رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان از حفر تونل مترو در چهارباغ عباسي خبر داد.
احمد امينپور در گفتوگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: در جلسهاي كه با حضور مسؤول قطار شهري اصفهان ـ زعفراني ـ، استاندار اصفهان ـ مرتضي بختيارينژاد ـ، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ فريبرز دولتآبادي ـ و مديركل دفتر حفظ و احياي بناها و محوطههاي تاريخي ـ سياوش صابري ـ در اصفهان برگزار شد، دربارهي بحث مترو و عبور آن از كنار سيوسه پل و طرحهايي كه قبلا در اينباره مطرح بودند، بررسيها و مذاكرههايي انجام شدند.
وي دربارهي نتيجهي كلي اين جلسه، توضيح داد: بحث در اين جلسه تأمين شرايطي بود كه عبور مترو در مجموع به سيوسه پل و آثار تاريخي چهارباغ لطمهاي نزند و از روشهايي براي حفاري، گذاشتن ريلها و تهيهي لوكوموتيوها استفاده شود كه در حد مناسبي از استانداردهاي مطرح دنيا باشد و ما اين كار را بتوانيم اجرا كنيم.
عضو پيشين شوراي شهر اصفهان در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا دربارهي بازديد اين هيأت از مسير تونل مترو اصفهان، اظهار داشت: فعلا لزومي به بازديد از مسير مترو نبود، به همين دليل، از مسير بازديدي انجام نشد.
وي ادامه داد: تونلهاي مسير چهارباغ پايين حفاري شدهاند و حفاري بخشي از چهارباغ بالا نيز انجام شده است. اكنون درحال حفر تونل در چهارباغ عباسي هستند؛ ولي مهم نيست كه مترو از چه مسيري عبور ميكند، بلكه مهم اين است كه به اندازهي كافي فاصلهي مناسب را از خانههاي تاريخي رعايت كند كه اكنون درحال بررسي اين فاصلهها هستيم.
رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا دربارهي اينكه حفر تونل مترو در چهارباغ عباسي از چه زمان آغاز شده است؟ گفت: مهم اين نيست كه تونل مترو در چه جايي حفر ميشود، بلكه مهم اين است كه استانداردها و مسايل فني و تخصصي در آن رعايت شوند و اكنون درحال بررسي اين استانداردها هستند.
عضو جامعهي اسلامي مهندسين اصفهان اضافه كرد: اين موارد بررسي شدهاند، قبلا هم دستگاههاي مخصوص اين كار خريده شده و اكنون درحال حفارياند. پيشبينيهايي كه مسؤولان مجري كار بايد انجام دهند، انجام دادهاند.
اين درحالي است كه معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري حدود نيمهي شهريورماه در گفتوگو با خبرنگار ايسنا تأكيد كرد: مطمئنا مترو اصفهان از چهارباغ عبور نكرده و عبور هم نخواهد كرد و اكنون بحث نحوهي عبور مترو از مجاورت سيوسه پل مطرح است.
فريبرز دولتآبادي با اشاره به اينكه متن مصوبهي شوراي عالي ترافيك اين است كه مترو از زير چهارباغ عبور نكند، به شايعههايي كه دربارهي عبور مترو از زير چهارباغ مطرح شدهاند، اشاره و اظهار كرد: پس از شنيدن اين شايعهها و مكاتبه با وزير كشور و استاندار اصفهان، استاندار به قطعيت گفت كه مترو از زير چهارباغ عبور نكرده و مسير آن، همان مسير مصوبهي شوراي عالي ترافيك كشور است.
وي افزود: اگر بخواهند مترو را از چهارباغ عبور دهند، بايد دوباره مصوبهي شوراي عالي ترافيك را تغيير دهند كه اين كار نيز امكانپذير نيست؛ ولي اكنون مطمئن هستيم و در واقع، استاندار اين اطمينان را داده كه مترو از چهارباغ عبور نكرده است.
البته رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان ـ عباس حاجرسوليها ـ نيز 27 شهريورماه اعلام كرد كه مترو اصفهان از پيادهرو غربي خيابان چهارباغ عباسي عبور ميكند.
همچنين قائممقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري 10 اسفندماه سال گذشته دربارهي اينكه در موضوع ورود مترو به خيابان چهارباغ عباسي، به خطر افتادن ميراث فرهنگي اين خيابان دوباره مطرح شده است، بيان كرد: رييس جديد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان را مأمور كردهايم تا قضيهي مترو را بهصورت جدي پيگيري كند و متوجه شود، انتهاي قضيه چيست.
حميد بقايي در پاسخ به اين پرسش كه آيا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين قدرت را دارد كه جلوي ورود مترو را به خيابان چهارباغ عباسي بگيرد؟ گفت: سازمان ميراث فرهنگي بود كه سبب نجات دادن ميدان نقش جهان از خطر حذف از فهرست يونسكو شد. بنابراين چنين اتفاقهايي ممكن است، بيفتند؛ اما اگر سازمان كوتاه آمد و جايي اجازهي تخريب داد، آنگاه بايد نسبت به عملكرد آن اعتراض شود.
يازدهم اسفندماه 1385 نيز پورمحمدي بهعنوان وزير كشور تأكيد كرد: مترو بايد از كنار چهارباغ بگذرد؛ چون نياز امروز است و به سرعت هم بايد اين كار انجام شود.
شوراي عالي ترافيك كشور در تاريخ 23 اسفندماه 1385 مسير خط يك قطار شهري اصفهان را با فاصله از چهارباغ تصويب كرد.
انتهاي پيام
نظرات