• دوشنبه / ۱۷ تیر ۱۳۸۷ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8704-09201
  • خبرنگار : 71021

مدير يك شركت تخصصي خدمات گردشگري سلامت: هنوز هيچ بيمارستاني براي فعاليت در اين بخش معرفي نشده است زيرساخت گردشگري مناسبي در منابع طبيعي درماني وجود ندارد

مدير يك شركت تخصصي خدمات گردشگري سلامت:
هنوز هيچ بيمارستاني براي فعاليت در اين بخش معرفي نشده است
زيرساخت گردشگري مناسبي در منابع طبيعي درماني وجود ندارد
مدير يك شركت تخصصي خدمات گردشگري سلامت بيان كرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي براي مراكز پزشكي مورد استفاده در گردشگري سلامت، استانداردهايي را تدوين و اعلام كرده‌، اما تاكنون نام هيچ بيمارستاني در اين‌باره رسمي اعلام نشده است. دكتر عليرضا جباري در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به نقش مهم بيمارستان‌ها در گردشگري سلامت، اظهار داشت: در مراسم راه‌اندازي بخش گردشگري سلامت در بيمارستان شهيد هاشمي‌نژاد، مسؤولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كردند كه نام بيمارستان‌هاي فعال در اين بخش اعلام مي‌كنند؛ اما هيچ اتفاقي تاكنون نيفتاده است. وي به بيان ديدگاهش درباره‌ي گردشگري سلامت و بخش‌هاي شكل‌دهنده‌ي آن پرداخت و گفت: علاوه بر مراكز ارايه‌دهنده‌ي خدمات مانند بيمارستان‌ها و مراكز فعال در حوزه‌ي منابع طبيعي، آژانس‌ها، هتل‌ها و سيستم حمل‌ونقل، يك حلقه در اين ميان وجود ندارد. در كشورهاي مختلف، شركت‌هاي تخصصي فراهم‌كننده‌ي خدمات گردشگري سلامت يا تسهيل‌كننده‌ي گردشگري پزشكي يا سلامت به‌عنوان اين حلقه‌ي واسط هستند. به گفته‌ي او، فردي كه در قالب گردشگري سلامت، قصد سفر به كشوري را دارد، پيش از آن به مشاوره نياز دارد كه بخش نخست كار اين شركت‌ها، ارايه‌ي مشاوره است و سپس بايد براساس درخواست متقاضي در زمان حضور فرد و حتا پيش از آن، كارها را هماهنگ و پي‌گيري كند. بايد يك مجموعه، مسؤوليت فردي را كه وارد مي‌شود، بپذيرد و اين مسؤوليت و تمركز برعهده‌ي اين شركت‌هاي تخصصي است. اين فعال در بخش گردشگري سلامت ادامه داد: ما برنامه‌هاي گردشگر سلامت را هماهنگ و روي انجام آن نظارت مي‌كنيم و با آژانس‌ها هماهنگ مي‌شويم تا كار تخصصي خود را انجام دهند. ما در امور آن‌ها دخالت نمي‌كنيم، مراكز درماني نيز كار خود را انجام مي‌دهند. ما يك صنف مشاوره، هماهنگ‌كننده و پي‌گيري و نظارت هستيم تا خدمات به اين افراد به‌درستي عرضه شوند. مدير اين شركت تخصصي خدمات گردشگري سلامت درباره‌ي اقدامات اين بخش براي تعامل با آژانس‌ها، توضيح داد: برخي آژانس‌ها از اين شركت، شناختي نداشتند. بنابراين براي تمام آژانس‌ها دعوت‌نامه فرستاده شد و درحال برقراري ارتباط با آن‌ها هستيم. وي برگزاري تورهاي تخصصي سلامت را در داخل كشور از ديگر اقدامات درحال پي‌گيري اين شركت اعلام كرد و افزود: ما در اين بخش برگزاركننده نيستيم، بلكه هماهنگ‌كننده هستيم، كارهاي اين بخش انجام شده‌اند و آماده‌ي برگزاري هستيم؛ اما اطلاع‌رساني و بازاريابي اين تورها به هزينه‌ي زيادي نياز دارد. جباري با اشاره به فعاليت‌هايي كه در زمينه‌ي گردشگري سلامت در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري انجام شده‌اند، اظهار كرد: تاكنون در اين سازمان، شوراي سياست‌گذاري گردشگري سلامت و كميته‌ي گردشگري سلامت شكل گرفته‌اند كه اين شورا، سياست‌گذاري و كميته، اجرا مي‌كند؛ اما چون شورا در سطح ملي نيست، مصوبات آن نيز ضمانت اجرايي ندارند و همكاري اعضاي شورا براي اجراي مصوبه‌ها بيشتر شكل اخلاقي دارد تا تعهد قانوني. وي گفت: كميته‌ي گردشگري سلامت در اين زمينه فعاليت‌هايي را انجام داده، اما مهم‌ترين مشكل اين است كه برنامه‌ي مدوني براي گردشگري سلامت نداريم و براساس چشم‌انداز 20 ساله، سندي مكتوب طراحي نشده است تا برنامه‌ي كوتاه‌مدت يا بلندمدت براساس آن طراحي شود. او با تأكيد بر نقش دولت در سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي و تسهيل و حمايت در حوزه‌ي اجرا، بيان كرد: وقتي برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري نباشد، به‌دنبال آن، حمايت و تسهيلي نخواهد بود و اگر باشد، سليقه‌يي و شخصي است كه نتيجه‌ي آن مشخص است. وي افزود: بخش خصوصي وقتي به اين عرصه وارد مي‌شود، سرمايه‌گذاري مي‌كند كه بايد سودي براي اين بخش داشته باشد تا توان و نيرو براي اين كار صرف شود. اين اتفاق رخ نداده است، بنابراين مشكلات رفع نمي‌شوند. جباري با يادآوري اين نكته كه گردشگري سلامت در كشور ما بيشتر رويكرد مديكال توريسم، يعني گردشگري درماني يا پزشكي دارد و ابعاد ديگر آن مطرح نيستند، ادامه داد: اين بخش مشكلات بسياري دارد و معمولا افرادي كه در اين حوزه سياست‌گذاري مي‌كنند، روي موضوع اشراف ندارند. گردشگري سلامت، صنعت بين بخشي است كه دو مجموعه در آن نقش دارند. سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي متوليان اصلي آن محسوب مي‌شوند كه البته وزنه‌ي وزارت بهداشت سنگين‌تر است، چون بيشتر كارها درباره‌ي استانداردسازي بيمارستان‌ها، تدوين تعرفه‌هاي پزشكي و فرآيند گردشگري سلامت است و نقش سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بيشتر تبليغات و اطلاع‌رساني است و پيش از اجرا، زمينه‌ي كار بايد ازسوي وزارت بهداشت فراهم شود؛ اما تاكنون به‌دليل ضعف‌هايي كه اين وزارتخانه در اين بخش داشته، هنوز هيچ بيمارستاني براي فعاليت در گردشگري سلامت معرفي نشده است. اين فعال گردشگري سلامت اضافه كرد: تاكنون حتا براي منابع طبيعي درماني مانند چشمه‌هاي آب‌درماني و دهكده‌هاي سلامت، استانداردي تعريف نشده است. او درباره‌ي حضور آژانس‌ها و بيمارستان‌ها در نمايشگاه‌هاي گردشگري سلامت، اظهار داشت: گاهي بيمارستان‌ها در اين نمايشگاه حضور مي‌يابند؛ ولي حضور آن‌ها از نظر صنعت معقول نيست، چون در اين فضا كاري از دست آن‌ها برنمي‌آيد و فقط بايد ظرفيت‌ها و توانايي‌هاي ايران در گردشگري سلامت معرفي شوند. آژانس‌ها نيز اطلاعات تخصصي ندارند، بنابراين هيچ‌يك موفق نمي‌شوند. در اين مقطع، به هماهنگي نياز است كه از عهده‌ي آژانس‌ها برنمي‌آيد و آن حلقه‌ي واسط بايد نقش محوري خود را ايفا كند، البته آژانس‌ها تبليغات و اطلاعات موجود را مي‌توانند توزيع كنند؛ اما هماهنگي‌ها بايد به شركت‌هاي تخصصي ارجاع داده شوند. جباري درباره‌ي وضعيت زيرساخت‌ها در اين بخش و ورود گردشگران سلامت، گفت: با اين اوضاع نابه‌سامان، بيماران به ايران سفر مي‌كنند و تاكنون روش ورود اين افراد به كشور، ساختاريافته و سازمان‌دهي نشده بود. براي نمونه، گردشگران عربي بيشتر به‌صورت سنتي و ازسوي مترجم‌هاي عرب‌زبان كه هيچ تخصصي ندارند، براي درمان به ايران سفر مي‌كنند. او تأكيد كرد: در گردشگري سلامت، شكل سامان‌دهي منظمي كه احساس شود منافع بيمار و مجموعه‌ي خدمات‌دهنده حفظ مي‌شود، وجود ندارد و ما دنبال ايجاد اين ساختارها هستيم. وي آموزش در گردشگري سلامت را مشكل اصلي اين بخش دانست و بيان كرد: در اين صنعت نبايد ديگر دنبال مصرف‌كننده‌ي نهايي باشيم، بلكه بايد با مجموعه‌هاي كلان‌تر در كشورهاي هدف ارتباط برقرار شود، زيرا نياز نيست كه با فرد متقاضي مذاكره شود، وقتي مجموعه‌هاي قوي يك‌دست شدند با دولت‌ها، شركت‌ها و مراكز درماني مي‌توانند مذاكره و خدمات را معرفي كنند. به گفته‌ي او، وضعيت بيمارستان‌ها و مراكز درماني تقريبا مناسب است، كيفيت درمان يكسان، ولي خدمات جانبي متفاوت است. در مراكز درماني و بيمارستان‌ها براي خدمات به مشتري‌هاي مختلف بضاعت خوبي وجود دارد؛ اما آژانس‌ها در اجرا خيلي متخصص نيستند و دفاتر خدمات مسافرتي وظيفه‌ي خود را در گردشگري سلامت نمي‌دانند. مدير اين شركت تخصصي خدمات گردشگري سلامت كمبود شركت‌هاي تخصصي را مشكل ديگر اين بخش دانست و اضافه كرد: زيرساخت‌هاي گردشگري مناسبي در منابع طبيعي درماني كشور مانند چشمه‌ها وجود ندارند و به هيچ‌وجه نام مجتمع‌هاي موجود را آب‌درماني نمي‌توان گذاشت. در اين بخش، زيرساخت‌هاي گردشگري مناسب نيستند و به سرمايه‌گذاري نياز دارد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha