«آيا اين جشنواره ملي است يا سليقهاي؟» ماجد نيسي و گلايه از نحوهي انتخاب فيلمهاي جشنوارهي «سينما حقيقت»
ماجد نيسي مدعي است: به غير از يك يا دو نفر از اعضاي هيأت انتخاب جشنوارهي «سينما حقيقت» ساير اعضاي اين گروه صلاحيت لازم را براي انتخاب فيلمهاي اين جشنواره نداشتند.
اين مستندساز در گفتوگويي با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) از نحوه انتخاب فيلمهاي جشنوارهي «سينما حقيقت» گلايه كرد و گفت: به غير از يا دو نفر، بقيه اعضاي هيأت انتخاب اين جشنواره با بيوگرافي ضعيفي وارد اين بخش شده بودند و طي صحبتهايي كه با برخي از اين اعضا داشتم عنوان ميكردند كه انتخاب امري سليقهاي است و حال اين سئوال پيش ميآيد كه اين جشنواره ملي است يا سليقهاي؟
او معتقد است: اگر جشنوارهي «سينما حقيقت» را بهعنوان جشنوارهاي ملي قبول داشته باشيم بايد انتخابهاي آن بسيار اصوليتر و كارشناسانهتر باشد.
نيسي كه مستند «بمبهاي پرتقالي» را براي اين جشنواره ارسال كرده است در ادامه افزود: اين فيلم در جشنوارهي «جم» جايزه بهترين مستند گزارشي را گرفته است و در جشنوارههاي مختلفي نيز كه در داخل و خارج شركت كرده، استقبال شاياني از آن شده است، با اينحال در اين جشنواره مورد انتخاب قرار نگرفته است و حال آنكه به عنوان يك مستندساز بعد از سالها تلاش و ممارست در اين حرفه به خوبي از قابليتهاي يك مستند خوب آگاهم و به عقيده بنده اين قابليتها در فيلم ارسالي من نيز وجود داشته است.
اين مستندساز همچنين عنوان كرد: هنگامي كه قصد برگزاري جشنوارهاي ملي را داريم، بايد كارشناسان را با دقت بيشتري انتخاب كنيم، چراكه انتخاب يا عدم انتخاب يك فيلم در اينگونه جشنوارهها به نوعي حكم صادركردن درباره خوب يا بدبودن آن فيلم است، لذا لازم است براي صدور چنين حكمي عدهاي كارشناس دورهم گرد آيند.
نيسي در ادامه خاطرنشان كرد: ممكن است مديريت مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در انتخاب اعضاي اين گروه، جوان بودن را ملاك قرار داده باشد اما بنده با تمام احترامي كه براي اين گروه قائلم فكر ميكنم جوانان باسابقهتري نيز براي تصدي اين پست وجود داشتند.
او ادامه داد: البته قطعا انتخابهاي اين گروه غرضمند نبوده است اما آنچه براي من جالب است، اين است كه چگونه فيلمي كه در جشنوارهاي عنوان بهترين فيلم را كسب كرده و علاوه بر آن فيلمساز آن براي ساخت آن جسارت عظيمي نشان داده و براي ساخت فيلم به محلي بمبگذاري شده رفته اينك به جاي تحسين، حتا ديده هم نميشود.
نيسي با تأكيد بر سليقهاي بودن انتخاب فيلمهاي اين جشنواره، متذكر شد: هنگامي كه حاصل زحمت چندماهه فيلمسازان، به بهانه كمبود وقت و بالابودن تعداد فيلمها چنين بيتوجه مورد بررسي قرار ميگيرد، آيا انگيزه فيلمسازان تحليل نميرود؟
او همچنين با اشاره به اين نكته كه مركز گسترش سينماي مستند و تجربي تنها متولي فيلمهاي مستند است خاطرنشان كرد: درحال حاضر به نظر ميرسد تنها متولي فيلمهاي مستند، تمركز خود را بر روي كميت فيلمها گذاشته و به نظر ميرسد كيفيت در وهله دوم اهميت قرار گرفته است.
نيسي در پايان گفت: هنگامي كه مستندسازي با مشكلات متعدد دست و پنجه نرم ميكند، به خوبي خبر دارد كه قرار نيست فيلم او سود مالي داشته باشد، اما او تمام انرژي خود را صرف ميكند تا شايد در قالب چندين جشنواره فيلمش ديده شود، اما هنگامي كه جشنوارهها نيز به اين سادگي از كنار فيلمها ميگذرند، آيا واقعا فيلمساز انگيزهاي براي كارهاي بعدي خود خواهد داشت؟
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات