• سه‌شنبه / ۱۴ آبان ۱۳۸۷ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8708-06661
  • خبرنگار : 71191

موزه‌ي مردم‌شناسي نوش‌آباد در كاشان مرمت مي‌شود

موزه‌ي مردم‌شناسي نوش‌آباد در كاشان مرمت مي‌شود

به گفته‌ي معاون ميراث فرهنگي اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري شهرستان كاشان، با تعاملي كه با شهرداري كاشان انجام شده، تمهيدات لازم و رفع خطرهاي اصلي براي فضاهايي كه در شهر زيرزميني نوش‌آباد مشكلاتي داشتند، انجام شده‌اند.

عليرضا محسني‌تبار در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ادامه داد: در شهر زيرزميني نوش‌آباد، يكسري نخاله‌ها و لايه‌هايي كه از شسته شدن چاه‌ها و ديواره‌ها در برخي نقاط جمع شده بودند، جمع‌آوري و فضا سامان‌دهي شده است.

وي با اشاره به پرداخت اعتبار از سوي شهرداري و نظارت از سوي اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري كاشان، اظهار داشت: براي نخستين‌بار، در عيد نوروز امسال بخشي از فضاي شهر زيرزميني براي بازديد گردشگران آماده شده بود.

او درباره‌ي انجام فصل‌هاي بعدي كاوش در اين شهر زيرزميني، توضيح داد: قبلا يكسري كاوش در اين مكان انجام شده بود، ولي براي كاوش هنوز دستور كار مشخصي وجود ندارد. با اين حال، مكاتبه‌هاي لازم با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري انجام شده‌اند كه به محض صادر شدن مجوز، درخواست اعتبار مورد نياز را مي‌دهيم.

معاون ميراث فرهنگي اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري كاشان ميزان اعتبار تصويب‌شده را براي آثار ميراث فرهنگي نوش‌آباد حدود 150 ميليون تومان اعلام و به پروژ‌ه‌هاي در دست مرمت در اين شهرستان اشاره كرد و رفع خطر و تهيه‌ي طرح مرمت براي مسجدجامع نوش‌آباد را يكي از اين پروژه‌ها دانست.

وي مرمت آب‌انبار «چال سي» را از ديگر پروژه‌هاي در دست انجام دانست و بيان كرد: از محل اعتبارات مالي سال گذشته، مرمت، بام‌سازي و رفع خطر اين آب‌انبار انجام شده و اكنون مرمت بادگيرها، سامان‌دهي فضاي بيروني و آزادسازي حريم آب‌انبار در دست انجام است. مرمت اين آب‌انبار با مشاركت شهرداري و اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري كاشان انجام مي‌شود.

او مرمت موزه‌ي مردم‌شناسي نوش‌آباد را از ديگر پروژه‌هاي در دست انجام اين شهرستان دانست و افزود: استحكام‌بخشي، بام‌سازي و رفع خطر از ضلع جنوبي موزه انجام شده است. هم‌چنين كارهاي تأسيساتي و تجهيزات برودتي و حرارتي تكميل شده‌اند تا به محض تكميل مرمت موزه، تجهيزات موزه نصب شوند.

محسني‌تبار مرحله‌ي دوم مرمت اين موزه را مرمت بخش‌هاي روباز و حياط پيراموني موزه اعلام كرد.

هم‌چنين مديرعامل انجمن دوست‌داران ميراث فرهنگي و مفاخر نوش‌آباد در توضيحي درباره‌ي مرمت موزه‌ي مردم‌شناسي، به خبرنگار ايسنا گفت: در مرحله‌ي نخست مرمت، فعاليت‌هاي بازسازي و مرمتي موزه، آواربرداري و خاك‌برداري پشت بام آغاز شده‌اند و استحكام‌بخشي، ايزوله و سنگ فرش كردن پشت بام نيز انجام مي‌شود تا مرحله‌ي نخست مرمت به‌پايان برسد.

حميدرضا انصاري‌فرد بيان كرد: مرمت كنوني موزه‌ي مردم‌شناسي نوش‌آباد به‌دليل آسيب‌هاي واردشده به اين موزه در بارش برف و باران سنگين سال گذشته است كه اگر پشت بام موزه، سال گذشته مرمت مي‌شد، اكنون اين اعتبار صرف مرمت نمي‌شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha