قائممقام گردشگري مالزي اعلام كرد: رشد 98درصدي ورود گردشگران ايراني به مالزي در سال 2008 ايران سومين كشور گردشگرفرست به مالزي است
تعداد گردشگران ايراني ورودي به كشور مالزي از ژانويه تا سپتامبر 2008، با 98/2درصد رشد، به 44هزار و 177 نفر رسيده است.
به گزارش خبرنگار گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، داتو سري سليمان عبدل الرحمان تائب - قائممقام صنعت گردشگري و توريستي مالزي - كه در رأس هيأتي از نمايندگان اعزامي اين كشور به منظور بحث و تبادل نظر دربارهي همكاريهاي صنعت گردشگري به ايران سفر كرده است، در نشستي رسانهيي كه شامگاه گذشته (چهارشنبه، اول آبانماه) برگزار شد، ايران را يكي از مقاصد بزرگ گردشگري كشور مالزي توصيف كرد و گفت: مالزي در مجموع، از ژانويه تا سپتامبر 2008 ، 16 ميليون و 329 هزار و 855 نفر توريست داشته، كه اين رقم در مقايسه با 15 ميليون و 648هزار و 292 نفر در همين تاريخ در سال 2007، رشدي 4/4درصدي را نشان ميدهد.
او ايران را پس از عربستان صعودي و امارات متحدهي عربي در مقام سومين كشور توريستفرست به مالزي اعلام كرد و گفت: در سال 2007، در مجموع، 27هزار و 215 نفر گردشگر ايراني از مالزي ديدن كردهاند.
قائممقام صنعت گردشگري و توريستي مالزي با اشاره به جذابيتها و پتانسيلهاي ويژه و هيجانانگيز كشور مالزي براي هر نوع سليقه و علاقهمندي گردشگران، گفت: وجود رستورانهاي بزرگ و متعدد و مطابق با هر ذوق و سليقهاي، فروشگاههاي بزرگ، مراكز متعدد خريد، تفريح، اقامتگاههاي ويژه و انواع غذاهاي متنوع، مراكز توريستي مالزي را به يكي از مقاصد بزرگ گردشگران جهاني تبديل كرده است.
او در ادامه عنوان كرد: گردشگري در مالزي نه ارزان است، نه گران؛ بلكه نرخ عادلانهاي براي همهي گردشگران پيشبيني شده است كه امكان استفاده از تسهيلات و امكانات پيشرفتهي توريستي اين كشور را براي همه ميسر ميكند.
وي مالزي را كشوري مدرن با سيستم حمل و نقل پيشرفته، تأسيسات بزرگ و فرهنگي متنوع دانست و گفت: طرح انواع شعارهاي توريستي تأثير بسزايي در جذب گردشگران و ايجاد اطمينان خاطر براي آنها در سفر به مالزي داشته است.
به گفتهي او، شعار توريستي «با سفر به مالزي، در خانهي خود احساس راحتي كنيد»، يكي از انواع شعارهايي است كه مسؤولان، خدماتدهندگان و دستاندركاران گردشگري براي گردشگران به كار ميبرند، تا هنگام ورود به مالزي هيچگونه ناراحتي نداشته باشند.
قائممقام صنعت گردشگري و توريستي مالزي اين كشور را مركز شناختهشدهاي براي دانشجويان دانست و گفت: در سال 2007، تعداد 47هزار و 928 نفر دانشجوي بينالمللي در مؤسسات متعدد دولتي و خصوصي آموزش عالي مالزي ثبتنام كردهاند، كه پس از كشور اندونزي و چين، ايران با 3678 نفر در مقام سوم قرار دارد.
الرحمان تائب به وجود مؤسسات متعدد آموزشي در اين كشور اشاره كرد و گفت: تعداد 17 مؤسسهي آموزشي دولتي، 210 دانشگاه خصوصي، 50 شعبهي محوطهي دانشگاهي خارجي، 500 كالج خصوصي، 23 مدرسهي بينالمللي و... متناسب با نيازهاي بينالمللي آكادميك در مالزي ايجاد شده است، كه در آنها، رشتههاي مختلف تحصيلي از جمله: دورههاي زبان انگليسي، مدريت تجارت، مهندسي پزشكي و گردشگري آموزش داده ميشود.
او مالزي را كشوري با نژادها و قوميتهاي گوناگون معرفي كرد و گفت: فرهنگهاي متعدد در مالزي موجب شده است تا مهماننوازي در اين كشور توسعه پيدا كند؛ به همين دليل، دانشجويان متعدد خارجي بدون هيچگونه مسأله يا مشكلي، خود را با جامعهي مالزيايي وفق ميدهند.
اين مقام مسؤول در گردشگري مالزي خاطرنشان كرد: كشور مالزي در حال حاضر به سرعت به رقيبي سرسخت و قدرتمند در بخش سلامت و جذب گردشگران متقاضي خدمات پزشكي تبديل شده است، كه با اختصاص درآمد حاصل از جذب بيماران به عنوان توريست، به عنوان يك منبع درآمد ارزي، محاسبات و اقدامات خاصي را در جهت معرفي و جايگزين كردن كشور به عنوان قطب جذب توريست سلامت و درماني انجام داده است.
به گفتهي وي، هزينهها و تعرفههاي پزشكي، امكانات مدرن و مجهز پزشكي پيشرفته و ارزان دو عاملي هستند كه مالزي را از نظر جذب گردشگران متقاضي درمان مشهور ساختهاند؛ به طوريكه انجام يك جراحي معمولي «بايپس قلب» (CAEG) در مالزي در حدود 9هزار دلار هزينه دارد.
به گزارش ايسنا، قائممقام صنعت گردشگري و توريستي مالزي در نشست رسانهيي خود به پرسشهاي متعدد خبرنگاران دربارهي وضعيت توريستي و تعامل مالزي با ايران پاسخ داد.
او در پاسخ به خبرنگار ايسنا دربارهي ارسال متقابل گردشگر به ايران و همچنين ترانزيت حجاج مالزيايي از طريق ايران به عربستان، گفت: در گذشته، سه پرواز چارتر مستقيم براي حجاج مالزيايي از ايران پيشبيني شده بود، كه نتايج خوبي داشت. صنعت هواپيمايي برتر و امكان انتخابهاي متعدد گردشگران و حجاج موجب شده است تا ترانزيت حجاج مالزيايي از ديگر كشورها، بويژه چين، نيز در دستور كار قرار گيرد؛ اما با اين وجود، ما تلاش ميكنيم تا براي يك پرواز به ايران، برنامهريزي كنيم.
او دربارهي اجرايي كردن يادداشت تفاهم گردشگري ميان ايران و مالزي نيز گفت: با توجه به روند درك جهاني از ايران و اهميت استراتژيك آن، اين كشور براي مالزي به يك شريك مهم اقتصادي، سياسي و فرهنگي تبديل شده است؛ بنابراين ما در رأس همين هيأتي كه به ايران سفر كرده، تلاش داريم تا مفاد تفاهمنامه را هرچه سريعتر اجرايي كنيم؛ به همين دليل، چهارم تا پنجم فوريه (بهمنماه) قرار است اجلاسي را با دستاندركاران گردشگري ايران داشته باشيم تا برنامههاي بلندمدت و كوتاهمدت بين دو كشور را ترسيم كنيم.
قائممقام گردشگري مالزي رمز موفقيت گردشگري مالزي را روي گشاده و تلاش و عزم جمعي مديران و مردم اين كشور براي توسعهي گردشگري دانست و گفت: يك نكته هميشه براي ما مورد نظر بوده، كه آن نيز آگاهي از ذائقه و سليقهي گردشگران و شناسايي نيازها و احتياجهاي آنهاست. اين امر همواره مورد توجه مديران و برنامهريزان گردشگري مالزي بوده و تاكنون نيز نتايج پرباري به همراه داشته است.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات