• جمعه / ۱۸ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8705-09035
  • خبرنگار : 71021

معاون صنايع دستي استان يزد: پرونده‌ي دارايي‌بافي براي ثبت در ميراث ناملموس آماده شد ترمه‌ي دست‌بافت هيچ بافنده‌اي ندارد كه روش آن ثبت شود

معاون صنايع دستي استان يزد:
پرونده‌ي دارايي‌بافي براي ثبت در ميراث ناملموس آماده شد
ترمه‌ي دست‌بافت هيچ بافنده‌اي ندارد كه روش آن ثبت شود
معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان يزد گفت: پرونده‌ي روش و تكنيك دارايي‌بافي از اين استان براي ثبت در ميراث ناملموس آماده و به معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي فرستاد شده است. محمد بهشتي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش صنايع دستي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دارايي‌بافي را از رشته‌هاي درحال منسوخ شدن اين استان كه هنرمندان فعال بسيار اندكي دارد، دانست و ادامه داد: حوزه‌ي جغرافيايي توليد دارايي در شهر يزد است و اين هنر جزو نساجي سنتي يزد بوده كه پيشينه‌ي طولاني دارد و به «ايكات» معروف است و از نخ، پنبه و ابريشم بافته مي‌شود و كاربرد آن به‌صورت روميزي، پرده، روتختي و روسري است. او بيان كرد: بافت دارايي با توجه به زمان طولاني كه در بافت آن صرف مي‌شود، بسيار سخت است و چون درآمد آن با انرژي كه مصرف مي‌شود، متناسب نيست، جوانان از يادگيري دارايي‌بافي كم‌تر استقبال مي‌كنند. وي اظهار داشت: اين معاونت براي برپايي دوره‌هاي آموزشي و كارگاه‌هاي داراي‌بافي و حتا جذب هنرمندان پيشكسوت اين رشته براي آموزش به ديگران تلاش بسياري كرد؛ اما كسي به يادگيري آن علاقه‌مند نيست و دارايي‌بافي در يزد كارآموز ندارد. در اين معاونت، روش‌هاي متفاوتي را براي جذب كارآموز اجرا كرديم، ولي تاكنون به نتيجه‌اي نرسيده‌ايم. بهشتي با بيان اين‌كه دارايي‌بافي نسبتا بازار دارد، گفت: بايد براي ترويج اين رشته، طراحي و كاربري‌هاي جديد تعريف شود؛ اما پيش از آن حتما بايد كارآموز جذب كرد تا اين برنامه‌ها را بتوان اجرا كرد. او در ادامه درباره‌ي برنامه‌ي اين معاونت براي ثبت روش و تكنيك‌هاي ديگر رشته‌هاي صنايع دستي اين استان، بيان كرد: تنظيم پرونده‌ي روش توليد دارايي، نخستين گام بود. بايد از نقاط ضعف و قوت كار خود مطلع شويم و پس از رفع مشكلات، رشته‌هاي ديگري را مانند احرامي‌بافي، سفال و سراميك و ترمه پي‌گيري كنيم. بهشتي درباره‌ي دليل اولويت ندادن به ثبت روش توليد رشته‌ي در معرض خطر و انقراض ترمه‌ي دست‌بافت، توضيح داد: اين رشته ديگر هيچ بافنده‌اي ندارد كه روش آن ثبت شود؛ براي ثبت رشته‌ي صنايع دستي در ميراث ناملموس حتما اثر با هنرمند بايد معرفي شود. بنابراين ترمه را نمي‌توانستيم معرفي كنيم. معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان يزد درباره‌ي وجود مشكل در تهيه‌ي پرونده و ثبت روش و تكنيك صنايع دستي اين استان، اظهار كرد: استان يزد، كارشناس ارشد در رشته‌ي مردم‌شناسي نداشت كه حكم دبير شوراي معنوي براي ثبت روش و تكنيك صنايع دستي در ميراث ناملموس به اين فرد ابلاغ شود؛ اما در نهايت، اين حكم به يك فرد داراي فوق ديپلم مردم‌شناسي براي پي‌گيري سريع موضوع ابلاغ شد. البته جمع‌آوري و آماده‌سازي اطلاعات را خود انجام داديم. پارچه‌ي دارايي كه همان پارچه‌ي ايكات است، روشي بسيار كهن در ايجاد نقوش هندسي روي پارچه است. نمونه‌اي از اين پارچه از گورستان‌هاي شهرري مربوط به دوره‌ي آل بويه به‌دست آمده كه رنگ آن سرخ لكه‌دار و سبز است. نمونه‌ي ديگري از اين پارچه از مصر به‌دست آمده كه تاريخ بافت آن 1100 ميلادي است. ايكات در مناطق مختلف مانند اسپانيا، هندوستان‌، آفريقاي غربي و ژاپن توليد مي‌شود. بافت انواع ايكات در اندونزي نيز رواج زيادي دارد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha