پس از امضاي تفاهمنامه مشترك بين سايپا و پروتون مالزي، مدير پروژه موتور ملي ايرانخودرو با واكنش نسبت به اين تفاهمنامه، امضاي آن را زرنگي شركت پروتون ارزيابي و تاكيد كرد: متاسفانه پروتون با اين كار سر ايران كلاه گذاشت!
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد زالي با اظهار اين مطلب افزود: مدتها بود كه شركت پروتون مالزي با ايرانخودرو در خصوص خودرو اسلامي در حال كار بود و حتي تفاهمنامه سازمان كنفرانس اسلامي و ايران خودرو براي اين شركت مالزيايي ارسال شده بود و اين تفاهم يك ماه در دست آنها بود، ولي اين شركت آن را امضا نميكرد.
وي افزود: پروتون مالزي متوجه شده بود كه با امضاي اين تفاهمنامه با ايران خودرو چيزي از مالزي با خود نخواهد آورد و مجبور به بردن محصولات ايران به كشورش ميشود و به همين دليل سراغ ما نيامد.
او با بيان اينكه به نظر من اين تفاهمنامه از نظر ملي اشكال دارد، خاطرنشان كرد: پروتون با امضاي قرارداد با سايپا قصد آوردن محصولاتش به ايران را دارد و با اين كار ميخواهد بازار ايران را در اختيار گيرد. در واقع با امضاي اين تفاهم پروتون قواي محركه خود را به ايران خواهد آورد و با توجه به اينكه با شركتي مثل لوتوس همكار است و خودش صاحب برند است، متاسفانه چيزي نداريم كه از طرف شركت سايپا به پروتون بدهيم.
زالي تاكيد كرد: در واقع با عدم امضاي قرارداد، اين شركت مالزيايي به ما نيرنگ زد و اگر هم قرار باشد خودرو اسلامي بسازيم، ديگر اين كار را با مالزي انجام نخواهيم داد.
وي همچنين درباره اين كه از تفاهمنامه مشترك سايپا و پروتون به عنوان يك اتحاد استراتژيك ياد ميشد، عنوان كرد: اتحاد استراتژيك در مواردي مطرح است كه دو شركتي كه ميخواهند با هم به شراكت و كار مشترك دست بزنند، يك عقبه داشته باشند، ولي اين شراكت طوري است كه مالزي ميخواهد بازار ايران را در دست گيرد.
براي پروژه NP مشكل بودجه داريم
رئيس مركز تحقيقات موتور ايران خودرو درباره توقف پروژه NP (نيو پيكان) در ايران خودرو توضيح داد: اين پروژه در دستور كاري ايران خودرو قرار دارد، ولي براي آن مشكل بودجه داريم.
سايپا با پيشنهاد استفاده از موتور ملي ما مخالفت كرد
وي كه در حاشيه اولين روز هشتمين نمايشگاه بينالمللي خودرو مشهد سخن ميگفت، با اشاره به نقل قولي از رئيس جمهور درباره اينكه وقتي موتور ملي بيايد، همه خودروسازان از آن ميتوانند استفاده كنند، گفت: در اين ميان ما موتور 1700 سيسي پرخوران را براي زانتيا به شركت سايپا پيشنهاد داديم، ولي اين كار انجام نشد.
80 تا 90درصد موتور سمند داخليسازي شده است
او با بيان اين كه در حال حاضر 80 تا 90 درصد موتور سمند ساخت داخل شده است، افزود: اگر در اين زمينه حق مالكيت نداشته باشيم، نميتوانيم تغيير و تحولي در محصول ايجاد كنيم. اين در حالي است كه در موتور ملي حق مالكيت هم در طراحي، هم در توليد و حتي در ريز قطعات را داريم. در واقع مالكيت سمند متعلق به ايران است و با دارا بودن موتور EF7 شبهات گذشته در خصوص ملي بودن اين خودرو كاملا برطرف شده است.
پيش فروش 8هزار سمند با موتور ملي تا آبانماه
زالي در ادامه از آمادگي 100 درصدي اين شركت براي توليد موتور ملي خبر داد و گفت: تا آبانماه هشت هزار دستگاه سمند با موتور EF7 پيش فروش شده است.
او درباره اينكه آيا ايران خودرو قصد جايگزيني سمند با موتور ملي را به جاي سمند با موتور معمولي دارد؟ اظهار كرد: اين موضوع يكي از آرزوهاي ماست و اگر موتور ملي بتواند به تيراژ سالانهاي برابر با 500 هزار دستگاه برسد، از نظر رقابتي و ارزاني محصول از چين جلو خواهيم افتاد.
رونمايي از برند دوم ايرانخودرو در بهمنماه
وي درخصوص عرضه برند دوم ايران خودرو به ايسنا گفت: در بهمن امسال اين محصول را با موتور EF7 پرخوران رونمايي ميكنيم كه اين موتور روي سورن نصب شده است.
او با اشاره به قابليتهاي موتور پايهگاز سوز ايران خودرو گفت: هيچ موتوري در پايه گاز پايينتر از موتور EF7 مصرف نخواهد داشت. اين موتور در سرعت 80 تا 95 كيلومتر بر ساعت نيز ميتواند پيمايش 375 كيلومتري با يك مخزن 100 ليتري گاز داشته باشد. در حالت بنزيني هم مصرف آن 7.1 ليتر در 100 كيلومتر است.
وي افزود: علاوه بر موتور 1700 سي سي پرخوران، امسال ميتوانيم موتور 1400 سيسي خودمان را نيز عرضه كنيم.
توقف خط توليد پيكان سياسيكاري بود
زالي همچنين توقف خط توليد پيكان را يك كار سياسي براي واردات خودرو به كشور دانست و گفت: اولين خودرو ملي كه توانست در زمان خود استاندارد داخلي را پاس كند و ارزان نيز باشد، پيكان بود.
او درباره پژو روآ حاضر در اين دوره از نمايشگاه نيز گفت: اين خودرو داراي موتور بهينه شده پيكان است كه 81 اسب بخار قدرت دارد و كاملا پايهگازسوز است.
به گزارش ايسنا، در اين مراسم همچنين اكبري ـ استاد يار گروه مكانيك دانشگاه مشهد - با اظهار اينكه مالكيت فكري در دانشگاهها در حال تدوين است، افزود: اين كه خودرو ملي با مالكيت فكري ايراني طراحي و به ثبت رسيده، شكي نيست. مهم اين است كه محصول با نام ايران شناخته شود.
انتهاي پيام
نظرات