجرايي بعثه‌ي مقام معظم رهبري گفت: اكنون 27 هزار و 350 نفر در مدينه هستند که در مراسم دعاي کميل شرکت مي‌کنند. پيش از اين، يک دعاي کميل در مدينه برگزار شده است؛ اما اين دعاي کميل در موسم حج امسال براي نخستين‌بار در کنار بقيع برپا مي‌شود و دو دعاي کميل ديگر در مدينه براي کاروان‌هاي مدينه بعد برگزار مي‌شوند.

به گفته‌ي او، براي نخستين‌بار بروشورهاي تبليغاتي براي اين مراسم تهيه شده و در اختيار مديران کاروان‌هاي زيارتي قرار گرفته‌اند. هم‌چنين در قالب فرمي تذکرهايي که براي اجراي اين مراسم بايد رعايت شوند، به مديران کاروان‌ها ارايه شده‌اند که برنامه‌ريزي براي حضور به‌موقع در اين مراسم، خودداري از هرگونه شعار دادن در طول مسير، احترام به قوانين عربستان، عبور از خيابان به‌صورت دسته‌جمعي، رعايت نظافت محوطه‌ي حرم، خودداري از آوردن نذورات براي رعايت نظافت محدوده‌ي برگزاري دعاي کميل و همراه نياوردن دوربين، از جمله اين تذکرها هستند.

وي در ادامه‌ي اين نشست با اشاره به فعاليت‌هاي ديگر اين معاونت که انتشار نشريه‌ي تخصصي زاير در موسم حج و نشر مشعر از آن جمله‌اند، اظهار کرد: در ايام تشريق، اين معاونت چادرهاي بعثه‌ي مقام معظم رهبري را شناسايي و نيازمندي‌هاي آن‌ها را تأمين مي‌کند و براي مراسم برائت از مشرکان نيز فعاليت‌هايي انجام مي‌دهد که در مکه درباره‌ي آن‌ها اطلاع‌رساني مي‌شود.

آخوندزاده اضافه كرد: 70 درصد کالاهاي مورد نياز زايران حج تمتع امسال از ايران به عربستان منتقل شده كه اين کار صرفه‌ي اقتصادي زيادي براي ما داشته است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha