رييس هيات مديره سايپا: توليد خودرو اسلامي چيزي نيست كه توسط تنها يك خودروساز انجام شود
قرارداد سايپا و پروتون در روزهاي اخير به يك بحث چند جانبه از طرف گروههاي مختلف موافق و مخالف تبديل شده است و پس از اعتراض زاگرس خودرو و ايران خودرو، سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران به نمايندگي از وزارت صنايع ومعادن به حمايت از اين قرارداد پرداخت. در اين ميان رييس هيات مديره شركت سايپا نيز اظهارات رييس مركز تحقيقات موتور ايرانخودرو را متهم كردن همكاران سايپايياش ارزيابي كرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جواد نجمالدين ـ رئيس هيات مديره شركت سايپا - در خصوص اظهارات اخير محمد زالي - رئيس مركز تحقيقات موتور ايران خودرو - درباره اشكالي كه به ملي بودن قرارداد امضا شده ميان سايپا و پروتون گرفته بود اظهار كرد: ما در طرحهاي توسعهاي و در پروژههاي خودروسازي خود معتقد به برخي بداخلاقيها كه منجر به متهم كردن همكاران ما شده نيستيم و بايد تمام توان و نيروي خود را براي توسعه صنعت خودرو و خدمت به مردم بهكار گيريم. قرارداد شركت سايپا و پروتون كاملا متفاوت با قراردادهايي است كه طي آنها محصولي به صورت CBU وارد و يا به صورت CKD مونتاژ ميشود و در اين ميان استفاده از توان دو كشور براي طراحي و توليد بيشتر مورد تاكيد است.
وي افزود: استفاده از مزيتهاي رقابتي ساخت، توليد و طراحي در اين قرارداد مد نظر است؛ يعني موتوري را شركت پروتون طراحي كرده و ما از مزيت توليد خود براي ساخت داخل كردن آن با قيمتي مناسب و براي صادرات استفاده خواهيم كرد. همچنين شركت پروتون از موتوري كه در حال حاضر توليد ميكنيم، بر روي محصولاتش استفاده خواهد كرد، بنابراين اين همكاري به صورت مشترك است.
نجمالدين در پاسخ به اينكه ارزيابياش در خصوص اينكه از سوي مدير پروژه موتور ملي ايران خودرو عنوان شده بود كه سايپا چيزي براي عرضه به پروتون نخواهد داشت، تصريح كرد: احتمالا ايشان از متن قرارداد اطلاع نداشتند و اين طور نيست كه ما فقط از موتوري كه آنها دارند، استفاده كنيم. البته موتوري كه سايپا مد نظر دارد موتور S81 و ساير موتورهاي موجود در سايپاست. همچنين آنها موتوري دارند كه ما ميتوانيم از مزيتهاي رقابتي ساخت داخل استفاده و با قيمت تمام شده ارزان آن را توليد كنيم.
وي همچنين دربارهي اين انتقاد كارشناسان كه خودروسازان هنوز بحث ارتقاي پلاتفرم تندر90 كامل نشده، به سمت كارهاي طراحي ديگري ميروند كه نشان از بي برنامگي صنعت خودرو دارد، گفت: توسعه پلاتفرم تندر90 در دستور كاري سايپا و مصوبه هيات مديره است كه انجام خواهد شد. البته خود موتور نيز كه بخش مهمي از پلاتفرم را تشكيل ميدهد، توليدش آغاز شده است. توسعهي محصول تندر 90 نيز در حال برنامهريزي و در دستور كاري ماست و كار مشترك با پروتون و اين مبحث هيچ اشكال و تداخلي با هم به وجود نميآورد.
او با بيان اينكه رقابت منفي با خودروسازان ديگر نداريم، تاكيد كرد: توليد خودرو اسلامي چيزي نيست كه توسط تنها يك خودروساز انجام شود. سازمان كنفرانس كشورهاي اسلامي هم تنها يك خودروساز نيست و ما هم در همين ارتباط حركت ميكنيم و قرارداد با شركت پروتون با توجه به اينكه يك كشور اسلامي است، در همين راستا خواهد بود.
گفتني است، زالي - رييس مركز تحقيقات موتور ايرانخودرو - چندي پيش با انتقاد از قرارداد سايپا و پروتون اظهار كرده بود كه شركت مالزيايي با اين كار سر ايرانيها كلاه گذاشت!
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات