• چهارشنبه / ۲۹ آبان ۱۳۸۷ / ۱۴:۱۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8708-18409
  • خبرنگار : 71021

معاون امور روحانيون بعثه: برخوردهاي توهين‌آميز در بقيع و حرمين شريفين با زايران روزانه‌اند مسؤولان فهيم عربستان براي روحانيون ارزش قايل‌اند

معاون امور روحانيون بعثه:
برخوردهاي توهين‌آميز در بقيع و حرمين شريفين با زايران روزانه‌اند
مسؤولان فهيم عربستان براي روحانيون ارزش قايل‌اند

معاون امور روحانيون بعثه‌ي مقام معظم رهبري گفت: برخوردهاي توهين‌آميز در بقيع، مسجدالنبي و مسجدالحرام با زايران و روحانيون ايراني به‌صورت روزانه‌اند؛ ولي تاکنون برخورد فيزيکي با اين افراد گزارش نشده است.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به مدينه‌ي منوره، سيدعبدالفتاح نواب در نشستي خبري که صبح امروز (چهارشنبه، 29 آبان‌ماه) در مدينه‌ي منوره برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي اين‌که برخي روحانيون در اين فضا، لباس خود را تغيير مي‌دهند، آيا اين مسأله از برخوردهاي وهابيون با آن‌ها ناشي مي‌شود و در اين چند روز که زايران ايراني به عربستان وارد شده‌اند، گزارشي از اين‌گونه برخوردها داده شده است؟ اظهار داشت: پوشش روحاني‌ها، يکي از محورها در ارزيابي عملکرد آن‌ها محسوب مي‌شود. اين پوشش يکي از شئون روحانيت است و روحانيون با پوشش خود به حرمين شريفين وارد مي‌شوند. البته برخي با توجه به شرايط آب‌وهوايي، اين پوشش را تغيير مي‌دهند.

وي ادامه داد: برخورد با روحانيون در بقيع، موضوعي سابقه‌دار است و گاهي برخوردهايي دور از شأن زاير خانه‌ي خدا توسط برخي افراد جاهل در اين منطقه ديده مي‌شود؛ اما مسؤولان فهيم اين کشور براي روحانيون ارزش قايل‌اند و مي‌دانند روحانيون کاروان‌ها با صحبت‌هاي خوبي که دارند، در هدايت و توجيه زايران براي رعايت شئونات اين اماکن مقدس تلاش مي‌کنند.

نواب افزود: روحاني‌هاي کاروان‌ها با توجه به مسؤوليتي که در ميان مردم براي رعايت انتظامات اين کشور دارند، بهترين عناصر هستند.

معاون امور روحانيون بعثه‌ي مقام معظم رهبري بيان کرد: ما حساب افراد جاهلي را که گاهي در بقيع و مسجدالنبي به روحانيون ارزشمند توهين مي‌کنند، از مسؤولان اين کشور جدا مي‌دانيم. هرچند در ديدارهايي که با مسؤول شئون حرمين شريفين و برخي مسؤولان اين کشور داشتيم، گلايه‌ي خود را از اين برخوردها منتقل کرديم.

وي با بيان اين‌که برخوردها به‌صورت روزانه در بقيع، مسجدالنبي و مسجدالحرام‌اند، ولي تا امروز برخورد فيزيکي گزارش نشده است، گفت: البته مردم و زايران ايراني از افرادي که در مسجدالحرام و در کنار تربت پاک ائمه معصومين (ع) در بقيع هستند، انتظار دارند که از اخلاق خوب نبوي و خلق حسن کريم اهل بيت (ع)، امام حسن مجتبي (ع) درس بگيرند و با زايران اين دو حرم به نحو مطلوب و پيامبرپسند برخورد کنند.

نواب ادامه داد: مسؤولان عربستان از برخورد برخي افراد که خارج از چارچوب ادب اسلامي است، بيزارند و اين را به‌عنوان تصرفات شخصي اين افراد مي‌گذارند که يعني خودسرانه است.

وي اضافه كرد: مسؤولان عربستان گفته‌اند که گزارش دقيق داده شود تا با اين موارد برخورد شود. گاهي برخي از مواردي که گزارش شده، به زندان انداخته شده‌اند؛ ولي نبايد به اين افراد بهانه داد و موارد را دقيق گزارش کرد.

معاون امور روحانيون بعثه‌ي مقام معظم رهبري درباره‌ي اطلاعات ضعيفي که در بقيع به زايران از اهل قبور در اين قبرستان مي‌دهند، اظهار کرد: بسياري از مباحت مرتبط با بقيع به‌صورت مختلف نقل شده‌اند و اگر نقشه‌اي از بقيع به زايران داده شود، توسط مأموران بقيع گرفته مي‌شود. علاوه بر اين، بعثه‌ي مقام معظم رهبري نقشه‌هايي را در کتاب‌هايي که چاپ مي‌کند، ارايه کرده است و در هتل‌هاي محل اقامت زايران، اين اطلاعات وجود دارند. بر اين اساس امکان دارد، برخي زايران يا توجيه نشده يا براي نخستين‌بار به بقيع رفته باشند.

وي با اشاره به کتاب‌هاي دعايي که زايران با اجازه‌ي عربستان به بقيع مي‌آورند، گفت: با وجود اين‌که برخي از اين کتاب‌ها با اجازه‌ي دولت عربستان به اين کشور وارد مي‌شوند، اما توسط بعضي از مأموران گرفته مي‌شوند.

معاون امور روحانيون بعثه‌ي مقام معظم رهبري در ادامه با يادآوري اين‌که نيمي از 664 روحاني معين و معينه‌ي کاروان‌هاي مدينه قبل به اين شهر وارد شده‌اند، افزود: اين افراد موظف‌اند، هر روز با زايران خانه‌ي خدا جلسه بگذارند و آخرين اطلاعات مربوط به اماکن را ارايه دهند. اين موضوع فقط خاص روحانيون ايراني است و ديگر کشورها به اين اماکن آشنايي ندارند، چون روحاني‌هاي کاروان‌هاي ايران با سازمان‌دهي خوبي در حرمين شريفين توجيه مي‌شوند.

به گفته‌ي او، جلساتي نيز درباره‌ي آخرين فتواهاي مراجع براي مناسک حج از سوي روحانيون برگزار و آخرين نقطه‌نظرها در اين نشست‌ها با روحانيون کاروان‌ها مطرح مي‌شوند.

وي درباره‌ي ارزيابي از روحانيون، بيان كرد: گروه‌هاي ارزيابي 24 ساعته در مکه و مدينه حضور دارند و گزارش‌هاي روزانه‌ي آن‌ها به نماينده‌ي ولي فقيه ارايه و بر آن اساس، دستورهاي لازم منتقل مي‌شوند.

نواب در پايان با اشاره به حضور بانوان مبلغ از امروز در مسجد شجره براي پاسخگويي به بانوان زاير و محرم کردن آن‌ها، افزود: اين گروه از بانوان معاونت امور روحانيت بعثه‌ي مقام معظم رهبري تا ورود آخرين گروه از زايران در اين مسجد حضور دارند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha