• جمعه / ۱ آذر ۱۳۸۷ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8709-00234
  • خبرنگار : 71191

بافت قاليچه‌ي «صلح و دوستي» به‌شكل رسمي آغاز شد رييس دفتر منطقه‌يي يونسكو: اين ابتكار حركتي در راستاي دفاع از صلح است

بافت قاليچه‌ي «صلح و دوستي» به‌شكل رسمي آغاز شد
رييس دفتر منطقه‌يي يونسكو:
اين ابتكار حركتي در راستاي دفاع از صلح است

رييس دفتر منطقه‌يي يونسكو در تهران با اعلام حمايت كامل يونسكو از بافت قاليچه‌ي «صلح و دوستي» در سعدآباد، گفت: براي من افتخار بزرگي است كه در مراسم آغاز بافت گروهي قاليچه‌ي صلح و دوستي در سعدآباد شركت مي‌كنم.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، چون‌لي هان كه در مراسم افتتاح رسمي بافت قاليچه‌ي صلح و دوستي ‌در مجموعه‌ي فرهنگي ـ تاريخي سعدآباد سخن مي‌گفت، ادامه داد: يونسكو اين ابتكار بديع، فرهنگي و آموزشي را تأييد مي‌كند، چون اين عمل، بسياري از مردم را مانند استادان فرش، دانش‌آموزان، هنرمندان و نمايندگان خارجي به‌دنبال هدفي والا گردهم مي‌آورد.

وي بيان كرد: اين حركت استثنايي حامل پيام و خواسته‌ي مردم ايران و آمال، ‌آرزوها و تعهدات آن‌ها براي صلح، دوستي و تفاهم متقابل است.

او افزود: به‌عنوان نماينده‌ي يونسكو، بسيار خوشحالم كه اين حركت در قالب هنر قالي‌بافي نمود پيدا كرده است؛ هنري كه در سطح جهاني، ايران را با سنن كهن، مهارت‌هاي بالا و شاهكارهايش شناسانده است.

رييس دفتر منطقه‌يي يونسكو در تهران يادآور شد: اين فرش پس از پايان كار، از طريق يونسكو به سازمان ملل متحد اهدا مي‌شود.

چون‌لي هان با اشاره به زمان تأسيس سازمان ملل متحد در 16 نوامبر 1945 ميلادي و پس از پايان جنگ جهاني دوم، اظهار داشت: با تأسيس اين سازمان، قرار شد با استفاده از آموزش،‌ علوم و فرهنگ، شرايطي مبتني بر احترام به ارزش‌هاي مشترك فراهم شود كه موجب گفت‌وگوي بين فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و مردم شود.

وي با اشاره به جمله‌اي از اساسنامه‌ي يونسكو، بيان كرد: اين ابتكار بدون شك حركتي در راستاي دفاع از صلح است. صلح جز با احترام به تنوع، روح جمعي و فراتر از آن، اطمينان از حصول شرافت انساني مسير نمي‌شود.

رييس دفتر منطقه‌يي يونسكو در تهران ادامه داد: سال 2008 ميلادي مصادف است با شصتمين سالگرد صدور بيانيه‌ي جهاني حقوق بشر يونسكو كه امروز همراه با ديگر آژانس‌هاي سازمان ملل متحد و همگام با ايرانيان، اين روز را پاس مي‌داريم.

وي فرش صلح، دوستي و تفاهم متقابل را مصداق بارز احترام به حقوق بشر و شرافت انساني دانست و گفت: يونسكو به‌عنوان نماينده و آژانس سازمان ملل متحد بسيار خرسند است كه در اين ابتكار با ايرانيان همگام شده، چراكه اين حركت منعكس‌كننده‌ي ارزش‌ها و آرمان‌هايي است كه اين سازمان به‌طور مداوم درپي ارتقاي آن‌هاست، آرمان‌هايي مانند عدالت، برابري، شرافت انساني، تنوع و فرهنگ صلح.

او اضافه كرد: اميدوارم مجموعه‌ي سعدآباد بيشتر شاهد فعاليت‌هايي از اين دست باشد و سعدآباد را به مجموعه‌اي فرهنگ‌سازتر و جذاب‌تر بتوانيم تبديل كنيم.

به گزارش خبرنگار ايسنا، رييس مجموعه‌ي فرهنگي ـ تاريخي سعدآباد نيز در اين مراسم، بافت قاليچه‌ي صلح و دوستي جهاني را لبيك سربازاني كوچك به محضر ولايت دانست و گفت: در سال نوآوري و شكوفايي بايد كاري با ابتكار و نوآوري انجام مي‌شد و مجموعه‌اي مانند سعدآباد كه مجموعه‌اي تاريخي است و فرهنگ و تاريخ را با هم در يك جا دارد، فرشي با مضمون صلح و دوستي را انتخاب كرد.

به اعتقاد عشرت شايق، گره زدن هر شخص به اين قاليچه، دوستي و محبت را بيشتر مي‌كند و همه‌ي دوستان و كساني كه قلب‌شان براي صلح و دوستي مي‌زند، در اين كار مي‌توانند همكاري كنند.

وي دليل انجام اين كار را از سوي مجموعه‌ي سعدآباد بيزاري از خشونت اعلام كرد و افزود: امروز دنيا خشونت‌گريز و خشونت‌ستيز است و اگر ما بخواهيم از خشونت فرار كنيم، راهي جز اين نداريم. به همين دليل، ما ايرانيان هنرمند، گره‌هاي زيباي فرش ايراني را با نقوش زيبايش براي اين كار انتخاب كرديم.

او بيان كرد: ما افكار عمومي را براي گره زدن به اين فرش دعوت مي‌كنيم، با اين تفاوت كه همه بر اين فرش نمي‌توانند گره بزنند، هر كسي با توجه به مهارت‌ و هنر خود در اين كار مي‌تواند سهيم باشد. دوست‌داران فرش با نگاه صلح و دوستي در اين حركت فرهنگي مي‌توانند عضو شوند و آن را فراگيرند.

رييس مجموعه‌ي فرهنگي ـ تاريخي سعدآباد ادامه داد: ما مسلمانان و ايراني‌هاي مسلمان به اين نكته اعتقاد داريم كه اگر موحد باشيم، حركت‌هاي فراگير كنوني مانند ترورهاي شخصيتي، نخوت‌ها، درگيري‌هاي رفتاري و جنگ‌هاي بي‌نتيجه‌ي انساني به باشگاهي كه به‌جز محبت، زيبايي و عشق چيز ديگري در آن نيست، ‌تبديل مي‌شوند.

وي با اشاره به گره زدن 180 نفر از شخصيت‌هاي دنيا به اين قاليچه پيش از افتتاح رسمي، دليل زودتر افتتاح شدن قاليچه به‌صورت غيررسمي و گره زدن برخي شخصيت‌ها را حضور آن‌ها در ايران پيش از زمان افتتاح رسمي دانست و افزود: ممكن بود، اين افراد تا سال آينده به ايران نمي‌آمدند. به همين دليل، مجبور شديم كه اين كار را انجام دهيم.

شايق حضور افراد شركت‌كننده در مراسم افتتاحيه‌ي رسمي قاليچه‌ي صلح و دوستي جهاني را نه با دعوت خود كه با دعوت حق دانست و اضافه كرد: اين قاليچه با همكاري دوستان بين‌المللي ما بدون كوچك‌ترين شائبه‌ي رفتارهاي گروهي، ‌فرقه‌يي و جمعي، مربوط به همه‌ي مردم ايران و جهان است و فراتر از مرزهاي كوچكي است كه مي‌خواهند اين كار را براي خود ثبت كنند.

به گزارش ايسنا، اين مراسم نخست در سالن ايوان عطار سعدآباد آغاز شد و سپس مهمانان براي افتتاح با حضور آيت‌الله خوانساري، دبير كميته‌ي ملي يونسكو در تهران و معاون فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به كاخ ـ موزه‌ي نگارستان رفتند.

در اين مراسم، معاون فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ حسين جعفري ـ، فرماندار شميرانات ـ لاريجاني ـ، رييس ايكوم ايران ـ سيداحمد محيط طباطبايي ـ، مدير كل موزه‌هاي بنياد مستضعفان ـ جواهري ـ، نماينده‌ي مجلس هفتم ـ موسوي ـ، رييس مركز اطلاعات سازمان ملل متحد ـ سونيل نارول ـ، هماهنگ‌كننده‌ي سازمان ملل در ايران ـ كنوت است بي ـ، اعضاي تيم ملي فوتسال آلمان، رييس مجموعه‌هاي نياوران و ايرج نوذري ـ بازيگر ـ حضور داشتند.

پيش از افتتاح رسمي اين قاليچه، كساني چون رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ اسفنديار رحيم‌مشايي ـ، رييس‌جمهور اسبق لبنان ـ ميشل عون ـ، وزير بازرگاني جمهوري خلق چين ـ چن دمينگ ـ، وزير آموزش عراق ـ خضير الخزاعي ـ، قائم‌مقام وزير جهانگردي مالزي ـ سليمان عبدالرحمان طيب ـ، وزير گردشگري سريلانكا ـ ميليندا موراگودا ـ، وزير نيرو معاون مالي ـ محمد وديارا ـ، مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل ـ علي‌اكبر ولايتي ـ، وزير جهانگردي اريتره ـ آمنه نورحسين ـ، گروه دانشمندان هوا و فضاي روسي و تعدادي ديگر از شخصت‌ها به اين قاليچه گره زده‌اند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha